چنگیز جلیلوند

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، دوبلور، مدیر دوبلاژ و…

 معرفی/ بیوگرافی:

چنگیز جلیلوند (به انگلیسی: Changiz Jalilvand) هنرمند ، زادهٔ 6 آبان 1319 و درگذشته 2 آذر 1399 در تهران بود

آقای جلیلوند فعالیت هنری‌اش را در سال 1336 و با تئاتر به همراه ابولحسن تهامی آغاز کرد. پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بی نظیر کاری پس از انقلاب ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال 1377 سر گرفت. وی در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده‌است. صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های خشن سینمایی را فراهم کرده‌است. جلیلوند در گویندگی‌هایش قابلیت تیپ سازی را دارد و می‌تواند صداهای مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف شد.او بهترین شاگرد خود را یزدان بخشی معرفی کرده و به گفته خود آیندهٔ طلایی برای وی در هنر دوبله می‌بیند. از وی در مقاله‌ای معتبر بسال 1357 به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده‌است.

مشهورترین گویندگی‌هایش در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای پل نیومن، مارلون براندو، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین، و… در فیلم‌های سینمایی ایرانی به‌جای محمدعلی فردین، بهروز وثوقی، و… بوده‌است.

استاد چنگیز جلیلوند که همه ایرانیان با صدای او خاطره دارند و بدون شک هیچ صدایی نمی‌تواند جای صدای او را بگیرد، درنهایت پس از ابتلا به بیماری تنفسی کرونا در تاریخ 2 آذر 1399 در تهران ، چشم از جهان فرو بست.

• آدرس:
تهران/

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
changizjalilvand

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت