مهری مهرنیا

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

مهری مهرنیا (به انگلیسی: Mehri Mehrnia) با نام اصلی فاطمه مرموزنیا هنرمند ایرانی، زادۀ 1296 آلاشت مازندران و درگذشتۀ 30 بهمن 1387 تهران بود.

زندگی‌نامه
خانم مهری مهرنیا سال 1296 در آلاشت شهرستان سوادکوه به دنیا آمد و در 1326 در جامعه باربد مشغول تحصیل شد. او فعالیت در تئاتر را از سال 1327 آغاز کرد و در 1339 با فیلم بچه ننه وارد دنیای سینما شد. مهرنیا در حدود نیم قرن فعالیت هنری در بیش از 40 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد.
«خشت و آینه» 1344، «آرامش در حضور دیگران» 1351، «شازده احتجاب » 1353، «هیولای درون» 1362، «تنوره دیو » 1364، «اتوبوس » 1364، «جهیزیه‌ای برای رباب» 1366 و «روسری آبی» 1373 از جمله فیلم‌های مطرح مهری مهرنیا است که در سال‌های اخیر در آسایشگاه سالمندان به سر می‌برد.
او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را برای بازی در فیلم «تنوره دیو » از چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود. فیلم «تنوره دیو » به کارگردانی کیانوش عیاری در سال 1364 ساخته شد. آخرین کار سینمایی مهری مهرنیا، ایفای نقشی کوتاه در فیلم همیشه پای یک زن در میان است ساخته کمال تبریزی بود.

مهری مهرنیا اواخر عمرش را در آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک گذراند. او از اینکه هیچ‌یک از بازیگران و مسؤولین سراغی از او نمی‌گیرند، گله‌مند بود و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا در آستانه روز مادر در سال 1386 اظهار داشت:
«تا سر پایی و می‌توانی کاری انجام بدهی، همه مریدت هستند و همه تو را می‌خواهند، اما وقتی از دست و پا افتادی، دیگر هیچ‌کس نگاهت هم نمی‌کند.»

مهری مهرنیا، صبح چهارشنبه 30 بهمن 1387 در سن 91 سالگی در بیمارستان باهر تهران، بر اثر کهولت سن درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت