استفاده از تکنیک نوتان (Notan) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

استفاده از تکنیک نوتان (Notan) در نقاشی
واژه Notan ممکن است حتی برای برخی از نقاشان و هنرمندان نیز نا آشنا باشد. ولی پس از آشنایی با آن در می‌یابید تا چه اندازه استفاده از این تکنیک به شما کمک می‌کند در نقاشی خود به اصول طراحی (تعادل، یکپارچگی، ریتم و حرکت) برسید. نوتان (Notan) یک مفهوم طراحی ژاپنی است که به محل و تعادل روشنی و تاریکی در یک تصویر می‌پردازد.

این تکنیک در اواخر قرن هجدهم میلادی توسط Arthur Wesley Dow نقاش و معلم مشهور آمریکایی، به هنرمندان آمریکایی معرفی شد. با وجودی که این تکنیک بالغ بر صد سال پیش به دنیای هنر وارد شده است با این حال امروزه به یکی از ساختارهای اساسی در ترکیب‌بندی و استفاده از رنگ در تصویرسازی، چاپ و هنرهای زیبا در آمریکا تبدیل شده است.

این تکنیک بر مبنای یک اصل چینی به نام Yin-Yang است ( همان لوگوی دایره‌ای شکل سیاه و سفید که در مسابقات کنگ فو دیده می‌شود) که بیان می‌کند آن چیزهایی که در نگاه شما تضاد به حساب می‌آید در واقع مکمل‌هایی هستند که در دنیای طبیعت با هم در ارتباط و به هم وابسته هستند.
در وصف آن می‌توان گفت که جهان از دو مجموعه بدی و نیکی تشکیل شده (سیاهی و سفیدی) اما درون هرکدام لکه‌ای متمایز وجود دارد و به این معناست که نه بد مطلق وجود دارد و نه خوب مطلق.

هر یک از آن‌ها بدون دیگری مفهوم ندارد. مفهوم روشنایی بدون تاریکی و تاریکی بدون روشنایی قابل فهم و تعریف نیست. در نوتان شما نمی‌توانید یک شکل سفید داشته باشید مگر اینکه شکل‌های تیره‌ای آن را ساخته باشند. دو تضاد می‌توانند متمم هم نیز باشند. به این معنی که روشنایی کمتر به مفهوم حضور تیرگی بیشتر است و بالعکس.

نوتان مشابه مفهوم فضای مثبت و منفی است. فضای منفی فضای داخل و اطراف یک شی است. در فضای دوبعدی اشکال منفی و مثبت مانند تکه‌های یک پازل پیچیده کنار هم قرار می‌گیرند. یکی توصیف کننده لبه‌های دیگری است. هر یک از اشکال روشن و یا تیره می‌تواند در تصویرغالب باشد.

تعادل و یکپارچگی
تکنیک نوتان (Notan) تصویر شما را به دو پرده رنگ سیاه و سفید ساده‌سازی می‌کند. این ساده‌سازی، فرم‌ها را مسطح می‌کند. کار کردن با تنها دو پرده رنگ، به شما اجازه می‌دهد شما به جای گیج شدن با دیگر عناصر از جمله رنگ، خط و بافت، بیشتر روی ترکیب‌بندی نقاشی متمرکز شوید. هم چنین به شما کمک می‌کند وجود یا عدم وجود تعادل بین اجزای تصویر را راحت‌تر تشخیص دهید.
درست مانند آنچه در Yin-Yang مطرح است، در تکنیک نوتان نیز حتی یک نقطه روشنی یا تیرگی بیشتر در اشکال بزرگتر با رنگ متضاد، می‌تواند تمام تعادل ترکیب‌بندی را تغییر دهد.

ریتم و حرکت
شما می‌توانید حس ریتم و حرکت را با استفاده از روشنی و تیرگی در نقاشی خود القا کنید. می‌توانید با این تکنیک به خوبی نشان دهید اشکال شما افقی هستند یا عمودی، هندسی هستند یا ارگانیک، سخت و ساکن هستند یا انعطاف پذیر و در جریان. خطوط مورب بیشتر حس تحرک و انرژی را القا می‌کنند. خطوط افقی و عمودی انتقال‌دهنده حس سکون و پایداری هستند.

زمانی که به یک تصویر سیاه و سفید نگاه می‌کنید لبه‌ها اهمیت پیدا می‌کنند.
با استفاده از تکنیک نوتان، اشکال تیره و روشن و مرزها و لبه‌های مابین آن‌ها ساختار و پایه‌های نقاشی شما را می‌سازند و بستری برای اجرای دیگر عناصر طراحی در نقاشی فراهم می‌کنند. اگر ساختار تنالیته درستی بر نقاشی شما حاکم باشد شما به راحتی هارمونی و تعادل را در نقاشی خواهید داشت.


دیدن منابع مطالب

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت