به نقل از خبرگزاری مهر، ون گوگ با استفاده از رنگهایی تقریبا مشابه سه بار بین 1888 تا 1889 این سوژه را نقاشی کرده است اما گذر زمان و اثر نور رنگها را محو کرده یا تغییر داده است.
محققان با استفاده از شیوههای مختلف، به صورت دیجیتال رنگ آبی کمرنگ دیوارها و در اتاق را به نیلی و بنفش یعنی رنگ اصلی تغییر داده اند.
این بازسازی کامپیوتری بخشی از نمایشگاه بزرگ و مهمی است که در انستیتو هنر شیکاگو برگزار شده؛ جایی که برای دومین بار هر سه نسخه این نقاشی ون گوگ در آن به نمایش گذاشته شده است.
دکتر فرانچسکا کاسادیو متخصص ارشد ترمیم آثار هنری میگوید: برای مشخص کردن رنگهایی که محو شده اند علم بسیار مهم است، اما ما به تفسیرهای مختلف ترمیم کنندگان آثار هنری و مورخانی وابسته ایم که واقعا کار دست هنرمند را میشناسند.
به گفته دکتر کاسادیو، این بازنمایی در نهایت یک بازسازی تقریبی است.
یکی از سه نقاشی ون گوگ از اتاق خواب آرل در موسسه هنر شیکاگو نگهداری میشود، یکی دیگر در موزه ون گوگ در آمستردام و دیگری در موزه دورسی در پاریس.
محققان انستیتوی هنر شیکاگو از نامههایی که ون گوگ به برادرش تئو و هنرمندان دیگر نوشته بود میدانستند که رنگهای فعلی رنگهای اصلی نیستند.
به گفته دکتر کاسادیو، در این نامهها ون گوگ با جزئیات به رنگهای تابلو اشاره میکند، اثاثیه زرد، روتختی قرمز، دیوارها نیلی و درها بنفش. در حالیکه درها اکنون آبی کمرنگ هستند.
محققان یک ذره از رنگ تابلو را زیر میکروسکوپ مطالعه و بقایای رنگ اصلی را مشاهده کردند، قرمز کارمین یا قرمز کشینل که از حشره خاصی به همین نام گرفته میشود؛ این رنگدانه صورتی زنده بسرعت با گذشت زمان کم رنگ میشود اما به گفته دکتر کاسادیو معلوم است که ترکیب صورتی و آبی بنفش میشود. بقیه تابلو را محققان با اشعه ایکس بررسی کردند که به آنها امکان داد رنگدانهها را حتی در سطح اتم مطالعه کنند و رنگ اصلی را تخمین بزنند.
تمام این اطلاعات با استفاده از یک الگوریتم، به بازنمایی نهایی رنگ اصلی نقاشیها منتهی شد.
این محقق افزود: وقتی تابلوها را پس از بازنمایی میبینید حسی را که ون گوگ میخواسته متقل کند احساس میکنید، حس آسایش و آرامش، ترکیب رنگها باید به ذهن آرامش بدهد یا آن را به تخیل وا دارد. وقتی این بنفش بازسازی شد توازن بین رنگهای مکمل را برقرار کرد، زرد و بنفش، که فضایی کاملا متفاوت به نقاشی میدهد.
با اینکه این بازنمایی نشان میدهد که رنگ اصلی دیوارها نیلی و بنفش است متخصصان ترمیم آثار هنری میدانند که دیوارهای اتاق خوب ون گوگ کاملا سفیدکاری شده بودند.