حمیده خیرآبادی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

حمیده خیرآبادی (به انگلیسی: Hamideh Kheirabadi) با نام هنری “نادره” هنرمند، زاده 30 آذر 1303 و درگذشته 31 فروردین 1389 به علت کهولت سن.

خانم حمیده خیر آبادی ملقب به مادر سینمای ایران، بازیگر سینمای ایران بود. حمیده خیرآبادی مادر ثریا قاسمی است. این هنرمند باسابقهٔ سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» هنرنمایی می‌کرد.

وی فعالیت هنری را با ایفای نقش در تئاتر در سال 1336 شروع کرد و بازیگری در سینما را با فیلم «میهن پرست» (1332) آغاز نمود. او در بیش از 200 فیلم سینمایی و بیست مجموعه تلویزیونی حضور داشته و سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شده بود.

از جمله مجموعه‌های تلویزیونی زنده ‌یاد خیرآبادی می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌ و شیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده» اشاره کرد. «الماس 33» داریوش مهرجویی، «دختر شاه پریان» شاپور قریب، «شب فرشتگان» فریدون گله، «حسن کچل» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «خانه ابری» اکبر خواجوی، «ریحانه» علیرضا رییسیان، «مادر» علی حاتمی، «شب بیست‌ و نهم» حمید رخشانی، «بچه‌ها طلاق» تهمینه میلانی، «بانو» داریوش مهرجویی، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ابوالحسن داودی، «هنرپیشه» محسن مخملباف و «بازیگر» محمدعلی سجادی از فیلم‌های شاخص اوست.

خیرآبادی درباره زندگی خودش در مصاحبه‌ای گفته است:‌ در 13 سالگی ازدواج کردم و 20 سال پیش درحالیکه یک دختر داشتم با همسرم متارکه کردم.

وی درباره نحوه علاقه‌مندی خود به کار سینما نیز گفته است: دقیقا خاطرم نیست چه موقع، ولی سالها پیش یک کارگردان که از اقوام من بود ازمن خواهش کرد در فیلمش نقش یک مادر را بازی کنم و منهم قبول کردم و از آن پس اینکار شد حرفه من و جالب اینکه از سالها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا من در اکثر فیلم‌هایم نقش مادر را بازی می‌کردم و هنوز هم این وضع ادامه دارد. من بدون استثنا در فیلم‌های مختلف مادر همه هنرپیشه‌های معروف و مشهوری که مردم می‌شناسند، بوده‌ام.

حمیده خیر آبادی در 31 فروردین سال 89 در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت