نکات مهم در طراحی با مداد


چنانچه مایلید جدای از در نظر گرفتن سطح توانایی و جایگاه خود در طراحی، تجربه دلچسب‌تر و بی دردسر تری از طراحی با مداد داشته باشید.
نکات مهم و در عین حال ساده‌ای در طراحی با مداد وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند باعث متفاوت‌تر شدن نتیجه طراحی شما با آنچه بطور معمول در آثارتان اتفاق میافتد، بشود.
توجه به نکات زیر و رعایت آن‌ها در حین طراحی را به شما توصیه مینماییم:

1 – نتراشیدن محو کن طراحی
محو کن طراحی از کاغذ فشرده شده تشکیل شده است و بسته به نوع و جنس، و همچنین برند آن از تنوع و گوناگونی نسبی‌ای برخوردار است. شکل ظاهری آن مانند مدادی است که دو سر آن تراشیده شده باشد. نوک محو کن پس از استفاده، بتدریج به مداد و یا ذغال آغشته گشته و تیره و سیاه می‌شود. بعضی از هنرجویان ویا افرادی که به تازگی با این وسیله آشنا شده اند ممکن است برای برگرداندن نوک محو کن به حالت تمیز و پاکیزه اولیه، نوک آن را با مداد تراش یا با کاتر تراشیده و سعی در زدودن سیاهیها بنمایند. این کار نه تنها کمکی به عملکرد بهتر محو کن شما نمینماید بلکه بدلیل ناصاف شدن نوک محو کن، عملا تولید لکه‌های ناخواسته و اضافی در سایه روشنهای طراحی شما نموده و باعث افت کیفی تنالیته در کارتان میگردد.
محو کن را به هیچ وجه نباید تراشید!!
نوک محوکن هیچ نیازی به پاک شدن ندارد. با این حال اگر واقعا احساس نمودید که نوک محو کنتان دارای تیرگی بیش از حد می‌باشد و سطح مورد نظر شما را زیادی تیره مینماید، بهتر است با تکه‌ای پارچه و یا دستمال کاغذی قدری نوک آن را پاک نمایید. در صورتیکه این عمل هم پاسخگوی نیاز شما نبود، بهتر است محو کن دیگری تهیه نموده و آن را مختص قسمتهای روشن، و محو کن قبلی تان را مختص قسمتهای تیره بکار ببرید.

2 – زیر کار به اندازه کافی کاغذ بگذارید
بسیاری از افرادی که طراحی را تازه شروع کرده اند بدون توجه به اینکه باید حجمی از کاغذ زیر کارشان قرار داشته باشد، مداد را برداشته و بروی کاغذی که روی تخته شاسی نصب کرده اند شروع به کار مینمایند. سختی و سفتی سطح تخته شاسی که زیر کار قرار دارد باعث می‌شود تا اثر مداد، فاقد بافتی نرم و همگن، از کار در آید و در نهایت به زمختی و دون دون شدن سایه روشنها منجر شود.
چنانچه حجم نسبتا زیادی از کاغذ زیر کار قرار بگیرد، این مشکل مرتفع گشته و نرمی کاغذهای زیرین، در بافتهای ایجاد شده بروی کاغذ رویی اثرگذای کرده و چنانچه بقیه نکات مربوط به نرم کردن سایه روشنها را نیز رعایت نمایید، نرمی و همگنی سایه روشنها و بافت نرمتر و صافتری را در تنالیته حاصله تجربه خواهید کرد.
پس فراموش نشود که هرگز بروی کاغذ تک برگی که مستقیما بروی یک سطح سخت مانند سطح تخته شاسی چوبی یا پلاستیکی و غیره قرار میدهید طراحی نکنید.

