سینماگراف چیست؟ همه چیز درباره ساخت سینماگراف

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سینماگراف چیست؟ همه چیز درباره ساخت سینماگراف
سینماگراف عکس‌های ثابتی هستند که یک حرکت کوچک و تکراری در آن‌ها رخ می‌دهد و باعث بوجود آمدن یک کلیپ ویدئویی می‌شود، در تعریف حرفه‌ای‌تر سینماگراف‌ها مجموعه‌ای از عکس‌ها یا ویدئوها هستند و با کمک ابزارهای ویرایش عکس در قاب یک تصویر که بی‌نهایت بار تکرار می‌شود و بر انتقال یک موضوع به بیننده متمرکز هستند. آن‌ها را با فرمت Animated GIF یا فرمت ویدئویی منتشر می‌کنند و به بیننده حس انیمیشن می‌دهند. در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چطور می‌توان سینماگراف ساخت. اولین سینماگراف را Jamie Beck و Kevin Burg در اوایل سال 2011 ساختند.

بین فرمت‌های مختلف سینماگراف چه تفاوتی وجود دارد؟
اولیت سینماگرافی که ساخته شد با فرمت GIF بود که مهم‌ترین هدف آن امکان به اشتراک گذاری آنلاینش بود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که این فرمت دارد این روزها از HTML5 که کیفیت بالاتر و حجم کمتری دارند استفاده می‌شود.
سینماگراف‌ها به هیچ فرمت خاصی محدود نیستند و با توجه به کارآیی و نحوه نمایش آن‌ها در مورد فرمت انتشارشان تصمیم گیری می‌شود.

برای ساخت سینماگراف به چه چیزهایی نیاز دارید؟
برای این منظور دو راه وجود دارد. راه اول با استفاده از دوربین است که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم و راه بعدی با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه است که در مطلب بعد آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

برای شروع کار به چه چیزهایی نیاز دارید؟
1. دوربینی که امکان فیلم‌برداری داشته باشد
2. یک سه‌پایه
3. ایده‌هایی جذاب (مثلا حرکت برگ درختان، پلک زدن، خمیازه کشیدن حیوانات…)
4. یک مدل یا ابزارهایی که ایده‌تان را عملی کند
5. یک کامپیوتر!
6. نرم‌افزارهایی برای ویرایش ویدئو
7. ادوبی فوتوشاپ

پس از آنکه ایده و ابزارهای موردنظرتان را فراهم کردید و دوربین را روی سه پایه در حالت آماده قرار دادید، شروع به ضبط کردن ویدیو از تصویر مورد نظر کنید.
دقت کنید که پس از پایان فیلمبرداری باید ویدئوهایتان با فرمت مناسب باشند زیرا فوتوشاپ تنها می‌تواند فایل‌های MOV یا AVI را باز کند.
ویدئوی خود را فریم بندی کنید. در فوتوشاپ از این طریق می‌توانید این کار را انجام دهید: File > Import > Video Frames to Layers
به خاطر بسپارید که هر چه تعداد فریم‌های ویدئوی شما بیشتر باشد سینماگراف شما لطیف‌تر و نرم‌تر به نظر می‌رسد.
از طرف دیگر این یعنی باید حافظه بیشتری به آن اختصاص دهید. به همین دلیل برای شروع پیشنهاد می‌کنیم با 100 فریم شروع کنید. می‌بینید که هر فریم به صورت یک لایه نمایش داده می‌شود.

حالا باید لابلای فریم‌ها بگردید و آن‌هایی که حرکت مورد نظرتان را نشان می‌دهند پیدا و علامت گذاری کنید.
سپس باید از تکنیک ماسک کردن استفاده کنید و آن قسمت‌هایی از سوژه که می‌خواهید متحرک نشان داده شوند را ماسک کنید.
این مطلب می‌تواند برای کار کمک خوبی به شمار رود: راهنمای تازه‌کارهای برای استفاده از لایه‌ها در فوتوشاپ
این کار به زمان و صبوری زیادی نیاز دارد. باید تمرین بسیار کنید تا بتوانید با کارکردن با فوتوشاپ بهترین نتیجه را به دست آورید. در فیلکر گروهی وجود دارد به نام سینماگراف که می‌تواند کمک خوبی برای یافتن ایده‌های ناب و تازه باشد.

کار کردن و ساختن سینماگراف با دوربین آسان نیست و به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. با توجه به پیشرفت‌های بسیار دوربین‌های تلفن‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های بسیار خوبی معرفی شده‌اند که کار را آسان کرده‌اند.

آموزش ساخت سینماگراف با نرم افزار فتوشاپ در 4 مرحله ساده توسط گالری لیلیت:

مرحله 1: از فهرست windows گزینه timeline را انتخاب نمائید.

مرحله 2: از بخش timeline گزینه create frame animation را انتخاب نمائید.

مرحله 3: بعد از تنظیم فریم‌های انیمیشن سینماگراف و چیدمان لایه‌ها از تنظیمات فریم‌ها گزینه forever را انتخاب نمائید تا انیمیشن بطور مداوم تکرار شود.

مرحله 4: دکمه‌های صفحه کلید را CTRL+Shift+Alt+S را به ترتیب و با هم بزنید تا بخش ذخیره Save animated GIF for Web باز شود. پس از آن گزینه save را بزنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت