امین حیایی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

امین حیایی (به انگلیسی: Amin Hayayee) هنرمند، متولد نوزدهم خرداد 1349 است.

آقای امین حیایی فارغ التحصیل کامپیوتر است و همسر نیلوفر خوش خلق (بازیگر) می‌باشد. در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر پرداخت و پس از گرفتن دیپلم، ضمن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی – نیروی هوایی فعالیتش را آغاز کرد. در سال 1370 بازیگر یک تئاتر کودکان به کارگردانی ثریا قاسمی بود. در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» شد.خیلی زمان برد تا بتواند به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم‌های سینمایی بازی کند. در اولین نقش آفرینی اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» (1378) چندان موفق نبود.

او در سال 1381، رکورددار بود. شش فیلم با بازی او در سال 1381 در سینماهای تهران به روی پرده رفت: مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت. بازیهای متفاوت او در سال 1382: «عروس خوش قدم» و «دختر ایرونی» و در سال 1383 با فیلمهای «کما» و «مهمان مامان» نام او را به عنوان یک بازیگر توانا سر زبانها انداخت تا جایی که به عنوان یکی از دو بازیگر برگزیده سال برای بازی در فیلم «دختر ایرونی» از جشن سالیانه ماهنامه دنیای تصویر تندیس حافظ دریافت کرد. او تا به حال در 3 فیلم هتل کارتن، دستهای آلوده و مزاحم از ساخته‌های سیروس الوند به ایفای نقش پرداخته است.

حیایی همچنان خوش می‌درخشد: شام عروسی، مهمان، اخراجی‌ها و بخصوص بازی منحصربفردش در اپیزود دوم « ستاره‌ها » با عنوان « ستاره است » بی شک او را به عنوان ستاره برتر دهه هشتاد سینمای ایران می‌کند.

شاید در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر سیمرغ بلورین حق امین حیایی برای بازی در “شب” نبود و جایزه را رضا ناجی باید برای “آواز گنجشک ها” می‌گرفت، اما این سیمرغ حاصل تلاش و کوشش بازیگری بود که بیش از یک دهه است که می‌کوشد به جایگاهی که استحقاقش را دارد دست یابد.

• اینستاگرام:
amin.hayai

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود