همه چیز درباره رنگ اکریلیک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

همه چیز درباره رنگ اکریلیک

از مشخصه‌های رنگ اکریلیک این است که به سرعت خشک می‌شود و به همین دلیل هنرمند نقاش می‌تواند لایه‌های پی در پی چندگانه را بدون تداخل رنگ‌ها کار کند. اسپری کردن آب می‌تواند کمی زمان خشک شدن رنگ را هم در نقاشی و هم در پالت طولانی‌تر کند.
رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های پر استفاده است که کمترین آلودگی را دارد. این نوع رنگ قابلیت حل شدن در آب را دارد و از آنجایی که نوعی پلاستیک پلیمر است، هنگامی که خشک می‌شود انعطاف، نفوذناپذیری در برابر آب و دوام خود راحفظ می‌کند؛ به طوری که می‌توان لایه‌های بعدی رنگ را بدون تاثیر بر لایه‌های زیرین روی آن اضافه کرد.

رنگ اکریلیک نسبت به رنگ‌های سنتی مثل رنگ روغن و آبرنگ جدیدتر است.

چگونه با رنگ اکریلیک نقاشی کنیم؟
دیوارنگاران مکزیکی مانند Diego Rivera در سالهای 1920 و 1930 اولین هنرمندانی بودند که از این رنگ‌ها، به واسطه عمر طولانی آن، در مقیاس بزرگ استفاده کردند.

هنرمندان آمریکایی همانند جکسون پولاک (Jackson Pollock) از طریق این دیوارنگاران با رنگ‌های اکریلیک آشنا شدند. همچنین بسیاری از نقاشان سبک اکسپرسیونیست-آبستره و هنرمندان شناخته شده دیگری مانند دیوید هاکنی (David Hockney) و اندی وارهول (Andy Warhol) کار با این متریال را آغاز کردند.

در سال 1950 رنگ اکریلیک به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت و با توجه به استقبال خوبی که از این نوع رنگ شد، از آن زمان همواره رنگ‌های متنوع و جدیدی از آن معرفی گردید.

مدل‌های مختلفی از رنگ اکریلیک در بازار قابل خریداری است. تیوبی، قوطی، بطری‌های پلاستیکی و یا بطری‌های کوچک جوهر.

همچنین رنگ‌های اکریلیک در غلظت‌های متفاوت ارایه می‌شوند. رنگ‌های داخل تیوب دارای ویسکوزیتی بالاتر و شبیه رنگ روغن هستند.

آنچه در زمان خرید تیوب‌ها و قوطی‌های بزرگ باید مورد توجه قرار بگیرد، بسته بندی غیرقابل نفوذ آن است برای اینکه مطمئن باشید رنگ در معرض هوا قرار نمی‌گیرد و خشک نمی‌شود.

می‌توان رنگ اکریلیک را با استفاده از آب یا مواد دیگر به میزانی که مد نظر است رقیق کرد (thinned) و از آن مانند آبرنگ استفاده کرد.

باید توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از آب باعث شکستن (break down) و پخش شدن رنگ شده و بلورهای کوچک در رنگ ایجاد می‌کند. اگر رنگی با حالت بسیار رقیق لازم دارید، رنگ اکریلیک را بیشتر به شکل جوهر تهیه کنید.

استفاده از flow medium به هر اندازه برای رقیق‌سازی بلامانع است. flow medium ماده‌ای بی‌رنگ از جنس پلاستیک پلیمر است که به اکریلیک اضافه می‌شود و علاوه بر اینکه غلظت را کاهش می‌دهد میزان پخش‌شدگی رنگ را افزایش می‌دهد.

رنگ اکریلیک را می‌توان با روش‌های زیادی مانند رنگ روغن استفاده کرد. گرچه رنگ‌های اکریلیک به واسطه رنگ‌های روشن خود شناخته شده اند، ولی بسیاری از این رنگ‌ها شبیه رنگ روغن هستند و می‌تواند هم مانند رنگ روغنی بدون آنکه از رنگ روغنی تشخیص داده شود، استفاده گردد.

موادی وجود دارد که غلظت رنگ را بالا می‌برد و showing time را به تاخیر می‌اندازد به نحوی که استفاده از رنگ همانند رنگ روغن امکان‌پذیر می‌شود.

گزینه‌های زیادی برای سطوح رنگ اکریلیک وجود دارد. رنگ اکریلیک روی کاغذ، بوم، چوب، Masonite، لباس، سیمان، آجر و هر چیزی که حالت خیلی براق (glossy) و چرب (greasy) نداشته باشد قابل استفاده است و چون سطح بواسطه چکیدن روغن از رنگ خسارت نخواهد دید، نیازی به آماده‌سازی (prime time surface) با لایه اول قبل از نقاشی نیست.

اما اگر سطح متخلخل (دارای خلل و خرج) باشد در ابتدا آب جذب سطح می‌شود و لازم است که سطح را با لایه اول برای اطمینان از بکارگیری مناسب رنگ، پوشش دهید. بهتر است با استفاده از بتونه (gesso) یا primer دیگری سطح را آماده سازی کنید. برای سطوح غیرمتخلخل همانند شیشه یا آهن بهتر است سطح را ابتدا آماده کنید. به واسطه قابلیت استفاده زیاد، طول عمر، کیفیت چسبندگی و آلودگی شیمیایی کمتر، اکلیریک برای صنایع دستی و کلاژ قابل استفاده است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت