اهمیت جهت نگاه در بهبود عکاسی پرتره


یک ترکیب‌بندی متعادل شده می‌تواند عکسی بسیار خوب و یا بسیار بد را حاصل شود. وقتی عکس مورد نظر پرتره باشد یکی از آسان‌ترین راه‌کارها برای برقراری تعادل ترکیب‌بندی بهره بردن از جهت نگاه خیره است. برای عکاسی پرتره نباید از این نکته غافل شد.

وقتی بر اساس قانون یک سوم و یا قانون نسبت طلایی عکسی را ترکیب‌بندی می‌کنید، به طور طبیعی وزن عکس شما در یک سمت به دلیل حضور سوژه بیشتر می‌شود.
این نکته یک راز نیست که بر همگان پوشیده باشد اما گاهی به سادگی فراموش می‌شود. پس آن را آویزه گوش کنید تا از تاثیر شگرفی که بر عکس پرتره حاصل می‌گذارد، بهره‌مند شوید.

نسبت طلایی یا عدد فی هنگامی به دست می‌آید که «نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر» باشد.

اما نکته‌ای که لازم است بدانید و رعایت کنید این است که پس از آنکه قالب بندی اولیه تصویر پایان گرفت، از سوژه بخواهید در جهت خارج از قالب تصویر به سمت فضای خالی در سمت چپ یا راستش نگاه کند. بدین ترتیب می‌توانید عکس‌های خارق العاده‌ای به دست آورید.

به خاطر داشته باشید که در این شرایط زمانی بهترین نتیجه را به دست می‌آورید که در پس زمینه اجسام زیادی وجود نداشته باشد و فضای خالی از سوژه اصلی عازی از عوامل دیگر نیز باشد.

اگر فضای پس زمینه خالی نیست، آنچه که سوژه آن زل می‌زند نیز بسیار حائز اهمیت است. با دنیال کردن رد نگاه سوژه به چیزی که سوژه به آن خیره شده نیز ارزش می‌بخشید و بدین ترتیب سایز چیزهای بی اهمیت خودبه خود در نگاه تماشاگر نادیده گرفته می‌شوند.

در اینجا چند نمونه دیگر عکس که در آن دو سوم دیگر خالی نیستند اما به آیتم‌هایی خاص بها داده شده، نشان داده شده است. دقت کنید که با خیره شدن سوژه به برگ یا خط آهن این اجسام دارای وزن و ارزش شده اند.

بی‌شک مانند هر قانون دیگر شکستن قانون نیز می‌تواند به نتایج خوبی منتهی شود. کافی است که درک درستی از ترکیب‌بندی عکس خود داشته باشید. اگر سوژه به جایی در دور دست و بیرون از قالب شما خیره شده باشد هم می‌تواند با بیننده ارتباط برقرار کند. در این حالت به دو سوم باقی مانده قاب تصویر وزنی بخشیده نمی‌شود. این خیرگی نگاه می‌تواند بر به هم خوردن تعادل تصویر تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

نمونه‌ای از پرتره‌هایی که این قانون را شکسته و به نتایج خارق العاده‌ای حاصل شده را با هم می‌بینیم. نور پس زمینه دو سوم خالی تصویر را پر می‌کند و نگاه سوژه به بیرون از تصویر حاکی از احساس و تفکر او نسبت به مکانی است که در آن قرار گرفته است و بدین ترتیب عکاس سعی در ارسال پیام خود به بینندگان دارد.


دیدن منابع مطالب

مجله هنر مطالب آموزشی راهنمای نتخاب لوازم هنر هنر خطاطی هنر دکوراسیون هنر صنایع دستی هنر نقاشی هنر عکاسی
💎 Ads 2

💎 Ads 2

اپلیکیشن
💎 بنر کتابهای صوتی

💎 بنر کتابهای صوتی

💎 بنر روزنامه هنر

💎 بنر روزنامه هنر

💎 بنر موزیکهای بیکلام

💎 بنر موزیکهای بیکلام

💎 بنر هنرآموز

💎 بنر هنرآموز

💎 بنر نمایشگاه

💎 بنر نمایشگاه

💎 بنر مجله هنر

💎 بنر مجله هنر

💎 بنر تماشاخانه

💎 بنر تماشاخانه

تلگرام
برگی نو (طبیعت نیشابور) ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

برگی نو (طبیعت نیشابور) ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

ما هیچ ما نگاه ¦ نمایشگاه آثار نرگس زارعی

ما هیچ ما نگاه ¦ نمایشگاه آثار نرگس زارعی

خواب رنگ‌ها ¦ نمایشگاه آثار الناز عبدالهی نژاد

خواب رنگ‌ها ¦ نمایشگاه آثار الناز عبدالهی نژاد

گنجه ی‌ هنر ¦ نمایشگاه آثار بنفشه اسداله زاده

گنجه ی‌ هنر ¦ نمایشگاه آثار بنفشه اسداله زاده

رقص سماع ¦ نمایشگاه آثار مهناز جعفری

رقص سماع ¦ نمایشگاه آثار مهناز جعفری

دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم