صدرالدین شجره

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، گوینده، مجری، دوبلور، نمایشنامه‌نویس، و کارگردان نمایش رادیویی

 معرفی/ بیوگرافی:

صدرالدین شجره (به انگلیسی: Sadredin Shajareh) هنرمند ایرانی، متولد 1 فروردین 1331 و درگذشتهٔ 30 خرداد 1397 بود.

علاقهٔ او به شعر و ادبیات باعث شد که از دوران نوجوانی، در مجالس شعرخوانی شرکت کند و از همان زمان نیز برای آموختن فن بیان و سلفژ اقدام نماید.

آقای شجره در سال دوم دبیرستان، پس از به روی صحنه بردن نمایشی در مدرسه، با اکبر رادی آشنا شد و همین آشنایی، منجر به دوستی‌ای شد که تا پایان عمر «رادی» ادامه داشت.

او در سال 1346، در 15 سالگی مقام نخست کشوری در آزمون فن بیان را کسب کرد و به دنبال آن وارد رادیو شد. شروع به کار وی در رادیو جوانان بود که به مدت هفت سال ادامه داشت. خودش از آن سال‌ها به‌عنوان بهترین سال‌های کاری یاد می‌کرد.

او در سنین دبیرستان، به مدت دو سال، کلاس درس خاقانی را در دانشگاه و زیر نظر ضیاءالدین سجادی گذراند و مباحث موسیقی، سلفژ و آواز را نیز در محضر مصطفی کمال پورتراب آموخت.

شجره بخش بعدی کار خود را با بازیگری در نمایش رادیویی آغاز کرد و بعد از مدت کوتاهی نویسندگی و تنظیم نمایش‌نامه برای رادیو را انجام داد.

بعد از آن، کارگردانیِ نمایش رادیویی را شروع کرد.

صدرالدین شجره در رشتهٔ بینایی‌سنجی تحصیل کرد، اما علاقهٔ فراوان به رادیو و نمایش باعث شد تا به استودیوهای رادیویی کشانده شود.

شجره در دورهٔ فن بیان و آیین سخنوری درجهٔ “Master” در گویندگی دریافت کرد.

این درجه به گوینده‌ای داده می‌شود که علاوه بر این‌که فن بیان خوبی دارد، در امر بداهه‌پردازی و دادن اطلاعات کامل و جامع به مخاطب نیز مهارت داشته باشد.

مجموعه شعر صوتی «اقلیما» از معدود آثار صدرالدین شجره، خارج از قالب‌های نمایشی و گویندگی رادیویی است. این اثر خوانش مجموعه شعری از فرزاد کریمی است که در سال 1396، در استودیو بل تهیه و منتشر شده‌است.

صدرالدین شجره معتقد بود کارگردانی نمایش رادیویی با کارگردانی نمایش صحنه چندان متفاوت نیست، چرا که کارگردان نمایش رادیویی علاوه بر دانش و توانمندی‌های کارگردان نمایش صحنه، بیش از هر کس دیگری، بیشتر از بازیگر و حتی نمایشنامه‌نویس، باید ویژگی‌های نمایش رادیویی و رسانه رادیو را بشناسد. وی همچنین اعتقاد دارد نمایش رادیویی عین موسیقی است، یک ارکستر انسانی.

ارکستری که حنجره‌ها آن را به وجود می‌آورند نه سازها و این حنجره‌ها باید مثل سازهای یک ارکستر، انتخاب، تنظیم و هدایت شوند.

وی شامگاه 30 خردادماه 1397 پس از تحمل یک دوره بیماری سخت، در 66 سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده‌شد.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت