آثار مدرن ایرانی با رنگ و بوی هویت

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی آرت سنتر، در این سه نمایشگاه مهم‌ترین ویژگی‫ای که به چشم می‌خورد توجه هنرمندان جوان و پیشرو به هویت ایرانی از دیدگاه‌ها و سبک‌ها و تکنیک‌های متفاوت و اقبال مخاطبان و خریداران به آن‌ها است.

در این روز گالری شماره یک آرت سنتر شریعتی میزبان نمایشگاه نقاشی‌های ساویز شالچیان بود. در این نمایشگاه ۱۱ اثر با سبک مخصوص این هنرمند که تلفیقی از هایپررئال و سورئال و هنر ایران باستان است و با تکنیک آکریلیک و رنگ روغن ارائه شد که در همان ساعات اولیه همه آثار به فروش رسید.

ساویز شالچیان که مقیم انگلستان است، آثار این نمایشگاه را دراین کشور خلق کرده است. این هنرمند از آنجایی که ایران را پایگاه اصلی خود می‌داند به ایران بازگشته و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در آرت سنتر برگزار کرده است.

او که پیش از این بیشتر کار پرتره انجام می‌داده و از کودکی شاگرد استاد عباس کاتوزیان بوده است و از این‫رو به استفاده از پرتره در آثارش علاقه‫مند است. شالچیان از زمانی که به ایران آمده سعی کرده سبک خود را توسعه داده و بیش از پیش به نگاه و رویکرد شخصی خویش نزدیک شود. در آثار این هنرمند، نمادهای ایرانی از قبیل نقش کاشی‌های قدیم ایرانی، پنجره‌ها و خط فارسی به چشم می‌خورد. او این آثار را تا کنون به نمایش نگذاشته است.

شالچیان حدود دو سال است که آثارش را از طریق آرت سنتر در ایران به فروش می‌رساند اما این نخستین بار است که آثارش در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده است. این هنرمند که مارکت‫های بین المللی را می‌شناسد، درباره مارکت امروز ایران، می‌گوید: به نظر من حرکت بسیار خوبی شکل گرفته و چشم‫انداز درخشانی پیش روی هنر ایران است. فکر می‌کنم بیشتر این موفقیت نیز مرهون ایده‌هایی است که با نمادهای ایرانی و با حس و حال ایرانی همراه شده است و این بسیار مهم است که این تشخص ایرانی بودن را در آثار حفظ کنیم.

شالچیان با ابراز خوشحالی از اینکه علاقه‫مندان به آثارش توانسته‌اند کارهایش را روی دیوار یک گالری ببینند و از از نزدیک شاهد بازخوردهای آن باشد، افزود: تاریخ هنر ایران بی‫نظیر است و خوشحالم که دوباره به سمت شکوفایی و در خشش در حرکت هستیم.

ساویز شالچیان، متولد سال ۱۳۶۴ در تهران و کارشناس ارشد طراحی تبلیغات و مدیریت بازرگانی است.

 

«شیر تو شیر»های مهرداد فلاح

در گالری شماره دو، آثار نقاشیخط مهرداد فلاح روی دیوار رفته است. در این نمایشگاه ۱۷ اثر دیده نشده از مهرداد فلاح، به نمایش گذاشته شده که از مجموعه نقاشیخط‫های این هنرمند است که با فیگور شیر کار شده‌اند.

فلاح بیش از ۱۵ سال است که نقاشی می‌کند و از حدود ۱۰ سال پیش خط وارد نقاشی‌های او شده است. نقاشیخط‫های او که فیگورهای حیوانی به خود گرفته‌اند و در این نمایشگاه بیشتر شاهد شیرهای این مجموعه آثار هستیم، حدود ۴ سال است که دغدغه این هنرمند بوده‌اند. این آثار از شیر آغاز شد و بعدها عقاب‌های نادعلی، کبوتران بسم الله و … نیز مورد توجه هنرمند قرار گرفت.

مهرداد فلاح در خصوص دلیل توجه‫اش به فیگور حیوانی در نقاشیخط‫هایش، می‌گوید: تکرار در نقاشیخط زیاد شده و کپی در آثار بسیار به چشم می‌خورد تا جایی که تنها کمی فرم‌ها دگرگون می‌شوند. من تصمیم گرفنم به کلی از این فضا خارج شوم و وارد فیگورها شدم. این فیگور در آثار من بیشتر به شیر نزدیک شد شاید چون شیر نماد قدرت، اقتدار و شجاعت است. این شیرها ریشه در فرهنگ قدیم ایران نیز داشت و با تلفیق با اشعار فارسی به شکل کنونی رسید که هم در ایران و هم خارج از ایران با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

فلاح که سه سال است نقاشیخط‫های شیر را دنبال می‌کند در این مدت نتوانسته است نمایشگاهی از آن‌ها برگزار کند زیرا آثار او به محض ارائه به فروش می‌رسیده‌اند. این هنرمند برای برگزاری این نمایشگاه، چند ماه از ارائه آثارش خودداری کرد تا بتواند مجموعه‌‫ای از آن‌ها را به نمایش درآورد.

او درباره آینده کاری خود، می‌گوید: دوست دارم بیشتر به نقاشی بپردازم البته شیرها همیشه در کنار آثارم خواهند بود.

مهرداد فلاح که پیش از این آثاری با همین سبک را در نمایشگاه‌هایی در ایتالیا، انگلیس، هلند، اسپانیا و کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز ارائه کرده است. فلاح متولد سال ۱۳۵۴ در تهران و کارشناس حسابداری است تا کنون ۱۰ نمایشگاه انفرادی نیز برگزار کرده است. او به تازگی برگزیده بی‫ینال سوئیس شده و در نمایشگاه جنوای ایتالیا نیز شرکت داشته است و برگزیده جشنواره محتشم نیز بوده است.‪

 

سحر صالحی در پیوندی میان سنت و مدرنیته

در این روز، گالری شماره سه آرت سنتر شریعتی، میزبان نقاشی‌های سحر صالحی بود. در این نمایشگاه ۱۳ اثر نقاشی و ۱۵ اثر طراحی با تکنیک میکس‌مدیا به نمایش درآمد. صالحی در این مجموعه آثار، به مرور خاطرات قدیم و جدید انسان معاصر پرداخته و سعی داشته همسان‌سازی بین سنت و مدرنیته را به تصویر بکشد.

این هنرمند ذهن انسان معاصر را همانند انباری یا شاید اتاق پر همهمه و یک بازار دیده است که همه چیز در آن جاری است. زندگی گذشته، حال و آینده که گاهی بر اثر یک محرک احساسی، خاطرات بازنواخته شده و انسان به گذشته می‌رود یعنی در یک زمان با دو حس یکی حس گذشته و دیگری اکنون زندگی می‌کند.

به عقیده هنرمند، از زاویه تجربیات زیسته و نگرش انسان معاصر از این رهگذر، هنگام تجربه لذت خود را گم می‌کند در حالی که در وقت تجربه درد، عمیقاً به وجود خویش آگاهی می‌یابد.

در آثار صالحی، شهودهای گنگ، درهم آمیختگی مناظر، احساس‌های ناشی از طبیعت، تجربه‌های جسی، بازنواختگی خاطرات، تجربه‌های عاطفی و گسستن تدریجی از باورها از بانیان انبار یا بازار ذهن هستند. سفر اکتشافی او که دائم چون انسان معاصر سعی در همسان‫سازی کردن این تضادها، گذشته و حال (سنت و مدرنیته) دارد، گاه به عقب می‌رود و گاه اسیر ناخودآگاه جمعی خویش می‌شود.

به گفته سحر صالحی، چندین سال موضوع آثار او متمرکز بر جهان زن باور بود و در آرمان شهر او زن‌هایی به تصویر کشیده می‌شدند که نمادی از خودباوری باشند. در آثار نمایشگاه اخیر، رنگ بیشتری وارد آثار شده و فضاسازی‌ها تا حدی دگرگون شده‌اند. این نخستین نمایشگاه صالحی است که در آن تصویر مرد نیز در آثار به چشم می‌خورد. او پیش از این حدود ۱۰ سال تنها روی تصاویری از زن‌ها کار می‌کرده است.

در آثار این نمایشگاه، جزئیات فضاسازی به قدر سوژه مورد توجه بوده است. به گونه‫ای که گویی آن زمان که هنرمند درگیر سوژه بوده است ناخودآگاه حجمی از ناخودآگاه ذهنی جمعی و زمینه‫ای خود را نیز بازمی‫نمایاند. آثاری پر از جزئیات که هر کدام به تنهایی می‌تواند سوژه مخاطب قرار گیرد، از معماری و فیگور گرفته تا خاطره و وهم.

سحر صالحی متولد سال ۱۳۵۵ در کرج و کارشناس ارشد نقاشی است. آثار این هنرمند تا کنون در بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادى و گروهى در کشورهای ایران، ایتالیا، بلژیک، لهستان، یونان، قزاقستان، فرانسه و امارات متحده عربی به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه‌ها تا ۱۱ اسفند ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از آثار همه‌روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۱ به نشانی خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی نیز در آرت سنتر باغ انجمن خوشنویسان تا ۱۲ اسفند ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار همه‌روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۱ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۷، باغ انجمن خوشنویسان ایران مراجعه کنند.

تازه‌ترین‌ها:

دکمه بازگشت به بالا
fa فارسی
X