این کفش‌های خونین از آن کیست؟

به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین، بخشی از هنر همواره به مستندسازی اختصاص داشته، روایتی از واقعه‌ای که جنبه ملی و شاید جهانی داشته باشد، اما به مدد ابزاری که تولید مستندسازی در دنیای معاصر می‌کنند، هنر راه خود را از این روند جدا کرد و سعی داشته در نگاه استعاره‌ای جنبه‌ای یادمانی به حوادث داشته باشد.

اثر «بدون عنوان» قباد شیوا را که این روزها در نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده است را باید در ذیل این نگاه استعاره‌ای معنا کرد. کفش‌های خونی که بر روی آیینه چیدمان شده‌اند و هنرمند سعی دارد با آن ذهن مخاطب را به دنبال دریافت‌های ذهنی‌اش از وقایع گذشته سوق دهد.

این کفش‌ها به راستی برای کیست؟ این سوالی است که شیوا پیش روی مخاطبان اثرش قرار داده است. برخی آن را کفش‌های فروغ فرخزاد شاعره معاصر که در سانحه تصادف کشته شد می‌دانند. برخی دیگر آن‌را کفش‌های زنانی که در جنگ کشته شده‌اند و یا در حادثه‌ای دیگر مرگ را تجربه کرده‌اند. اما آنچه که در این اثر مهم جلوه می‌کند این است که در آیینه مخاطب خود و این کفش‌های خونین را می‌بیند و روایتی که از ذهن او می‌گذرد و معنا می‌یابد؛ و این تمامی هدف هنرمند است.

لازم به ذکر است، هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر این روزها در حالی نمایشگاه آثار خود را در برابر دید علاقمندان به هنر قرار داده که متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته نگاه خود را به هنر معاصر و مفهومی اختصاص داده است.

برای دیدن آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانید همه روزه تا 17 اسفندماه به موسسه فرهنگی هنری صبا در خیایان ولیعصر، نرسیده به چهار راه طالقانی، جنب ساختمان فرهنگستان هنر مراجعه کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا
fa Lang
tr Türkçe | TR