داوود منفرد

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، صداپیشه، مجری برنامه کودک، کمدین

 معرفی/ بیوگرافی:

داوود منفرد (به انگلیسی: Davood Monfared) هنرمند ایرانی، متولد 21 اردیبهشت 1339 است.

آقای داود منفرد در سال 1377 بطور رسمی پا در عرصه هنر گذاشت، او با برنامه طنز «سلام تهران» فعالیت حرفه ای خود را در تلویزیون آغاز کرد.

داود منفرد در عرصه سینما نیز با بازی در فیلم سینمایی قاعده‌بازی، سینمای کمدی را هم تجربه کرده است. داوود منفرد یا همان دایی چپول در 2 دهه فعالیت خود در عرصه رادیو، تلویزیو‌ن و سینما هیچ‌گاه کار جدی انجام نداده، چون به کار طنز علاقه زیادی دارد.
نیز فکر نمی‌کرد که رادیو هم بتواند برایش جذابیت داشته باشد، برای همین روز اولی که وارد رادیو شد، هیچ علاقه‌ای به رادیو نداشت، ولی با اولین حضورش در یک برنامه رادیویی عاشق رادیو شد.

داوود منفرد با بازی بازی در برنامه رنگین کمان شبکه پنج بیشتر شناخته شد. شاید او را به اسم واقعی‌اش نشناسید اما اگر بگویم او همان دایی چپول برنامه رنگین‌کمان است، حتما او را به‌یاد می‌آورید. پیرمرد شاد و شنگولی که یکی از چشمانش کمی لوچ بود و با پنگول، عروسک برنامه رنگین کمان کل کل می کرد.
داود منفرد در نقش پیرمرد و دایی چپول رنگین کمان و شنگول جمعه ایرانی و سلام تهران در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به شهرت رسید، از ازدواج و همسر و فرزندانش خبری منتشر نشده است.

داود منفرد یکی از چهره‌های مطرح در طنز رادیو، تلویزیون و سینما است. تقریباً 3 دهه است که با نوع بازی و تیپ خاص خود خنده و شادی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. نوع لهجه، گوش سنگین، چشم‌های لوچ، صدای بلند و خنده‌های خنده دارش از او یک طناز صاحب سبک ساخته است.

آقای منفرد بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و سپس وارد حوزه کودک و نوجوان شد و سعی کرد تا با کار تئاتر و نمایش‌های شاد، بچه ها خوشحال کند. او میگوید: «از همان اولی که وارد کار بازیگری و تئاتر شدم، بچه‌ها را خیلی دوست داشتم و تلاش می‌کردم هر جور شده آنها را شاد کنم، در واقع شادی بچه‌‌ها برایم اولویت کارم بوده و هست اما بعد که دیدم حرف و حدیث زیاد است، کنار کشیدم.

داود منفرد در خانواده ای هنرمند و اهل موسیقی به دنیا آمده که بیشتر اعضای آن اهل موسیقی هستند، خودش نیز ساز هم می‌زند؛ تنبک و پیانو.
پسرخاله‌های او نوازندگان چیره دستی در اتریش و آلمان هستند و رهبر گروه ارکستر، ایشان هم نوازندگی ضرب را از آنها یاد گرفت.
او یکی از چهره‌های مطرح در طنز رادیو، تلویزیون و سینما است. تقریباً 3 دهه است که با نوع بازی و تیپ خاص خود خنده و شادی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. نوع لهجه، گوش سنگین، چشم‌های لوچ، صدای بلند و خنده‌های خنده دارش از او یک طناز صاحب سبک ساخته است.

داوود منفرد درباره سابقه فعالیت هنری خود می‌گوید: قبل از آن که وارد جمعه ایران بشوم با آقای جاهد که تهیه کننده بودند دو سه سال همکاری داشتم، برنامه شبانه بود و کار قشنگی بود بعد با آقای مهران دوستی همکاری داشتم بعد با آقای رشیدپور و همسر گرامیشان

داود منفرد در عرصه سینما نیز با بازی در فیلم سینمایی قاعده‌ بازی، سینمای کمدی را هم تجربه کرده است.

آقای منفرد در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» یا جمعه ایرانی هم حضور دارد و نقش شنگول را بازی میکند. شنگول یک شخصیت طنز است که از برنامه جمعه ایرانی به صبح جمعه با شما آمده است. در اصل شنگول همان صدای دایی چپول را دارد و با همان لحن طنزهای و اجتماعی را بازگو می‌کند».

او همچنین در برنامه‌ تلویزیونی به نام سلام تهران به کارگردانی هوشنگ هدایتی و ماجراهای سارا و سامان حضور داشته است.

من نوازنده ضرب هستم. سال 1360 برای همکاری با یک گروه تئاتر کودک به عنوان نوازنده وارد این عرصه شدم. در همان زمان که با اداره تئاتر به عنوان نوازنده ضرب همکاری می‌کردم. روزی یکی از همکارانم به دنبال یک بازیگر برای نمایش خود بود و من به او قول همکاری دادم و 13 روز بعد ما وارد جشنواره تئاتر فجر شدیم و مقام اول را در آن سال کسب کردیم. سال بعد هم با همان گروه مقام اول را بین 72 اثر کسب کردیم،

ایشان در دو نمایش “تیره‌تر از سیاه” و ”سپیده سیاه” به کارگردانی هوشنگ هدایتی کارکرده و جالب است بدانید که بعدها دوباره با آقای هدایتی در کار تلویزیونی “سلام تهران” را در قالب طنز تلویزیونی همکاری کرد.

در نمایش “رام کردن مرد سرکش” من با دخترم زندگی می‌کنم و پس از مرگ همسرم به شدت تصمیم به ازدواج مجدد دارم و می‌خواهم به هر قیمتی شده ازدواج کنم…

به دلیل برخی شایعات مثلا وجود زد و بندها در کسب مقام، کار تئاتر را کنار گذاشتم. البته در آن بین چند کار کودک هم انجام دادم.

اجرا و بازی در برنامه “ضرب المثل‌ها” و اجرای برنامه “مسابقه بزرگ” با جواد یحیوی از دیگر فعالیت‌های هنری داود منفرد است.
او 16 سال پیش با برنامه “قند و نمک” وارد رادیو شد و بعد از آنیکی از بازیگران “جمعه ایرانی” شد.
من دوست دارم مخاطب بخندد اما باید مراقب باشیم و به هر قیمتی مردم را نخندانیم. حتی در برنامه “جمعه ایرانی” که همه طنزهای را من می‌گفتم یعنی در واقع شخصیت شیرین “شنگول” مشکلی پیش نیامد.
داوود منفرد یکشنبه 17 بهمن 1400 که لحن و صدایش یادآور صبح‌های جمعه، چای شیرین و جمع خانواده است. یادآور صبح جمعه با شما ست مهمان برنامه چهل تیکه در شبکه نسیم است.
داوود منفرد پس از سال‌ها گویندگی و هنرمندی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مهمان برنامه چهل تیکه است تا از رادیو تا برنامه رنگین کمان برای ما خاطره‌بازی کند.

داوود منفرد، سال‌هاست به عنوان پیرمرد در رادیو و تلویزیون فعالیت دارد و گفته است: «افراد کهنسال را دوست دارم و وقتی می‌بینم آنها چقدر بی‌حوصله زندگی می‌کنند، دلم می‌گیرد. همیشه دوست داشته‌ام با اجرای نقش یک پیرمرد شاد به سالمندان نشان دهم می‌توانند یک جور دیگر هم زندگی کنند.»

داوود منفرد درباره سابقه فعالیت هنری خود گفته است:
«قبل از آن که وارد جمعه ایران بشوم با آقای جاهد که تهیه کننده بودند دو سه سال همکاری داشتم، برنامه شبانه بود و کار قشنگی بود بعد با آقای مهران دوستی همکاری داشتم بعد با آقای رشیدپور و همسر گرامیشان. والا من اصلا رادیو را دوست نداشتم چون تجربه نداشتم و سخت بود. من فکر می‌کردم کسی رادیو را گوش نمی‌دهد. اما بعداً علاقمند شدم. برنامه‌مان یک ماه بعد پخش شد و انعکاس‌ها را دیدم خوشم آمد و ادامه دادم. یک شخصیت جدیدی پیدا کرده‌ام، که مطمئنم موفق می‌شود، تیپ یک آدم شل و ول و من نمونه این شخصیت را جلوی در یک بانک دیدم او به من چاقو زد و گفت: هر چی پول داری بده! البته این فرد صدای شیرینی داشت، که من به خاطر صدای شیرینش بیشتر کتک خوردم تا بتوانم بیشتر صدایش را بشنوم و در آخر که پولی نداشتم بدهم چاقو خوردم و او هم دستگیر شد، ولی ماجرا اینجا تمام نشد، پس از دستگیری این فرد، من به دلیل صدای جذاب او که هیچ سنخیتی باهیکل درشتش نداشت رضایت دادم و او آزاد شد اما همیشه دوست داشته‌ام که او را تبدیل به کمیک شخصیت رادیویی بکنم.وقتی هنرمندان شخصیت‌های برنامه‌هایشان را از جامعه الگوبرداری می‌کنند در کارشان موفق‌تر می‌شوند.»

• اینستاگرام:
tv.dmonfared

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت