لوون هفتوان

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

لوون خانکلدیان هفتوان (به انگلیسی: Levon Haftvan) و (به ارمنی: Լեւոն Հաֆթվան) هنرمند ایرانی – ارمنی‌تبار ، متولد 6 فروردین 1345 و درگذشته 19 اسفند 1396 بود.

از کارهای شاخص او می‌توان به فیلمهای پرویز و کوپال اشاره کرد.

آقای لوون خانکلدیان هفتوان 6 فروردین 1345 در خانواده‌ای ارمنی در محله حشمتیه به دنیا آمد. دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه ساهاکیان و متوسطه را در دبیرستان فیروز بهرام گذراند. سال 1363 در رشته هنرهای نمایشی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1369 نمایش اسب نوشته محمد چرمشیر را به عنوان پایان‌نامه خود در رشته بازیگری و کارگردانی به اجرا درآورد. بازی در نقش کوتاهی در فیلم در کوچه‌های عشق ساخته خسرو سینایی از دیگر کارهای او در این دوران می‌باشد.

وی وقتی در سال 1991 برای شرکت در یک جشنواره تئاتر در ارمنستان به سر می‌برد پاسپورتش را گم کرد و نتوانست به ایران برگردد. در پی این اتفاق به مسکو رفت و فوق لیسانس خود را در رشته کارگردانی تئاتر از آکادمی هنرهای نمایشی روسیه دریافت کرد. در سال 1374 به کانادا مهاجرت کرد و با تأسیس کمپانی تولیدات هنری «لماز» و گروه تئاتری «ریرا» در شهر تورنتو تا به امروز نمایشنامه‌های متعددی را کارگردانی و اجرا کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به: «آهای کی اونجاست؟» (ویلیام سارویان)، «عاشق» (هارولد پینتر)، «دارم خواب می‌بینم. نمی‌بینم؟» (لوئیجی پیراندلو)، «مرغ دریایی» (آنتوان چخوف)، «شاید رؤیا» (لوئیجی پیراندلو) و «یکشنبه» (هارچ تارونیان) اشاره کرد. به عنوان بازیگر نیز علاوه بر ایفای نقش در چندین نمایش در برخی از آثار سینمایی همچون «صدای تاریک» ساخته بهروز افخمی نیز حضور داشته‌است. لوون در تابستان 1389 پس از 19 سال دوری از وطن به ایران بازگشت. او در ایران نیز به عنوان کارشناس تئاتر همکاری‌هایی با جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در زمینهٔ داوری و انتخاب نمایشنامه‌های ایرانی و غیر ایرانی را آغاز کرد و در همین زمان پیشنهاد بازی در فیلم لرزاننده چربی و سپس پرویز را دریافت کرد و دور جدیدی از فعالیت‌های او در ایران آغاز شد.

مرگ
لوون هفتوان در 19 اسفند 1396 در صحنهٔ فیلم‌برداری مجموعهٔ تلویزیونی عروس تاریکی دچار سکتهٔ قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان مدرس بر اثر ایست قلبی در سن 51 سالگی درگذشت. او در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

جوایز
برگزیدهٔ بهترین بازیگری مرد برای فیلم پرویز به کارگردانی مجید برزگر از «دوازدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم داکا» / بنگلادش / ژانویه 2014
برگزیدهٔ بهترین بازیگری مرد برای فیلم کوپال به کارگردانی کاظم ملایی از «دوازدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم همیلتون» / کانادا / نوامبر 2017
نامزد بهترین بازیگری مرد برای فیلم کوپال از «سومین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم ریل تایم» / نیجریه / ژوئن 2018
برگزیدهٔ بهترین بازیگری مرد برای فیلم کوپال از «سومین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کانال پاناما» / پاناما / آگوست 2018

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت