طراحی ذهنی چهره بدون سوژه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

طراحی ذهنی چهره بدون سوژه
درست است که اکثر اوقات شما از چهره‌های واقعی نقاشی می‌کشید و یا برای کار خود الهام می‌گیرید، اما لازم است به طراحی چهره بدون منبع و سوژه نیز مسلط باشید. گاهی ممکن است تصمیم به طراحی یک چهره بگیرید و هیچ سوژه‌ای در دسترس نباشد. به خصوص در تصویرسازی‌ها شما به خلق چهره‌هایی برای کار خود نیاز پیدا می‌کنید.

نادیا انیس (Nadia Enis) تصویرساز آلمانی، برای نقاشی چهره بدون مرجع و خلق یک صورت طبیعی، راه‌هایی پیشنهاد می‌دهد. در این مطلب از زبان نادیا این نکات را برای شما نقل می‌کنیم:
شما نمی‌توانید از تئوری فرار کنید. بنابراین من برای شما توضیح خواهم داد که چگونه صورت‌ها را درک کنید. اما به جای آموزش اینکه چگونه طراحی کنید و یا آموزش تکنیک‌های طراحی با مداد، به شما آموزش می‌دهم به محیط پیرامون خود چگونه بنگرید و برای خود یادداشت‌های بصری جمع‌آوری کنید. از هر تکنیکی که با آن احساس راحتی بیشتری دارید اسنفاده کنید اما در زمان مطالعه و یادداشت برداری، هرگز از پاک کن استفاده نکنید.
اساسی‌ترین مشکل در طراحی صورت‌ها و حجم آن‌ها این است که اغلب افراد هیچ دانشی درباره فضای خالی بین چشم‌ها، بینی و دهان و تمام اجزای اطراف آن‌ها ندارند. شما باید این سطوح را در کنترل داشته باشید و بدانید این اجزا چگونه کنار هم قرار می‌گیرند. اگر شما قادر به طراحی این سطوح خالی باشید تمام عناصر چهره خود به خود در جای صحیح خود قرار خواهند گرفت.
اما سوال این است که چگونه می‌توانید چیزی را طراحی کنید که در مقابل شما نیست؟ پاسخ این است که اطلاعات حجم را با خطوط روی صفحه بیاورید و از آن‌ها به عنوان مبنای طراحی خود استفاده کنید. من طریقه مشاهده و طراحی را مرحله به مرحله به شما خواهم گفت و نمونه‌هایی از آنچه خودم با استفاده از فوتوشاپ روی تبلت گرافیکی Wacom Intuos طراحی و رنگ آمیزی کرده‌ام را ارائه خواهم داد.
در ابتدا برش‌هایی از صفحات اطراف صورت تهیه کردم. اینها قسمت‌هایی هستند که اغلب در چهره انسان نادیده گرفته می‌شوند و به همین دلیل پرسپکتیو نادرست ایجاد می‌شود. در مرحله دوم باید چشم‌ها، بینی و دهان را با توجه به ارتباط آن‌ها با هم طراحی می‌کنید. و در پایان به شما نشان خواهم داد که این خطوط تا چه اندازه حتی در رنگ آمیزی و ایجاد سایه‌ها قابل اطمینان هستند.

زبان سایه

در اینجا شما صفحات اصلی چهره را مشاهده می‌کنید. به فضای خالی بین چشم‌ها و گوش‌ها و کوچکی چهره دقت کنید. برای صفحات پیرامون من از خطوط سایه استفاده کرده ام. خطوط سایه ناحیه‌ای که نور به سایه تبدیل می‌شود را مشخص می‌کنند. حتی تحت تابش‌ها و نورهای متفاوت برخی از سایه‌ها خطوط یکسانی دارند. اگر سایه‌ها و زبان آن‌ها را به خوبی بشناسید در هر بار طراحی، فارغ از موضوع نقاشی، می‌توانید برخی از مفاهیمی که می‌خواهید با اضافه کردن سایه در نقاشی خود به گنجانید.

تناسب

قرار نیست در اینجا به شما طراحی چشم، بینی و دهان را آموزش دهم. در مقابل ایده اضافه کردن خطوط میمیک و حالت برای نمایش چهره را مطرح می‌کنم. مبنای خطوط طراحی من چین و چروک‌ها، چین‌های غیرواقعی (به دلیل حالت چهره موقت ایجاد می‌شوند) و سایه روشن‌ها هستند. مطالعه نسبت‌ها را در این مرحله فراموش نکنید. یک خط کش و یک کتاب بردارید و قوانین و خطوط مخصوص خود را ایجاد کنید.

سایه‌ها و حجم‌ها

در این مرحله خطوط ساختار را مشخص‌تر می‌کنیم و سایه‌ها و حجم را اضافه می‌کنیم. از آنجایی که من از خطوط سایه‌ها برای ایجاد چهره استفاده کرده‌ام بنابراین اینک می‌توانم با استفاده از آن‌ها خطوط صحیح برش چهره را پیدا کنم. اگر به اندازه کافی روی چهره‌ها مطالعه و جستجو انجام دهید با روش‌های استفاده از این خطوط بهتر آشنا می‌شوید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت