هفت گام برای یک نقاشی‌ موفق

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هفت گام برای یک نقاشی‌ موفق
در این مطلب هفت مرحله برای کشیدن نقاشی بیان می‌شود. اگر این مراحل را بدون کم و کاست و با رعایت توالی انجام دهید، می‌توانیم به شما اطمینان دهیم که از نقاشی‌های خود راضی خواهید بود. فراموش نکنید که تا از نتیجه یک مرحله رضایت کامل نداشتید به مرحله بعد نروید. این مراحل به خصوص در نقاشی رنگ روغن و اکرلیک بسیار کاربردی هستند. هر فرد می‌تواند خلاق باشد. بعضی افراد بیشتر از دیگران خلاقیت‌هایشان را بروز می‌دهند. برخی زود دلسرد می‌شوند و خیلی سریع به این باور می‌رسند که نمی‌توانند کار هنری انجام دهند و خلاقیت را غیر ممکن می‌دانند. اما واقعیت این است که هر کسی که نبض او می‌زند و نام خود را امضا می‌کند، می‌تواند نقاشی کند.
این مقاله اقتباسی از کتاب 7 گام به سوی یک نقاشی موفق نوشته Brian Simon است.

مرحله اول: سوژه را مطالعه کنید

به سوژه نگاه کنید و آن را بررسی کنید. اسم اشیا را فراموش کنید. به شکل، رنگ، طراحی و ارزش آن‌ها توجه کنید. مرتب با چشم نیمه‌باز و جمع شده به سوژه نگاه کنید. نگاه کردن به این شکل جزییات را حذف می‌کند و رنگ‌ها را کاهش می‌دهد و از اثر آن‌ها می‌کاهد. باید بتوانید شکل‌های بزرگ و حرکت در تصویر را ببینید. شکل و فرم سوژه را در دو بعد ببینید. در این مرحله عجله نکنید. سه چهارم نقاشی در این مرحله انجام می‌شود.

مرحله دوم: بوم را آماده کنید

زیرسازی نقاشی، حالت ناهموار بوم را از بین می‌برد و امکان نقاشی بدون نگرانی از پرکردن فضای سفید بوم را فراهم می‌کند. با استفاده از یک قلم بزرگ بوم را با قهوه‌ای سوخته (Burnt Sienna) رنگ آمیزی کنید. انتخاب این رنگ به این دلیل است که با بیشتر رنگ‌ها هم‌خوانی دارد و یک رنگ گرم است. اگر در زمینه از سبز و آبی و آبی قهوه‌ای (blue sienna) استفاده کنید یک تنالیته قرمز در زمینه ایجاد خواهید کرد. به راحتی با قلم‌مو کار کنید و نگران مخلوط شدن یکنواختی کار نباشید. هیچ گونه تصویری نکشید و فقط یک زمینه رنگی ایجاد کنید. لذت ببرید و خود را گرم کنید و ژست نقاشی کردن بگیرید. لایه رنگ نه باید آنقدر ضخیم باشد که زمینه را تیره کند و نه آنقدر نازک که از بوم شره کند. تمام بوم را یکدست رنگ کنید و کار را متوقف کنید.

مرحله سوم: شکل‌های بزرگ را مشخص کنید

به سوژه نگاه کنید و شکل‌های بزرگ را تعیین کنید. با استفاده از قهوه‌ای سوخته به صورت تقریبی این شکل‌ها را روی بوم بیاورید. سعی کنید سوژه را به 5 یا 6 شکل قسمت کنید و وارد جزییات نشوید. در این مرحله هدف ترکیب‌بندی نقاشی روی بوم است. کل بوم باید شبیه قطعات پازل به نظر برسد. زمانی که این کار را انجام می‌دهید بوم هنوز خیس است، با استفاده از پارچه از قسمت‌هایی که رنگ کمتری دارند رنگ بکشید. برای تشخیص قسمتهای روشن‌تر با چشم نیمه باز سوژه را نگاه کنید. اگر رنگ خشک شده باشد نگران نباشید بعدا هم می‌توانید روی این نواحی روشن‌تر کار کنید.

مرحله چهارم: تنالیته را دقیق بررسی کنید

با چشم نیمه‌باز به نحوی سوژه را نگاه کنید که رنگ نبینید. تنالیته ارتباطی به رنگ ندارد و به روشنی‌ها و تیرگی‌ها مربوط است. با تیره‌ترین تیره شروع کنید و به صورت حدودی آن را رنگ کنید. حدود 55 تنالیته از تیره‌ترین به روشن‌ترین را کار کنید.
در این مرحله می‌توانید به مواردی اشاره کنید ولی مطلقا به جزییات وارد نشوید. کمی‌ بنفش تیره را برای تیره کردن قهوه‌ای مایل به زرد تیره استفاده کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید اجسام بدون اضافه کردن رنگ به وجود آمد‌ه‌اند. اگر تنالیته داشته باشید نقاشی خوبی خواهید داشت. مهم نیست تنالیته هر چیز چقدر است، مهم این است که با تنالیته کناری خود هماهنگ باشد.

مرحله پنجم: رنگ‌‌ها را اعمال کنید

رنگ را نازک بگیرید همه قهوه‌ای سوخته را نپوشانید و بگذارید مقداری از آن نمایان بماند. رنگ‌ها را تخمین بزنید و همان‌گونه که آن‌ها را می‌بینید، بکشید. از رنگ سفید با صرفه‌جویی استفاده کنید.
از تیره‌ترین رنگ شروع کنید و به روشن‌ترین برسید. هر رنگی که استفاده می‌کنید می‌بایست دارای تنالیته مشابه رنگ زیرین باشد، در غیر اینصورت نقاشی شما فرو می‌ریزد.
رنگ‌هایی که دوست ندارید، استفاده نکنید. از آن‌هایی استفاده کنید که به شما حس شاعرانه می‌دهند و البته به وابستگی رنگ‌های کنار هم نیز توجه کنید. آنچه اهمیت دارد ایجاد ارتباط بین رنگ‌ها است نه ایجاد رنگ‌های واقعی.
در تصویر می‌بینیم که همه رنگ‌ها به صورت حدودی گذاشته شد‌ه‌اند. حداکثر تنالیته را به به همه نواحی مورد مطالعه در مرجله چهارم اختصاص دهید.. شاید اعمال لایه نازک رنگ از هیجان تنالیته بکاهد، ولی نگران نباشید این اتفاق در نقاشی طبیعی است.

مرحله ششم: رنگ و تنالیته را تنظیم کنید

اگر فکر می‌کنید تیره‌ترین تیره را از دست داده‌اید دوباره روی آن کار کنید. پس از آن به روشنی‌ها توجه کنید. اگر به‌ اندازه کافی آن‌ها را روشن نکشیده‌اید، از رنگ‌های سبک‌تر و روشن‌تر برای روشن کردن کار خود استفاده کنید.
رنگ‌ها را طوری تنظیم کنید که گویی گروه هم‌سرایی را کنار هم قرار می‌دهید. وارد جزییات نشوید و تنها به برخی موارد روی بوم اشاره‌ای داشته باشید. روی یک نقطه تمرکز نکنید و روی سطح بوم بچرخید و همه آن را کار کنید.
اجازه بدهید رنگ فقط رنگ باشد. نخواهید که درخت یا گل بسازید. رنگ زیبایی خود را دارد. در تصویر می‌بینید که تیره‌ها را تیره‌تر کرده‌ایم و مقدار بیشتری قرمز و نارنجی و سبز روشن به قسمت‌های مختلف کار اضافه شده است.

مرحله هفتم: نقاشی را به پایان برسانید

نقاشی را تمام نکنید. ولی یک نقطه مناسب برای پایان پیدا کنید. از ثابت کردن اشیا بپرهیزید و در برابر وسوسه این کار مقاومت کنید. کمی‌ به خود سخت بگیرید. حال وقت آن رسیده که با استفاده از لایه ضخیم‌تری رنگ کمی‌ به سایه روشن‌ها بپردازید. این کار را بدون پخش کردن رنگ انجام دهید. تنها کاری که انجام می‌دهید این باشد که رنگ مناسب را در جای مناسب از بوم قرار می‌دهید. حالا کمی‌ عقب بروید و ببینید رنگ‌ها چطور نقاشی شما را ساخته‌اند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود