مهمترین عامل قیمت گذاری آثار هنری چیست؟

برای قیمت گذاری یک اثر مهمتر از هرچیز شهرت هنرمند است! یعنی حتی شهرت از هنرمند بودن هم موثر تر در فروش آثار هنری است. در این مطلب به شرح این مساله مهم می‌پردازیم.

شهرت مهمتر از هنر!
همانطور که احتمالا مطلع هستید بارها و بارها شنیده ایم که فلان شخص مشهور یک اثر هنری خلق کرد و به بالاترین قیمت فروخته شد. ممکن است آن شخص حتی کوچکترین سر رشته ای هم از هنر نداشته است!
به عنوان مثال؛ پرزیدنت دونالد ترامپ هیچ سررشته و ارتباطی با هنر ندارد و در سطح یک نقاشی بچه گانه روی کاغذ با خودکار چند ساختمان کشید و حدود 29 هزار دلار در حراجی به فروش رفت!!
یک مثال دیگر؛ آقایی به نام دیوید اسلا‌تر یک عکس از میمونی را منتشر کرد و گفت در پارک جنگلی آن میمون با دوربینش سلفی انداخته، موضوع در رسانه ها خبری شد و عکس های میمون سلفی انداز به بالاترین قیمت فروش می‌رفت و البته همچنان هنوز هم میفروشد!!!

این یعنی شهرت و سرشناس بودن رابطه مستقیمی در قیمت گذاری آثار هنرمندان دارد و از هر عامل دیگری برای فروش اثر هنری مهمتر است به همین دلیل گالری لیلیت این اصل اساسی را همیشه لحاظ نموده و همواره سعی بر این دارد که با معرفی که از هنرمندان به عمل می‌آورد به شهرت هرچه بیشتر ایشان کمک نماید.

 

شناسنامه اثر و توضیحات
درمورد آثارتان توضیحات خوبی بنویسید، هرچقدر که توضیحات شما درباره اثر هنریتان بیشتر و بهتر باشد گویای تفکر شما از عمق پنهان آن اثر هنری خواهد بود که از چشم بینندگان پنهان مانده است. برای اینکه بدانید که چقدر این توضیحات می‌تواند مفید و موثر واقع شود اثر مونالیزا را به شما مثال میزنیم تابحال کتاب‌ها و مقالات زیادی درمورد این اثر هنری نوشته شده است که باعث ارزش روز افزون این اثر هنری شده است. شاید اگر کسی از این همه تعریف و تمجید اطلاع نداشته باشد با دیدن این شاهکار هنری باخود بگوید: این که یک پرتره معمولی از یک خانم است! همین!!!

نیاز مالی
باید گفت که متاسفانه هنر برای هنرمندان ضعیف (و نیازمند از لحاظ مالی) به سفارش گرفتن و انجام خدمات هنری محدود می‌شود و پولساز نیست، مگر اینکه هنرمند بتواند نگاه خود را وسعت ببخشد و بدون توجه به نیاز مالی روی شهرت خود و آثار خود کار کند و یا اینکه با یک شخصی دلسوز با شمهٔ اقتصادی قوی همراه شود تا آثار هنری اش به قیمت خوب به فروش برسد.

قیمت گذاری گران یا ارزان؟ مساله این است!
در فروش یک اثر هنری، همیشه ارزان فروشی جایز نیست، بلکه ممکن است آثار هنرمند را ارزن قیمت جلوه دهد!
و البته که گران فروختن هم ممکن است باعث رکود فروش گردد!
پس چه باید کرد؟!؟!
بهترین گزینه برای هر هنرمندی که تصمیم به فروش آثار هنری خود دارد تلاش به شهرت و رسانه ای شدنش است! آن وقت است که آثارش به بالاترین قیمت به فروش خواهد رفت.

کلام آخر
بطور کلی باید قبل از قیمت‌گذاری آثار تصمیم خودتان را درباره هدفتان از برگزاری نمایشگاه بگیرید، همیشه این مهم را در نظر داشته باشید که فکر نکنید که اگر قیمت پائین روی آثارتان بگذارید زودتر اثر به فروش می‌رسد! برای خریدن اثر باید خریدارش پیدا شود! گالری لیلیت سه پیشنهاد برای هنرمندان دارد:

1- اگر که نیاز مالی دارید و مجبور به فروش آثار هنری خود هستید قیمتی معقول و در حد متعارف بگذارید، طوری که به قول قدیمی ها نه سیخ بسوزد و نه کباب! یعنی نه آنقدر پائین که خدای نکرده ضرر کنید و نه آنقدر بالا آثار که آثار فروخته نشوند.  اگر نیاز مالی دارید سعی کنید بیشتر روی معرفی خودتان متمرکز شوید تا بتوانید سفارشات هنری دریافت کنید! موراد زیر را در قیمت گذاری ملاک قرار دهید:

– هزینه هایی که خرج کرده اید
– مدت زمانی که صرف کرده اید
– انرژی که صرف این آثار نموده اید
– شهرت و سرشناسی خودتان
– هزینه ارسال اثر (اعم از هزینه پست – چاپ و…)

2- اگر که در مضیقه نیستید و نیاز مالی ندارید و نگاهتان به آینده هنریتان است، قیمت را بالا بگذارید تا خود را به عنوان یک هنرمند گران قیمت در عرصه هنر تثبیت کنید و تا آنجایی که می‌توانید خودتان و آثارتان را رسانه ای و خبری کنید. آینده از آن شما خواهد بود.

3- می‌توانید قیمت را توافقی تعیین کنید که متقاضیان جهت اطلاع از قیمت تماس بگیرند، در این صورت اثر هنری‌تان را به فراخور شرایط اقتصادی روز (اعم از تورم و…) قیمت دهید.

■ بازدید از نمایشگاه های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب

همه چیز درباره هنر دانستنی های ویکی پدیا هنری ارزشمند روش چگونه تهیه راه انجام تمام مطالب جزوه مقاله نوشته مطلب دانشنامه ویکیپدیا هر آنچه تاثیر خواندنی گنجینه راهنما آموزش آشنایی با دانش راهنمایی چگونگی جمع آوری تحقیق دانشجویی هنرگردی آنلاین هزارویک

موارد دیگر: