اسماعیل سلطانیان

Esmaeil Soltanian

اسماعیل سلطانیان

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان فیلم، کارگردان تئاتر، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده

 معرفی/ بیوگرافی:

اسماعیل سلطانیان (به انگلیسی: Esmaeil Soltanian) هنرمند ایرانی، متولد سال 1333 در هرسین یکی از شهرهای استان کرمانشاه و درگذشته ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در تهران است.

آقای اسماعیل سلطانیان برای نخستین بار در فیلم بایسیکل‌ران ساخته محسن مخملباف سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. همه دختران من تنها ساخته سینمایی اوست. سلطانیان فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است و فعالیت هنری را نیز از سال 1349 با کارگردانی تئاتر آغاز کرد.

سلطانیان فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک می‌باشد. فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد. همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دورهٔ شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند. در سال ۱۳۵۰ دو فیلمنامه نوشت که تصویب شد ولی نتوانست بسازد. در سال ۱۳۵۷ به تهران آمد و در حوزهٔ هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار شد و مدرس چند کلاس بازیگری و کارگردانی نیز بود. فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم شکار شکارچی آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها به روی صحنه برد.

اسماعیل سلطانیان در بامداد ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ بر اثر ایست قلبی در گذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت