اصطلاح‌ (بانوی مدونا سیاه) و (انداکسبیلدر) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اصطلاح‌ (بانوی مدونا سیاه) و (انداکسبیلدر) در نقاشی
در این مطلب به معرفی و بررسی توضیح اصطلاح‌های «بانوی سیاه» و «انداکسبیلدر» می‌پردازیم.

بانوی مدونا سیاه (Black Madonna)

همان طور که از عبارت بانوی سیاه پیداست، این عبارت به نقاشی‌هایی اشاره دارد که تصویر مریم مقدس با پوست تیره نقاشی شده است. کلیساها و مکان‌های مذهبی معدودی نقاشی‌ها و مجسمه‌های بانوی سیاه را در فضای خود به نمایش گذاشته‌اند. گرچه نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی هستند که به دلیل آسیب‌های فیزیکی و یا تخریب رنگ تیرگی به خود گرفته‌اند.
به نظر می‌رسد به تصویر کشیدن مریم مقدس و همچنین کودکی مسیح با پوست تیره به صورت عمدی، در فاصله زمانی بین قرون دوازده و پانزده میلادی رایج بوده است. دلیل این نوع نقاشی‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما دلیلی که بیان می‌شود این است که هدف از این نوع نقاشی‌ها، جذب افراد سیاه‌پوست به مذهب بوده است.
معروف‌ترین اثر بانوی سیاه، تصویر بانوی سیاه در شهر چستوهوا در لهستان است.

تصاویر فداکارانه یا انداکسبیلدر (Andachtsbilder)

انداکسبیلدر Andachtsbilder یک لغت آلمانی است و به تصاویر فداکارانه ترجمه می‌شود. مجسمه‌ها و نقاشی‌های انداکسبیلدر در کلیساها و مکان‌های مقدسی که مردم به عبات می‌پردازند بسیار دیده می‌شود. انداکسبیلدر بیشتر تصاویری غمگینی است که از داستان‌های مسیحی و باورهای دینی الهام گرفته شده‌اند.
آثار انداکسبیلدر منظره‌ای از یکی از قسمت‌های داستان اشتیاق مسیح و یا مجسمه‌ای از پیتا (Pieta) هستند. پیتا به مجسمه‌هایی گفته می‌شود که مریم مقدس بدن بی‌جان مسیح را در آغوش گرفته است. تمامی آثار هنری انداکسبیلدر با هدف برانگخیتن احساس مخاطب به سمت سوژه خلق می‌شوند. این سوژه می‌تواند مسیح و یا داستان‌های مربوط به مسیحیت باشد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود