چطور هنرمند نقاش بهتری باشیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چطور هنرمند نقاش بهتری باشیم؟
برای بیشتر ما در واقعیت، اجبار برای خلاق بودن، فراتر ازکشیدن نقاشی برای سرگرمی‌ کودکان است. چگونه شما و هنرمندان مشتاق دیگر می‌توانید یک نویسنده، رقاص و صنعتگر بهتری باشید. نظر محققان و روانشناسان این است که قدرت خلاقیت درونی خود را آزاد کنید.
گاهی پیش می‌آید که نزدیک‌ترین افراد به شما مثلا مادرتان نقاشی را خودش فرا گرفته است و حتی یکی از نقاشی‌های آبرنگ او در اطاق نشیمن آویزان باشد، اما شما حتی نمی‌توانید یک سگ را نقاشی کنید. این عدم مهارت شاید تا زمانی که بچه دار نشده‌اید، برایتان اهمیتی نداشته باشد ولی پس از آن توانایی کشیدن یک جوجه، اسب یا شاهزاده، برای فرزندتان و البته برای خودتان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

1. بیرون بروید
براساس یک مطالعه در Plos One صرف وقت برای پیاده‌روی و گردش خلاقیت را تقویت می‌کند. در این مطالعه از برخی افراد پیش از سفر تست خلاقیت گرفته شد و از برخی در طول چهار روز از سفر. گروه دوم، 50 درصد بهتر از گروه اول، امتیاز آوردند.
Neal Overstrom مدیر آزمایشگاه طبیعی مدرسه طراحی Rhode Island، تأثیر فسیل‌ها، گیاهان و حیوانات موجود در آزمایشگاه را بر روی دانش‌آموزان ملاحظه کرده است و می‌گوید «این مجموعه نمونه‌های علوم طبیعی همچنان پس از 75 سال از زمان تاسیس آزمایشگاه موجب شکوفایی و الهام بخشیدن به دانش آموزان می‌گردد. این مسئله نشان می‌دهد که طبیعت و خلاقیت بطور نزدیکی با هم در ارتباط هستند.» او می‌افزاید: «بیشتر مردم به طور مستقیم ارزش تجدیدکننده و قوی قدم زدن در کنار ساحل یا زمان صرف شده در جنگل را درک می‌کنند و تحقیقات نشان می‌دهد، بشر میل ذاتی به تصاویر و شکل‌های موجود در طبیعت دارد. حتی تصاویر طبیعی می‌تواند عکس‌العمل‌های احساسی مثبت را بروز دهد و از تنش و استرس بکاهد.»
به طبیعت بروید و از آن الهام بگیرید

2. احساسات خود را آزاد کنید
همه ما در مسیر زندگی‌مان دچار رمز و راز هستیم. John Rich نمایشنامه نویس که در مدرسه موسسه هنر شیکاگو کلاس‌های آموزش خلاقیت برگزار می‌کند، دریافته است که بیگانگی می‌تواند مورد استفاده مفید واقع شود. او می‌گوید: «من فهمیده‌ام دانش آموزانی که رفتار غیرطبیعی دارند، گاهی کارهای خلاقانه و قانع کننده‌ای از خود بروز می‌دهند. رفتار غیرطبیعی آن‌ها نتیجه فضای ایجاد شده در مواجهه با درهای باز شده به آن‌ها برای فکرهای جدید است.»
روانپزشکان دانشگاه Vanderbilt از افراد اسکیزوفرنی خواستند موضوعات و یا اشیا مورد نظر آن‌ها را کنترل کنند. این افراد رفتارها و سخنرانی‌های نامتعارفی از خود بروز دادند. با یکدیگر صحبت کردند و عقاید عجیبی را بیان کردند. استفاده‌های جدید از اشیا یا وسایل عمومی‌ قابل استفاده در منازل را تصور نموده‌اند که این طور به نظر می‌رسد که این افراد دمدمی‌ اما سالم به نوعی خلاق‌ترین افراد هستند.
در همین رابطه، پیشتر به کسانی اشاره کردیم که به واسطه یک اختلال عصبی به نام سینتسزیا، به موسیقی رنگ می‌بخشد و نقاشی‌های زیبایی از یک هنرمند را دیدیم.

3. محل سکونت خو را ترک کنید
در حد امکان کشور یا شهر محل سکونت خود را ترک کنید! بسیاری از نقاشان جوان در سراسر دنیا برای خلق صحنه‌های کلاسیک به پاریس سفر می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد صرف وقت در سفرهای دور و خارج از محیط زندگی خلاقیت را افزایش می‌دهد. در یک تحقیق مشخص شد به یاد آوردن چیزهایی که افراد از فرهنگ‌های متفاوت آموخته‌اند، باعث افزایش خلاقیت افراد در حل مسائل به راه‌های مختلف می‌شود.
سفر کنید و ایده‌های تازه بگیرید
Stephen Erik نویسنده رمان Sweetness #9 و مدرس نویسندگی خلاق در کالج Augsburg، می‌گوید:«کار هنرمند این است که به افراد، دنیا را به روشی که آن‌ها نمی‌توانند ببینند، نشان دهد. قبل از انجام این کار شما باید قادر به دیدن چیزهایی که دنیای شما را تشکیل می‌دهند باشید. حتی چیزهایی که به راحتی فراموش می‌شوند و یا ناچیز شمرده می‌شوند. ساده‌ترین راه برای این کار زندگی در یک کشور بیگانه است زیرا هر تفاوتی که آنجا مشاهده می‌کنید سرزمین اصلی شما را به طور کامل و با تمام جزییات به یاد شما می‌آورد.»

4. لذت ببرید و فقط بازی کنید
نگران چگونگی خوب بودن اثر هنری خود نباشید. Thomas Arena هنرمند معاصر آمریکایی می‌گوید: «این نگرش باعث جلوگیری شما از کاوش و شکوفایی خواهد شد.» ممکن است بعضی از کارها مسخره به نظر برسد اما شما نیاز به زمانی برای سرگرمی‌ دارید. برخی مواقع به عنوان یک هنرمند ممکن است به عنوان بخشی از این حرفه نیازمند عملی سرگرم کننده یا حتی احمقانه باشید که در آن موقعیت کاری است که می‌توانید انجام دهید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که دفعه بعد که به درخواست کودکتان یک پرنده بنفش کشیدید اینکه تا چه اندازه چشم‌های پرنده نقاشی مسخره به نظر می‌رسد را فراموش کنید و فقط لذت ببرید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت