تنظیمات صحیح دوربین عکاسی برای شروع کار

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تنظیمات صحیح دوربین عکاسی برای شروع کار
یادگیری از طریق آزمون و خطا یکی از بهترین راه‌های معقول برای رسیدن به کارکرد مناسب دوربین و یادگیری نحوه استفاده از آن است. اما این کار، گاهی اوقات زمان می‌گیرد، بنابراین در اینجا بعضی از تنظیماتی از دوربین آورده شده که من فکر می‌کنم هر عکاسی باید زمانی که دوربین dslr را در دست می‌گیرد راجع به آن بداند.
اولین باری که دوربین عکاسی را دست می‌گیرید و می‌خواهید با آن کار کنید؛ ممکن است کار کردن با آن برای شما بسیار گیج کننده باشد. با این وجود، علائم راهنمای موجود در دوربین‌های dslr سطح مبتدی، همان چیزی است که برای شروع کار کردن با دوربین تان باید از آن شروع کنید.

1- نمای زنده (live view)
وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید این “صدای کلیک” رضایت بخشی که می‌شنوید، واقعا صدای جهش شاتر در دوربین نیست. در حقیقت، این صدای آینه است که به بالا و پایین حرکت می‌کند؛ تا وجود حسگر دوربین را به شما نشان دهد. اما این حرکت نسبتا تهاجمی و پرتکاپوی آینه، می‌تواند تاثیر لرزش دوربین را در تصاویر گرفته شده توسط دوربین نشان دهد.

اگر شما با نوردهی طولانی عکاسی کنید؛ این چیزی است که ممکن است متوجه شده باشید. اما یک راه آسان نیز وجود دارد. دوربین را در حالت نمای زنده live view قرار دهید، که باعث می‌شود آیینه به طور دائم بالا بیاید (تا زمانی که حالت live view خاموش شود)، بنابراین می‌توانید تصویر را روی صفحه نمایش LCD دوربین مشاهده کنید. این بدان معناست که هنگامی که شما دکمه را فشار دهید، تنها خود شاتر در حال حرکت است، بدون نیاز به نگران بودن درمورد اینکه آینه بیشتر از این به بالا و پایین حرکت کند.

2- حالت ایزوی خودکار (Auto ISO) و حالت دستی (Manual Mode)
بسیاری از عکاسان به دلیل ترس از دست رفتنِ تصاویر در حالت دستی از حالت اتوماتیک استفاده می‌کنند. برای از بین بردن این ترس، با فعال کردن حالت ایزوی اتوماتیک (auto iso)، عکاسی در حالت دستی را امتحان کنید. این یعنی دوربین هنوز هم در کنترل یکی از سه عاملی است که بر نوردهی اثر می‌گذارد. (سه عامل دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو iso بر نوردهی اثر می‌گذارند) به طوریکه بتواند تظیمات را با ایزو مطابقت دهد. اما حالا می‌توانید خودتان کنترل دیافراگم و سرعت شاتر را در دست بگیرید، و آن‌ها را در بازه کوتاهی تغییر دهید تا ببینند چه تاثیری روی عکس شما خواهند داشت.

سعی کنید سرعت شاتر را کم کنید یا دیافراگم لنز را کاهش دهید، در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که حالت ایزوی خودکار در تنظیم نوردهی کار خود را خوب انجام می‌دهد. (مگر اینکه سرعت شاترتان را خیلی کم کنید.) توانایی آزمایش آزادانه مانند این به شما کمک خواهد کرد تا دانش عملی در مورد مثلث نوردهی و کارایی آن را بدست آورید.

3- حالت‌های نواحی فوکوس خودکار را غیرفعال کنید.
اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که هر ناحیه از حالات فوکوس خودکار را غیر فعال کنید. چونکه در حالت‌های فوکوس خودکار دوربین، جایی را که فوکوس می‌کند انتخاب می‌کند؛ به طوری که به ندرت نقطه مورد نظر شما در حوزه فوکوس شده خواهد بود. به جای این، فوکوس تک نقطه‌ای را امتحان کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا دقیق باشید و مربع سیاه را در منطقه هدف تان در صحنه قرار دهید.

برای مثال، اگر از یک سگ عکس گرفتید؛ بهتر است روی چشم آن فوکوس کنید تا اینکه عمل فوکوس را به عهده دوربین بگذارید تا نقطه فوکوس را برای شما پیدا کند. اگر از حالت فوکوس خودکار دوربین استفاده کنید؛ به احتمال زیاد دوربین در انتهای بینی سگ فوکوس خواهد کرد که عکس خوب و تاثیرگذاری نخواهد شد.

4- صدای دوربین عکاسی خود را قطع کنید.
به عنوان یک عکاس حیات وحش، یکی از چیزهای واقعا آزار دهنده، شنیدن صدای “بیپ” دوربین است؛ هنگامی که به آرامی در یک مکان ساکت پنهان شده اید تا از حیوانات عکس بگیرید. زمانی که یک دوربین عکاسی جدید می‌خرم، بلافاصله به منوی آن رفته و تمام صداهای “بیپ” هنگام فوکوس اتوماتیک، صدای بیپ‌های انتخاب منو و هر صدایی دیگری را که ممکن است احساس کنم دوربین می‌خواهد تولید کند، قطع می‌کنم.

نه تنها این صداهای دوربین بسیار بی ارزش و غیر ضروری است، بلکه می‌تواند یک حیوان را نیز از حضور شما آگاه کند! بنابراین، عکاسان حیات وحش، این کار را نباید انجام دهند.

5- به تنظیمات وایت بالانس توجه کنید.
تنظیمات وایت بالانس (White Balance) یا تراز سفیدی، چیزی است که می‌تواند تصاویر شما را در یک ثانیه کاملا تغییر دهد، اما اکثر مردم تنظیمات وایت بالانس را کاملا نادیده می‌گیرند و دوربین را در حالت خودکار (auto) تنظیم می‌کنند.
اگر شما هنگام عکاسی از فرمت فایل jpeg استفاده می‌کنید و فرمت raw نیست، در این حالت است که انتخاب وایت بالانسی که در دوربین انجام می‌دهید بسیار مهم است. اگر شما با فرمت raw عکس برداری می‌کنید، بعدا می‌توانید بعد از گرفتن عکس، آن را تنظیم کنید.

چرا وایت بالانس را به صورت خودکار تنظیم نکنیم؟
من متوجه شده ام که وایت بالانس خودکار (Auto White Balance ) هرگز چیز مناسب و خوبی از آب در نمی‌آید. در این حالت، رنگ‌ها همیشه به نظر بسیار پراکنده و کسل کننده هستند، در حالی که تنظیمات نور روز و یا هوای ابری، یک تاثیر و قدرت سریع به عکس شما اضافه می‌کنند. آن را امتحان کنید، و احتمالا چیزهایی را پیدا خواهید کرد که واقعا شما را به سمت بهتر شدن سوق می‌دهند.
همچنین شما می‌توانید تنظیمات دستی وایت بالانس manual White Balance (که با درجه کلوین kelvin اندازه گیری شده است) را مشاهده کنید؛ این برای وقتی است که بخواهید با تنظیمات کمتری کنترل بیشتری روی این تنظیمات داشته باشید.

نتیجه گیری
امیدوارم این پنج نکته به شما کمک کند تا از میدان مینی به نام “دوربین DSLR جدید” عبور کنید!


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود