دوربین عکاسی بدون آینه چیست و چگونه کار می‌کند؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دوربین عکاسی بدون آینه چیست و چگونه کار می‌کند؟
در حالی که یک دوربین DSLR با استفاده از یک سیستم آینه ای، نور را به سمت منظره یاب اپتیکی بازتاب می‌دهد، و یا نور را مستقیما از سنسور دوربین عبور می‌دهد؛ اما یک دوربین بدون آینه (Mirrorless Camera) آن سیستم آینه‌ای را ندارد (دلیل نام گذاری این دوربین‌ها هم همین است).
این به این معنی است که نوری که از لنز عبور می‌کند همیشه به سنسور تصویر می‌رسد. به دلیل نداشتن سیستم آینه و منظره یاب اپتیکی، دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین‌های DSLR ساده تر، سبک‌تر و کوچک‌تر هستند.
از آنجا که نور دیگر در یک منظره یاب اپتیکی ((optical viewfinder (OVF) منعکس نمی‌شود، معمولا دوربین‌های بدون اینه دارای منظره یاب‌های الکترونیکی ((electronic viewfinders (EVF) و صفحه نمایش (LCD) هستند که اساسا آنچه را که سنسور تصویر می‌بیند، برمی گردانند.

تصویر زیر تفاوت بین دوربین DSLR و دوربین بدون آینه را نشان می‌دهد:

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه
همانطور که در تصویر می‌بینید، در مقایسه با دوربین‌های بدون آینه، DLSR‌ها دارای اجزای داخلی بسیار بیشتری هستند. علاوه بر سیستم پیچیده آینه، یک شیشه مات (focusing screen)، یک لنز کندانسور (condenser lens)، منشور پنج وجهی (pentaprism / pentamirror) و اجزای دیگری مانند آینه ثانویه و یک حسگر اتوفوکوس تشخیص فاز، اجزای تشکیل دهنده دوربین‌های DSLR را تشکیل می‌دهند.

دوربین‌های بدون آینه چگونه کار می‌کنند؟
برخلاف DSLR‌ها، دوربین‌های بدون آینه عملکرد بسیار ساده تری دارند. نور از درون لنز عبور می‌کند (در تصویر بالا شماره 1)، به طور مستقیم به حسگر تصویر (در تصویر بالا شماره 4) می‌رسد و منظره یاب اپتیکی که با یک منظره یاب الکترونیکی (در تصویر بالا شماره9) جایگزین شده است؛ تصویر را نمایش می‌دهد.


در حالت عادی، شاتر دوربین‌های DSLR (در تصویر بالا شماره 3) باز می‌شود و معمولا تا پایان عمل نوردهی باز می‌ماند. همان طور که در تصویر بالا نشان داده شد؛ به دلیل عدم وجود آینه و منشور در دوربین بدون‌های آینه، فاصله فلنج (یاflange distance که فاصله بین گیره لنز و سنسور تصویر است.) در این دوربین‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی کوتاه‌تر باشد.

به همین علت، بدنه اکثر دوربین‌های بدون آینه نسبت به دوربین‌های DSLR باریک‌تر و سبک‌تر هستند.

مزایای دوربین‌های بدون آینه
دوربین‌های بدون آینه مزایای زیادی نسبت به دوربین‌های DSLR دارند. علاوه بر وزن بسیار سبک‌تر و اندازه کوچک‌تر دوربین‌های بدون آینه، استفاده از یک منظره یاب الکترونیکی در آن‌ها می‌تواند فواید بسیار زیادی برای عکاسان داشته باشد.
از آنجا که همه چیز مستقیما در سنسور تشکیل می‌شود، تنظیمات دوربین مانند وایت بالانس (white balance)، کنتراست و saturation را می‌توان از طریق منظره یاب به طور مستقیم مشاهده کرد.
پوشش‌های اطلاعاتی دیگری از جمله هیستوگرام زنده را می‌توان در داخل منظره یاب قرار داد؛ که اینکار به عکاسان اجازه می‌دهد دقیقا همان چیزی را که می‌بینند ثبت کنند.
هنگامی که این مزایا با قابلیت تشخیص کنتراست سریع یا سیستم تشخیص فاز سنسور ترکیب شود، برای اینکه مطمئن شوید که در هر عکسی، می‌توانید به طور دقیقی فوکوس کنید، می‌توانید از توانایی زوم روی یک سوژه برای فوکوس کردن، بیشترین فوکوس، تشخیص چهره و دیگر ویژگی‌های قدرتمند استفاده کنید.
هنگامی که در طول روز عکاسی می‌کنید، به جای صفحه نمایش (LCD) پشت دوربین، می‌توانید از منظره یاب الکترونیکی، برای دیدن و بررسی عکس‌های خود استفاده کنید.

معایب دوربین‌های بدون آینه
از طرفی، دوربین‌های بدون آینه معایبی هم دارند.
اول: فقط زمانی که دوربین روشن باشد، منظره یاب الکترونیکی فعال می‌شود، درنتیجه سنسور تصویر شارژ زیادی مصرف می‌کند، که می‌تواند عمر باتری دوربین عکاسی شما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و آن را کم کند.
دوم: منظره یاب الکترونیکی می‌تواند کند باشد و تاخیر داشته باشد، صفحه آن خاموش شود و یا کنتراست بالا داشته باشند که ممکن است برای بعضی عکاسان سخت باشد که به آن عادت کنند، و آن‌ها را خسته کند. اگر چه آخرین مدل‌های دوربین‌های بدون آینه هنگام اتوفوکوس، بسیار سریع و دقیق هستند؛ اما در عکاسی سریع و پیاپی، خصوصا در شرایط کم نور ممکن است خیلی راضی کننده عمل نکنند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت