مسعود کیمیایی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، تاتر، سینما و تلویزیون، فیلم‌ساز و رمان‌نویس و شاعر

 معرفی/ بیوگرافی:

مسعود کیمیایی (به انگلیسی: Masoud Kimiai) هنرمند ایرانی، زاده 7 اَمرداد 1320 در خیابان ری تهران است.

آقای کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران به‌شمار می‌رود. اکثراً وی را کارگردانی مؤلف و مؤثر دانسته‌اند که در شکل‌گیری بدنه اصلی سینما در ایران نقشی محوری داشته‌است. او با ساخت فیلم قیصر در سال 1348 دو قطب هنری و تجاری سینما را به هم پیوند داد و همراهِ ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و هژیر داریوش و فریدون گله و داریوش مهرجویی و علی حاتمی و چند فیلم‌ساز دیگر از آغازگران دوره‌ای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد. اغلب آثار کیمیایی در ژانر اجتماعی- است. او علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، نوشتن رمان و شعر را نیز تجربه کرده‌است. کیمیایی در سال 1991 برای فیلم دندان مار نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین نیز به او رسید. همچنین در سال 1389 برای فیلم جرم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر گرفت. از فیلم‌های مهم کیمیایی می‌توان به قیصر، بلوچ، داش آکل، خاک، گوزن‌ها، خط قرمز، دندان مار، سرب و جرم اشاره کرد. در یک نظرسنجی که برای گزینش بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ایران با رأی 27 تن منتقد و نویسنده اجرا شد، گوزن‌ها با 20 رأی بهترین فیلم سینمای پیش از انقلاب ایران شناخته شد. در رأی‌گیری دیگری از 55 منقد سینمایی ایرانی در سال 1381 نیز، فیلمِ گوزن‌ها با 17 رأی همراهِ باشو، غریبهٔ کوچک کارِ بهرام بیضایی بهترین فیلم کل ادوار تاریخ سینمای ایران شناخته شد.

با دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ رفیق به سینما آمد و با ساخت دومین فیلم بلندش (قیصر) موج جدیدی را در سینمای ایران پایه گذاری کرد. فیلمهای زیادی از روی قیصر ساخته شد و بازیگران بسیاری با فیلمهای کیمیایی مطرح شدند که از آن میان می‌توان به بهروز وثوقی، بهمن مفید، جمشید هاشم پور، گلچهره سجادیه، فریماه فرجامی، فرامرز صدیقی، احمد نجفی و شاهد احمدلو اشاره کرد.

کیمیایی تاکنون دوبار ازدواج کرده‌است. ازدواج نخست با گیتی پاشایی (آهنگساز و خواننده) و ازدواج دوم با فائقه آتشین (گوگوش ). فرزندان او گیلدا و پولاد کیمیایی فرزندان گیتی پاشایی.

• اینستاگرام:
kimiaei.masoud

• وبسایت:
صفحه در ویکی پدیا

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت