سعید کنگرانی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

سعید کنگرانی (به انگلیسی: Saeed Kangarani) هنرمند ، 11 مهر 1333 در تهران و درگذشته 23 شهریور 1397 درتهران بود.

سعید کنگرانی از بازیگران سرشناس و مطرح ایرانی در سینما و تلویزیون قبل و بعد از انقلاب بود. نقش سعید در سریال تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون و فیلم‌های سینمایی در امتداد شب ، دایرهٔ مینا و ازدواج به سبک ایرانی و… از کارهای شاخص اوست.

فعالیت در تئاتر
آقای سعید کنگرانی از کودکی در صحنهٔ تئاتر فعالیت می‌کرد. بعدها در تئاتر «شهر قصه» به ایفای نقش پرداخت و درتیر 1397 به بازی درتئاتر نیرنگ اورنگ درتماشاخانه سنگلج پرداخت.

در سینما
اولین حضور سعید کنگرانی در سینما در فیلم «شهر قصه» به کارگردانی بیژن مفید بود. سعید کنگرانی نقش موش کوچکی را ایفا می‌کرد که داستان فیلم حول محور او بود.

سعید کنگرانی پس از آن در فیلم رضا موتوری ایفای نقش داشت و سپس با موج نو سینمای ایران همساز شد و برای کارگردان مطرحی چون داریوش مهرجویی در فیلم دایره مینا بازیگری کرد. فیلم سه سال توقیف بود و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم سرایدار حضور یافت که وجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برایش محسوب می‌شد. بعد از آن ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید» شخصیت کلیدی سریال دائی‌جان ناپلئون او را به بازی گرفت که به چهره‌ای ماندگار مبدل شد. بازیگری در فیلم جنجالی در امتداد شب برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی به‌همراه داشت. او محل سکونت خود را از خیابان پیروزی به کامرانیه انتقال داد و تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد، ولی این موفقیت دیری نپایید. کنگرانی بهمن فرمان آرا و شهره آغداشلو را از جمله افرادی برشمرد که در ناکامی او نقش پررنگی بازی کردند.
پس از انقلاب ایران کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (1359) و فصل خون (1360) حبیب کاووش بازی کرد. فیلم گرداب (1361) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که علی‌رغم تهیه‌کنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد.
پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند از جمله علی حاتمی برای فیلم مادر که او را برای ایفای نقش فرزند عارف مسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آنرا پذیرفت) در نظر گرفته بود ولی کنگرانی در سال 1364 بدون ذکر دلیل ممنوع چهره اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری به‌عمل آمد. علی‌رغم تلاش فراوان نتوانست حکمش را تعدیل کند. کنگرانی در سال 1367 ایران را ترک کرد و به کالیفرنیا در آمریکا رفت و 16 سال از بازیگری حرفه‌ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی (1383) ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم فرزند صبح نیز بازی کند.
کنگرانی در شهریور 1397 و پس از 14 سال دوری از سینما، مجدداً در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» حضور پیدا نمود.

درگذشت
سعید کنگرانی در تاریخ 23 شهریور سال 97، در سن 63 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت