دلیل اینکه عکاسی می‌کنیم چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دلیل اینکه عکاسی می‌کنیم چیست؟
آیا تابحال ازخود این سوال را پرسیده اید که چرا عکاسی می‌کنیم ؟
انسان یگانه موجود اندیشمند، که بیش از 50000 سال پیش اقدام به ثبت تجربیات خود در دیواره غارها نمود و هدف او از این ثبت‌ها انتقال تجربیات به نسل‌های آینده و به نوعی جاودانگی نسل بشر بوده است. حس جاودانگی و دیده شدن در دنیای مدرن امروز نیز به شدت بین جوامع بشری به چشم می‌آید و انسان امروزی با استفاده از ابزار‌های مختلف مانند موسیقی، نقاشی و …. اقدام به بروز احساس و ثبت آن می‌نماید تا موجبات حس جاودانگی را برای خود رقم بزند.

یکی از سهل الوصول‌ترین ابزار‌ها برای ثبت لحظات و ماندگار شدن در هر لحظه دوربین عکاسی می‌باشد، زیرا برای استفاده از آن مهارت خاصی لازم نیست و برای بازبینی آن ابزار خاصی لازم نیست و همچنین جهت رویت تصاویر زمان زیادی لازم نیست، این ابزار با پیشینه‌ای نزدیک به 200 سال، تا به امروز به درجه‌ای از تکامل رسیده که به راحتی همراه همیشگی انسان شده و با استفاده از آن ساده‌ترین و احساسی‌ترین لحظات خانوادگی تا پیچیده‌ترین ثبت‌های حرفه‌ای از محیط اطراف را رقم می‌زند. این دامنه تنوع پوشش تصویری در فرایند توسعه دوربین عکاسی باعث شده تا همگان علاقمند به ثبت و ارایه عکس از موقعیت‌های مختلف باشند ؛ و این علاقمندی تا جایی پیش رفته که در این زمینه سایت‌های فوق العاده حرفه‌ای برای ارایه عکس تشکیل شده و روزانه بیش از میلیون‌ها عکس در این سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.
همچنین این مقاله را هم بخوانید: بهترین دوربین‌ها به لحاظ قیمت که در حال حاضرمی‌توانید خریداری کنید

در پی این اشتراک گذاری عکس‌ها، در بعضی مواقع می‌تواند منجر به فروش آثار و یا معرفی توانمندی عکاس می‌شود و در نهایت با هزینه‌ای کم منجر به ایجاد شغلی پر در آمد و حرفه‌ای می‌شود.

تنوع گرایش‌های عکاسی به گونه ایی می‌باشد که فقط کافیست پیشوند یا پسوند عکاسی را به موضوع مورد نظر وصل نمایید تا شاخه یا گرایش عکاسی را بوجود آورید. ولی به صورت کلی می‌توان شاخه‌های اصلی در عکاسی به صورت زیر اشاره نمود:

عکاسی خبری، عکاسی اجتماعی، عکاسی طبیعت، عکاسی خانوادگی، عکاسی علمی، عکاسی صنعتی و تبلیغای، عکاسی هنری، عکاسی مدل و فشن و….

در این دسته بندی لازم به ذکر است عنوان ” مستند” به هریک از شاخه‌ها می‌تواند اطلاق شود. و منظور از مستند بودن اینست که عکاس هیچ گونه دخل و تصرفی در سوژه و یا ادیت عکس نداشته. مثل عکاسی مستند اجتماعی و یا عکاسی اجتماعی. در عکاسی اجتماعی عکاس ممکن است با ایجاد تغییراتی در سوژه اقدام به مطلوب نمودن کادر نماید ولی در عکاسی مستند اجتماعی عکاس حق ندارد حتی سمت نگاه سوژه را تغییر دهد.

در پایان این قسمت لازم به ذکر است که در نهایت هدف از عکاسی کردن لذت بردن از ثبت تصاویر است و این لذت زمانی حاصل می‌شود که با مطالعه و آموزش مناسب و با در اختیار داشتن ابزار‌های مفید، تصاویر ناب و منحصربفردی را خلق نمایید. مجموعه آموزشی شرکت دیدنگار تلاش دارد تا ضمن معرفی لوازم و تجهیزات مدرن عکاسی در عرصه آموزش و مهارت آموزی گامی قوی و مناسب بردارد .


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت