آموزش عکاسی از غذاها و خوراکی‌ها

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آموزش عکاسی از غذاها و خوراکی‌ها
اگر می‌خواهید خوراکی هایتان در عکس‌ها خوشمزه و باکلاس به نظر برسد باید این مهم را بپذیرید که شما بیشتر از اینکه به آشپزی خوب مهارت داشته باشید بیشتر لازم است به عکاسی از غذاها و خوراکی‌ها مسلط باشید! شاید باور کردنش برایتان سخت باشد اما عکاسی از غذا به طوری که تحریک کننده اشتهای بیننده باشد، از پختن خود غذای اشتهاآور آسانتر است؛ کافی‌ست کمی خلاقیت به خرج دهید و از قابلیت‌های دوربین‌تان بیشترین بهره را ببرید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. در این مطلب به چند نکته پایه برای عکاسی از غذا اشاره می‌کنیم که به شما در به دست آوردن نتیجه مطلوب یاری می‌رساند.

1. از عمق میدان کم استفاده کنید

عمق میدان گستردگی محدوده‌ای جلوتر یا عقب‌تر از سوژه اصلی که در منطقه فوکوس است را می‌گویند. به عبارت دیگر مقدار معینی از میدان دید لنز است که در آن تصاویر بصورت واضح ثبت می‌شوند. برای داشتن عمق میدان کم مهمترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید، بازی دریچه دیافراگم است.
در عکاسی از غذا اولین سوالی که می‌پرسید این است که «چه پس‌زمینه‌ای مناسب است؟». باید به خاطر بسپارید که در عکاسی از غذا، هدف شما تنها بخشی از غذا در منطقه فوکوس باشد و بقیه بشقات کمی تار باشد. برای این کار بیشترین مقدار دریچه دیافراگم (کوچک‌ترین عدد F) را انتخاب کنید این کار به شما کمترین عمق میدان را می‌دهد. تارکردن پس‌زمینه تا حدی مشکل شما در انتخاب آن را کم می‌کند.

2. هرچه ساده‌تر بهتر

وقتی از چشمی دوربین به چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، نگاه می‌کنید باید بتوانید به این سوال جواب دهید که سوژه این عکس چیست؟ پاسخ به این سوال ساده به شما کمک می‌کند تا ترکیب‌بندی بهتری برای عکس خود انتخاب کنید.

یک راهکار خوب برای انتخاب قاب تصویر این است که هر چهار گوشه عکس را پیش از ثبت از داخل چشمی دوربین مورد بررسی قرار دهید. اگر چیزی به چشمتان خورد که با موضوع شما سنخیت نداشت و یا باعث حواس‌پرتی از سوژه اصلی‌تان می‌شد را حذف کنید تا به سادگی بیشتری در تصویر دست یابید. هدف از این کار در عکاسی از غذا این است که یک قاب‌بندی تمیز داشته باشید که به درک بصری مورد نظر دست یابید.

3. ترکیب‌بندی مورد نظرتان را طراحی کنید

به ورای سوژه اصلی توجه کنید و شکل و فرمی که می‌خواهید به ترکیب تصویر بدهید را تصور کنید. مثلا اضافه کردن یک چاقو در عکس اگر با در نظر گرفتن قانون یک‌سوم باشد، می‌تواند تعادل خوبی به ترکیب‌بندی شما بدهد.

4. کمی به‌هم ریختگی به تصویر اضافه کنید

اگر می‌خواهید عکستان واقعی‌تر به نظر برسد، آن را از حالت بسیار منظم و مصنوعی خارج کنید.

این کار شاید در ابتدا کمی عجیب بنظر برسد اما زیبایی بصری خوبی به تصویر شما اضافه می‌کند.

مثلا کمی پودر پنیر در کناره‌های بشقاب، کمی گردوی خرد شده روی غذا و ترکیب‌هایی مشابه. دقت کنید که این آشفتگی بیش از حد نشود و زیبایی عکس را مخدوش نسازد.

5. از ایزوی بالا استفاده کنید

همانطور که در مطلب ایزو در عکاسی دیجیتال اشاره کردیم، بالا بردن مقدار ISO اگرچه باعث اضافه کردن نویز به تصویر می‌شود اما گاهی باعث بهتر نمایش دادن جزییات ریز عکس نیز می‌شود. برای این منظور می‌توانید از ایزوی 800 تا 1600، با توجه میزان نور موجود در محیط، استفاده کنید. به طور معمول ایزوی بالای 6400 توصیه نمی‌شود زیرا میزان نویز دیجیتالی که به تصویر اضافه می‌شود، تصویر را دانه‌دانه کرده و از زیبایی آن به میزان چشمگیری می‌کاهد.

6. برای عکاسی از غذا تا حد امکان از نور طبیعی بهره بگیرید

به جای استفاده از فلاش یا استفاده از نورهای شدید و مصنوعی، از نور زیبایی که در محیط وجود دارد استفاده کنید. این کار به تصویر شما زیبایی و درخشندگی طبیعی‌تری می‌بخشد. برای این منظور جاهایی را پیدا کنید که اشعه‌های نور از پنجره به درون می‌تابد. عموما صبح‌ها بهترین زمان برای عکاسی از غذا است، زیرا نور لطیف‌تر است و کنتراست کمتری ایجاد می‌کند.

7. عکاسی سیاه و سفید را به عنوان یک گزینه خوب فراموش نکنید

بی‌شک یکی از بهترین عکس‌هایی که از غذا گرفته شده، عکس «فلفل شماره 30» کاری از ادوارد واتسون است. این عکس سیاه و سفید است و شکل و فرم سوژه را به زیبایی به تصویر کشیده است.

شما نیز سعی کنید گاهی از سیاه و سفید عکاسی کنید. نه تنها نبودن رنگ، تصویر را ساده‌تر می‌کند، بلکه باعث بهتر نشان دادن کنتراست، هایلایت و سایه نیز می‌شود. اگر به صورت خام (RAW) عکاسی می‌کنید، عکس را در ویرایش‌ها به سیاه و سفید تبدیل کنید. یک ابزار خوب برای این کار Exposure X است که Alien Skin طراحی کرده و آرایه‌های بسیاری برای خلاقیت داراست.

8. یک گاز بزنید

یک راه خوب برای آنکه نشان دهید غذا دلچسب، خوشمزه و اشتهاآور است، می‌تواند این باشد که گازی از سوژه زده باشید! این کار شاید به بیننده این حس را بدهد که دلش بخواهد او هم گازی از سوژه بزند. اگر چنین حسی را منتقل کردید، بدانید که در کار خود موفق بوده‌اید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت