نکات مهم و کارآمد در عکاسی پرتره

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات مهم و کارآمد در عکاسی پرتره
ما در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که به شما کمک کند بهترین نتیجه را از عکس‌های پرتره‌تان به دست آورید. هدف از عکاسی پرتره این است که بتوانید روح و نفس سوژه را به تصویر بکشید و اصالت پرتره را نمایش دهید. امیدواریم این نکته‌ها، شما را در راه رسیدن به این هدف یاری رسانند.

1. تنظیمات دوربین
اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، تنظیمات دوربین و انتخاب صحیح هریک از مقادیر ایزو، سرعت شاتر، دریچه دیافراگم، جبران‌سازی نورسنجی، لنز و … است. باید ترکیب‌بندی و نورسنجی را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید سوژه تصویر شما به اندازه کافی روشن است. اگر در محیط بسته عکاسی می‌کنید، استفاده از ریفلکتور یا بازتاب‌دهنده‌های نور راهکار خوبی برای بهبود نور تصویر است.

2. ژست‌های مختلف برای سوژه

انتخاب ژست مناسب در عکاسی پرتره، اهمیت ویژه‌ای دارد. بزرگترین چالشی که احتمالا با آن مواجه خواهید شد کمرویی در برابر دوربین است.
باید ژستی را انتخاب کنید که مدل شما، احساس راحتی کند تا بتواند به خوبی احساسش را بیان کند.

3. از ابزارهای مختلف استفاده کنید

مردم معمولا وقتی در برابر دوربین قرار گرفته‌اند، از اشتباه کردن می‌ترسند. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که توجه و تمرکز آن‌ها را از دوربین و لنزی که مابین شما و آن‌ها قرار گرفته به چیز دیگری جلب کرده و عکس طبیعی‌تری ثبت کنید.
این ابزارها می‌تواند هر چیزی باشد از یک بسته آدامس ساده تا اسباب‌بازی‌هایی برای عکاسی از کودکان، یا کلید و …

4. زاویه عکاسی را تغییر دهید

زاویه‌ای که از آن عکس را ثبت می‌کنید می‌تواند تغییرات عمده‌ای در کیفیت عکس ایجاد کند.
وقتی می‌خواهید زاویه‌ای را برای عکس گرفتن انتخاب کنید، باید نورپردازی را به عنوان یک عامل مهم در نظر داشته باشید. اگر از نور طبیعی استفاده می‌کنید باید زاویه را بر اساس آن منبع نوری تنظیم کنید.
اگر از کودکان عکاسی می‌کنید بهتر است روی زانوهایتان بشینید و تا بتوانید بهترین پرتره را ثبت کنید.
سعی کنید همیشه در اطراف سوژه حرکت کنید و زوایای مختلف را امتحت کنید؛ حتی اگر زحمت شما برای ویرایش عکس‌ها زیاد شود، اما ارزشش را دارد.

5. پرتره را در قاب تصویر قرار دهید

اگر امکان آن وجود داشته باشد باید زاویه‌ای را پیدا کنید که به عکس پرتره شما یک قاب اضافه کند.
قرار دادن سوژه در میانه قاب تصویر و داشتن یک پس‌زمینه خوب یک پرتره عالی را نتیجه می‌دهد. این کار مدل شما را در مرکز توجه قرار می‌دهد.

6. لباس و محیط در عکاسی پرتره از اهمیت خاصی برخوردارند

اگر قصد دارید یک عکس پرتره خانوادگی بگیرید، بهتر است چندین عکس متفاوت در محیط‌های مختلف بگیرید.
برای این منظور بهتر است از قبل برنامه ریزی کرده باشید. هرچه برنامه ریزی شما بهتر و زودتر باشد، امکانات بیشتری برای انتخاب لباس و محل عکس‌گرفتن خواهید داشت و در نتیجه نتایج مطلوب‌تری به دست خواهید آورد.

7. کودکان هنرمندان خوبی هستند

اگر حتی فقط یک بار از کودکان عکاسی کرده باشید به خوبی خواهید دانست که آن‌ها در گوشه‌ای نشستن و ثابت ماندن را دوست ندارند.
خوب است خانواده‌ها در عکاسی پرتره از کودکان با عکاسی همراهی کنند تا علاوه بر ایجاد حس آرامش و امنیت برای کودک، عکس‌های طبیعی‌تری نیز ثبت شود.

8. یک دستیار داشته باشید

اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید حتما بالا و پایین‌های بسیاری که در عکاسی وجود دارد را به خوبی می‌شناسید.
نگه‌داشتن بازتاب کننده (reflector)، حرکت دادن منبع نوری و سایر نکات دیگری که باید کنترل شوند، به شما یادآور می‌شود که نیاز به یک دستیار و کمک دارید. علاوه بر این همراه داشتن کسی که در مورد کارتان بتوانید از نظراتش استفاده کنید می‌تواند در پیدا کردن ژست‌ها و ایده‌های عکاسی نتیجه بهتری داشته باشد.

9. معجزه‌گر باشید نه تخریب گر

آیا می‌دانید که مدل‌هایتان باور دارند که شما یک معجزه‌گر هستید و می‌توانید بهترین عکس‌ها را بگیرید؟
خب پس زمان آن رسیده که خودتان نیز به این باور برسید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر اینکه اصول تکنیکی عکاسی را به خوبی می‌دانید، ابزارهای ویرایش عکس را نیز بشناسید و از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت