در هنگام خستگی نقاشی نکشید تا نقاش بهتری باشید

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در هنگام خستگی نقاشی نکشید تا نقاش بهتری باشید
آیا می‌دانید چرا لازم است کمتر نقاشی بکشید؟
گاهی دلتان می‌خواهد در ساعت‌های استراحت و آزاد خود نقاشی کنید اما به نظرتان این کار غیر ممکن است. شما تلاش می‌کنید یک فضای مناسب پیدا کنید و نقاشی خود را بر پا کنید. اما در اکثر مواقع نمی‌توانید این کار را مدیریت کنید. دلتان می‌خواهد رنگ‌ها را مخلوط کنید، رنگ جدیدی بیازمایید و بیشتر نقاشی کنید. اما باید به شغل، دوست و فامیل هم برسید. مسئولیت‌های مهمتری دارید و نمی‌دانید با علاقه‌تان به نقاشی چه کنید: آیا باید به کارهای مهمتر و زندگی شغلی و اجتماعی‌تان بپردازید؟ یا راهبردی برای نقاشی کردن وجود دارد که زمان کمتری بگیرد ولی نتایج خوبی در بر داشته باشد؟ در واقع سوالی که می‌خواهیم در اینجا به آن پاسخ دهیم این است که چگونه می‌توان خلاقیت نقاشی را در مجموعه فعالیت‌های یک زندگی پرمشغله گنجاند.

گام اول: هر هفته را به نقاشی با یک رنگ اختصاص دهید

لازم نیست یک نقاشی را همان روزی که آغاز می‌کنید، به پایان برسانید. اگر به یک هنرمند نقاش نگاه کنید، متوجه می‌شوید به نقاشی خود طوری نگاه می‌کند که گویی کار بسیار ساده‌ای در حال انجام است. نقاشی را با آرامش می‌کشد و آن را یک اتفاق شاد و هیجان‌انگیز می‌داند. از دید یک نقاش گاهی این اشتباهات است که نقاشی را به یک اثر کامل و بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

اتفاق شما هرچیزی می‌تواند باشد،تنها به خاطر داشته باشید که باید شاد و مسرت‌بخش باشد. بیشتر افراد فکر می‌کنند یک اثر هنری در لحظه الهام، سراسیمگی خلاقانه، پرواز رنگ‌ها و رقص قلم‌ها، خلق می‌گردد. اما اینطور نیست. هنرمندان حرفه‌ای معمولا زمان زیادی را صرف خلق آثار خود می‌کنند.
اگر کمبود وقت دارید، هیچ ایرادی ندارد که روند نقاشی شما به آرامی‌ صورت پذیرد. اکثر مردم آنقدر مشغله ذهنی دارند که نمی‌توانند پایان هفته یک نقاشی را کامل کنند. بیشتر اوقات این مسئله باعث می‌شود حس خوبی نداشته باشند و کار را به کلی رها کنند.
اما به خودتان این فرصت را بدهید که هر بار قدم کوچکی برای اتمام نقاشی بردارید. این کار به شما کمک می‌کند تا همچنان به نقاشی ادامه دهید.
از چه رنگ‌هایی باید استفاده کرد؟
رنگ جادویی خاصی وجود ندارد. می‌توانید با سفید و آبی لاجوردی شروع کنید. خلق و اتمام یک نقاشی تک رنگ، به مراتب بهتر از صد نقاشی ناقص با ده رنگ است. اغلب افراد خلاق در ابتدای راه کار را به خوبی تمام نمی‌کنند. ممکن است شما 100 ایده عالی برای نقاشی داشته باشید ولی شرط به انجام رساندن این ایده‌ها داشتن زمان کافی است.

با یک رنگ شروع کنید و پیش بروید.
اگر یک نقاشی داشته باشید که ترکیب‌بندی خوبی دارد و روی آن به اندازه کافی فکر و کار شده باشد، نسبت به صدها نقاشی عجله‌ای بیشتر در خور تحسین است.
اگر توانستید یک رنج وسیع از تنالیته با آبی لاجوردی خلق کنید، مطمئن باشید در نقاشی‌های بعدی‌تان بسیار موفق خواهید بود.
برخی افراد از دیگران سریع‌تر هستند اما بطور کلی سعی کنید زمانی که صرف کشیدن یک نقاشی می‌کنید، کمتر از سه ساعت نباشد.
استفاده از روش نقاشی با تک رنگ، زمان تکمیل نقاشی را دو یا سه برابر می‌کند. همچنین بر اعتماد به نفس و مهارت شما در نقاشی می‌افزاید.

گام دوم: هر ماه یک نقاشی معروف را کپی کنید

صدها روش برای اینکه نقاش بهتری باشید، وجود دارد. شما در یک دنیای ایده آل زندگی نمی‌کنید. اگر یک ارتش دستیار داشته باشید باز هم نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید. بهتر است بر روی یک استراتژی تمرکز کنید و در آن روش ماهر شوید. توصیه ما به شما این است که کارتان را با کپی کردن شاهکارها آغاز کنید.

چرا کپی کردن شاهکارها بهترین استراتژی است؟
مهمترین دلیل این است که همه آنچه نیاز به یادگیری دارید، پیش از شما انجام شده است. اغلب این آثار، نقاشی‌های مورد علاقه شما هستند. شما باید نقاشی را از بهترین‌ها یاد بگیرید. یک نقاشی را انتخاب کنید، قسمتی از آن را معین کنید. نیازی نیست نقاشی را کامل کنید یا تمام نقاشی را کپی کنید. انتخاب یک قسمت کوچک و کپی برداری آن برای شروع کافی است.
بعد از این کار اثر درخشانی مشاهده نخواهید کرد و حتما از این موضوع متعجب می‌شوید. حتی زمانی که فکر می‌کنید نقاشی را خیلی خوب می‌دانید، هنوز ایرادات بسیاری در کار خواهید داشت و تا زمانی که یک شاهکار را کپی نکنید، هرگز به طور ملموس آن نقاشی را درک نخواهید کرد. با تمرکز نقاشی کنید و خود را متعهد بدانید که یک کپی خوب از نقا‌شی ارائه دهید.
برای انجام یک کار ترکیبی، نیازمند مطالعه یک نقاشی با ترکیب‌بندی ماهرانه هستید. برای خلق‌ هارمونی رنگ‌ها، باید رنگ‌های خاموش و پنهان در نقاشی را درک کنید، حتی اگر در نگاه اول رنگ‌ها کاملا واضح و درخشان به نظر برسند. در ابتدا چون مهارت کافی ندارید کار کمی‌ مشکل به نظر می‌رسد. اما در ادامه، این کار به ارتقا درک شما از آثار هنری کمک قابل توجهی می‌کند و یاد می‌گیرید با استفاده از اصول نقاشی‌های حرفه‌ای، نقاشی‌های بهتری خلق کنید. یک نقاشی در هفته، و یا حتی یک نقاشی در ماه به زودی منجر به کلکسیونی از نقاشی برای شما خواهد شد.

گام سوم: به آرامی‌رنگ‌های بیشتری اضافه کنید

زمانی که به این نتیجه رسیدید که در دو گام پیشین پیشرفت خوبی داشته‌اید، می‌توانید رنگ‌های بیشتری را تجربه کنید. از رنگ قهوه‌ای سوخته برای خلق تیرگی بهره بگیرید، رنگ‌های سرد و گرم را بشناسید و آرام آرام همه رنگ‌ها را به نقاشی خود بیاورید.

نتیجه، شما را به ادامه ترغیب می‌کند. هر فردی زمانی که می‌داند کارش به نتیجه می‌رسد، انگیزه بیشتری خواهد داشت و با لذت بیشتری کار را انجام می‌دهد.

پس از طی این مراحل، زمانی می‌رسد که با شروع نقاشی زمان پرواز می‌کند و شما در فضای نقاشی فرو می‌روید. به جای آنکه رویای یادگیری نقاشی را در سر بپرورانید آن را فرا گرفته اید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت