ترسیم اثر نور زیر آب در نقاشی دیجیتال

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ترسیم اثر نور زیر آب در نقاشی دیجیتال
نور زیر آب با آنچه در سطح دیده می‌شود متفاوت است. در زیر آب به واسطه حرکت آب و نوع محیط نور بیشتر منتشر می‌شود. آب مانند یک فیلتر برای نور عمل می‌کند. در زیر آب رنگ‌ها نیز متفاوتند و به تنالیته اصلی خود نزدیکترند و حالت جنب و جوش کمتری دارند. هنرمند نقاش فرانسوی ملانی دلون (Melanie Delon) چهار مرحله برای به تصویر کشیدن تأثیر نور زیر آب در نقاشی دیجیتال پیشنهاد می‌کند.

طرح رنگ (رنگ بندی) سخت‌ترین قسمت کار است و انتخاب صحیح رنگ، کلید موفقیت برای یک تصویر زیر آب است. البته نوع آب هم خیلی مهم است. رنگ آب دریاچه با دریا فرق دارد. عامل دیگر عمق تصویر است. اگر به تصویر کشیدن جایی نزدیک سطح مدنظر باشد طرح نورپردازی باید روشن‌تر و با پویایی بیشتری باشد. اگر در عمق باشد، تیره و تاریک‌تر و با انتشار بیشتری نقاشی می‌شود.
انتخاب رنگ بسیار سخت است و برای ایجاد تاثیر صحیح و فضا و محیط مناسب روش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال لایه تنظیمات فیلتر تصویر (Photo Filter Adjustment Layer) در فوتوشاپ روشی مناسب برای اضافه کردن واحدهای رنگ به نقاشی است. با استفاده از فیلتر پیش‌فرض (Default Filter) برای یک تصویر نمونه زیر آب، حالت آبی/ سبز مناسب است. حتی می‌توانید سایه‌های مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین با استفاده از لایه تنطیمات توازن رنگ (Color Balance Adjustment Layer) می‌توانید اشتباهات کوچک را اصلاح کنید و برای مثال کمی آبی با تنالیته میانه اضافه کنید.

1) نور، دوربین، حرکت
اگر دریا را برای صحنه زیرآب که قرار است نقاشی کنید، انتخاب می‌کنید، رنگ اصلی که نمایان می‌شود باید آبی باشد. رنگ پوست زن زیر آب باید کمی صورتی باشد، این کار را می‌توان با اضافه کردن مقداری رنگ نارنجی-قرمز انجام داد. منبع نور اصلی که از خورشید به سطح آب می‌تابد، آبی کمرنگ را ایجاد می‌کند.

2) لایه‌های یک پیاز را در نظر بگیرید
آثار بیشتر نور زیر آب، مانند باریکه نوری که از بالا به پایین می‌آید را به نقاشی اضافه کنید. این‌ها در لایه دیگری نقاشی می‌شود و در لایه داج رنگ (Color Dodge) با کمی مات کردن تنظیم می‌شود.
حتی همین تغییر کوچک پویایی بیشتری به تصویر می‌دهد بنابراین بازی در لایه‌های مختلف از طریق لایه مود(Layer Mode) را فراموش نکنید.

3) وارد جزییات شوید
حالا وقت آن است که انعکاسات نور در آب را در نقاشی وارد کنید. در فوتوشاپ Wild Brush Strokes در تنظیمات لایه داج رنگ (Color Dodge) وجود دارد. برای اضافه کردن انعکاسات می‌توانید از بورس Basic Round استفاده کنید.
برای نشان دادن جزییات بیشتر و زنده کردن نقاشی بد نیست که چند حباب هوا اطراف زن به ترکیب بندی نقاشی اضافه کنید.

4) اشعه نور زیر آب
برای نقاشی اشعه نور، قلم‌های متفاوت با شکل‌های مختلف انتخاب کنید و از تکرار در نقاشی بپرهیزید. با این کار یک انعکاس و رد نور قابل توجه به نقاشی خود تزریق می‌کنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت