مهمترین عامل موثر در قیمت‌گذاری و فروش آثار هنری چیست؟

📖 آموزش مسائل اقتصادی هنر


برای قیمت گذاری و فروش یک اثر هنری مهمتر از هرچیز شهرت هنرمند است! یعنی در فروش آثار هنری شهرت حتی از هنرمند بودن هم موثرتر است!! در این مطلب به شرح این مساله مهم می‌پردازیم. با ما همراه شوید…

چرا شهرت مهمتر از هنر است؟

همانطور که احتمالا مطلع هستید بارها و بارها شنیده ایم که فلان شخص مشهور یک اثر هنری خلق کرد و به بالاترین قیمت فروخته شد. ممکن است آن شخص حتی کوچکترین سر رشته ای هم از هنر نداشته باشد، اما چون مشهور بوده کارش خواهان داشته است! (اغلب مردم دنبال افراد و اشیاء مشهور و معروف هستند)
به عنوان مثال؛ پرزیدنت دونالد ترامپ هیچ سررشته و ارتباطی با هنر ندارد و در سطح یک نقاشی بچه گانه مهدکودکی، روی کاغذ با خودکار چند ساختمان کشید و در کمال تعجب و تاسف این کار حدود 30 هزار دلار در حراجی به فروش رفت!!
نقاشی کودکانه ترامپ با قیمت نجومی 29 هزارو 184 دلار
نقاشی کودکانه ترامپ با قیمت نجومی 29هزارو 184 دلار

یک مثال دیگر؛ آقایی به نام دیوید اسلا‌تر یک عکس از میمونی سیاه را منتشر کرد که به نظر می‌رسد درحال خندیدن است. او گفت در پارک جنگلی آن میمون با دوربینش سلفی انداخته است. این موضوع ناگهان در رسانه ها خبری شد و این اتفاق به شدت ویرال و مشهور شد و عکس‌های میمون سلفی انداز به بالاترین قیمت فروش می‌رفت و البته همچنان هنوز هم می‌فروشد!!!

عکس پر فروش میمون سیاه سلفی انداز
عکس پر فروش میمون سیاه سلفی انداز
این یعنی شهرت و سرشناس بودن رابطه مستقیمی در قیمت گذاری آثار هنرمندان دارد و از هر عامل دیگری برای فروش اثر هنری مهمتر است به همین دلیل گالری لیلیت این اصل اساسی را همیشه لحاظ نموده و همواره سعی بر این دارد که با معرفی شایسته ای که از هنرمندان به عمل می‌آورد به شهرت هرچه بیشتر ایشان کمک نماید.

شناسنامه اثر و توضیحات خوب

درمورد آثارتان توضیحات خوبی بنویسید، هرچقدر که توضیحات شما درباره اثر هنریتان بیشتر و بهتر باشد گویای تفکر شما از عمق پنهان آن اثر هنری خواهد بود که از چشم بینندگان پنهان مانده است. برای اینکه بدانید که چقدر این توضیحات می‌تواند مفید و موثر واقع شود ، تابلو نقاشی «مونالیزا اثر دا وینچی» را به شما مثال میزنیم.
تابلو نقاشی مونالیزا (لبخند ژکوند) اثر دا وینچی
تابلو نقاشی مونالیزا (لبخند ژکوند) اثر دا وینچی
تابحال کتاب‌ها و مقالات زیاد درمورد این اثر هنری نوشته شده است که باعث شده ارزش این اثر هنری به صدها میلیون دلار برسد و هر لحظه بر ارزش آن افزوده شود!! حالا شاید اگر کسی از این همه تعریف و تمجید اطلاع نداشته باشد با دیدن این شاهکار هنری، در کمال بی‌تفاوتی بگوید: این که یک نقاشی ساده و معمولی از یک خانم است! همین!!!!! پس نتیجه می‌گیریم تا چه اندازه معرفی و توضیحات برای یک اثر هنری می‌تواند اهمیت داشته باشد.

نیاز مالی به فروش آثار

باید گفت که متاسفانه هنر برای هنرمندان ضعیف (و نیازمند از لحاظ مالی) کاری پر زحمت است و می‌تواند به سفارش گرفتن و انجام خدمات هنری محدود شود و آنچنان پولساز نیست (ژان پل سارتر میگوید: هنر اگرچه نان نمی‌شود اما شراب زندگیست)! مگر اینکه هنرمند بتواند نگاه خود را وسعت ببخشد و بدون توجه به نیاز مالی روی شهرت خود و آثار خود کار کند و یا اینکه با یک شخصی دلسوز با شمهٔ اقتصادی قوی همراه شود تا آثار هنری اش به قیمت خوب به فروش برسد.

قیمت‌گذاری گران یا ارزان؟ مساله این است!

در فروش یک اثر هنری، همیشه ارزان فروشی جایز نیست، بلکه ممکن است آثار هنرمند را ارزان قیمت جلوه دهد!
و البته که گران فروختن هم ممکن است باعث رکود فروش گردد!
پس چه باید کرد؟!؟!
در چنین حالتی هنرمند باید برای آثار خود یک قیمت مناسب به عنوان «قیمت پایه» تعین کند و آثار را به بالاترین پیشنهاد به فروش برساند (چیزی شبیه یک مزایده) اما همانطور که پیشتر گفته شد، بهترین گزینه برای هر هنرمندی که تصمیم به فروش آثار هنری خود دارد تلاش به شهرت و رسانه ای شدنش است! آن وقت است که آثارش به بالاترین قیمت به فروش خواهد رفت.

سه پیشنهاد جهت قیمت گذاری و فروش آثار هنری

گالری لیلیت سه پیشنهاد به هنرمندان برای فروش آثار هنرمندان دارد:

پیشنهاد اول:

اگر نیاز مالی دارید و مجبور به فروش آثار هنری خود هستید، سعی کنید قیمتی معقول و در حد متعارف بگذارید. طوری که به قول قدیمی‌ها نه سیخ بسوزد و نه کباب! یعنی نه آنقدر پائین که خدای نکرده ضرر کنید و نه آنقدر بالا آثار که آثار فروخته نشوند. سعی کنید بیشتر روی معرفی خودتان متمرکز شوید تا بتوانید سفارشات هنری دریافت کنید! موارد زیر را در قیمت گذاری ملاک و معیار قرار دهید:
– هزینه هایی که خرج کرده اید
– مدت زمانی که صرف کرده اید
– انرژی که صرف این آثار نموده اید
– هزینه بسته بندی و ارسال اثر (اعم از هزینه پست – چاپ آثارفتوگرافی و…)

پیشنهاد دوم:

اگر که در مضیقه نیستید و نیاز مالی ندارید و نگاهتان به آینده هنریتان است، قیمت را بالاتر از حد معمول بگذارید تا جایگاه خود را به عنوان یک هنرمند گران قیمت در عرصه هنر تثبیت کنید و تا آنجایی که می‌توانید خودتان و آثارتان را رسانه ای و خبری کنید! آینده از آن شما خواهد بود.

پیشنهاد سوم:

می‌توانید قیمت را توافقی تعیین کنید که متقاضیان جهت اطلاع از قیمت تماس بگیرند، در این صورت اثر هنری‌تان را به فراخور شرایط اقتصادی روز (اعم از تورم ، نوسانات ارزش پول و…) قیمت دهید.

کلام آخر

بطور کلی باید قبل از قیمت‌گذاری آثار تصمیم خودتان را درباره هدفتان از برگزاری نمایشگاه بگیرید، همیشه این مهم را در نظر داشته باشید “هرگز فکر نکنید که اگر قیمت پائین روی آثارتان بگذارید زودتر اثر به فروش می‌رسد!!!”» به این دلیل که برای خریدن اثر هنری باید خریدارش پیدا شود!

■ بازدید از نمایشگاه های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب

همه چیز درباره خرید و فروش اثار هنری قیمتگذاری نحوه قیمت هزینه مناقصه مزایدات فروش حراجی ورکشاپ آرتشاپ هنر دانستنی های ویکی پدیا هنری ارزشمند روش چگونه تهیه راه انجام تمام مطالب جزوه مقاله نوشته مطلب دانشنامه ویکیپدیا هر آنچه تاثیر خواندنی گنجینه راهنما آموزش آشنایی با دانش راهنمایی چگونگی جمع آوری تحقیق دانشجویی هنرگردی آنلاین هزارویک

دکمه بازگشت به بالا