3 – تست کیفیت کاغذ قبل شروع طراحی
باید توجه داشت که هر کاغذی برای هر طراحی‌ای مناسب نیست. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نوع و بعضا مارک کاغذ، طراحی را شروع کرد و از نتیجه حاصله راضی بود. از نکاتی که در طراحی میباید رعایت شود یکی همین توجه به کیفیت کاغذ می‌باشد. مخصوصا اگر طراحی شما قرار است طراحی طبیعی و عکسگونه از آب در بیاید. باید توجه داشته باشید که کاغذهایی با بافت ریز و نرم برای اینگونه طراحیها مناسبتر خواهند بود. حتی بهتر است دو طرف کاغذی که خریداری نموده اید را قبل از شروع بکار تست نمایید و هر طرف که اثر مدادتان بروی آن نرم‌تر و دارای دانه‌های ریز‌تر و بافت فشرده‌تر و یا دون دونهای بهم نزدیکتری بود را برای کار انتخاب کنید. متاسفانه در حال حاضر وضعیت بازار کاغذ در ایران بگونه‌ای است که ممکن است شما در یک باکس کاغذ خریداری شده از یک برند، کاغذهای گوناگونی را مشاهده نمایید که از نظر کیفیت و چگونگی تراکم بافت با یکدیگر متفاوت باشند.
بعضا مشاهده شده که یک طرف کاغذ بهتر و مناسبتر از طرف دیگر برای کار کردن بوده است. برای تست کیفیت بافت کاغذ با یک مداد HB در گوشه‌ای از کاغذ به آرامی و بدون فشار دادن به مداد تنالیته بزنید. همین عمل را در سوی دیگر کاغذ انجام دهید. اگر تنالیته حاصله در دو سوی کاغذ از نظر کیفیت بافت ایجاد شده و درشتی و ریزی دانه‌های تولید شده با یکدیگر اختلاف داشت، سمتی را برای کار انتخاب نمایید که دانه‌ها و بافت ریزتر و فشرده تری را به شما داده است.

4 – از یک مداد به تنهایی برای طراحی استفاده نکنید
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی‌ای که قرار است طبیعی و واقعی بنظر بیاید، رعایت اصل استفاده از بیش از یک مداد در طراحی می‌باشد. مدادهای مختلفی برای طراحی وجود دارند. مدادهای سری H و مدادهای سری B و مدادهای دیگر.
حداقل کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که بجای طراحی با یک مداد، طبق پیشنهاد ما با یک مداد HB و یک مداد 6B طراحی را انجام دهید و حتما آن را با HB شروع نمایید. شروع کار با مداد HB بسیار توصیه می‌شود. این مداد بخاطر نوک نازکتر و در نتیجه تیزتر و همچنین خشک تری که نسبت به مداد 6B دارد، می‌تواند منفذهای کاغذ را بهتر پوشانده و پر کرده و بافت ریزتر و نرمتری در ابتدای کار طراحی به شما بدهد. رعایت این نکته باعث می‌شود تا سطح کاغذ شما از زیر با تنالیته و بافت فشرده تری پر شود. پس از این از مداد 6B برای افزودن تیرگیهای بیشتر استفاده کنید. مداد 6B نوک نرمتری نسبت به HB داشته تیرگی عمیقتری ایجاد مینماید. نوک نرمتر مدادی مانند 6B توانایی پوشاندن منفذهای کاغذ را کمتر دارد. ولی چون شما از قبل با مدادی مانند HB سطح یکدستری را در لایه‌های زیرین طراحی ایجاد کرده اید، قادر خواهید بود تا تیرگی حاصل از 6B را بخوبی و با کمترین بافت و حالت دون دون شدن، بروی کاغذ بنشانید.

مدادهای 6B و HB

نکات طراحی با مداد: با یک مداد طراحی نکنید
استفاده از محو کن مناسب در طی مراحل طراحی، نیز در نرمی و بنوعی بی بافت شدن طراحی نهایی شما بسیار موثر می‌باشد. پس فراموش نکنید که با انتخاب درست کاغذ و مداد و محو کن، طراحی شما می‌تواند از این رو به آن رو شود!

5 – تمیز و بکر نگاه داشتن کاغذ
از نکات مهم دیگر تمیز و بکر نگه داشتن کاغذ پیش از شروع طراحی می‌باشد. بسیار اتفاق میافتد که افراد هنگام خرید کاغذ، یا هنگام حمل و نقل آن، و یا لحظاتی پیش از انجام طراحی، به سطح کاغذ به طرق مختلف آسیب زده و یا آن را از حالت تمیز و بکر اولیه خارج نموده و باعث ایجاد شکستگی و یا لکهای ناخواسته در سطح کاغذ و یا در گوشه کنار آن میگردند.
دستمالی کردن و گذاردن انگشتها بروی سطح کاغذ و در محلی که قرار است طراحی را انجام دهیم، لکهایی را بروی طراحی شما ایجاد مینماید که زدودن آن‌ها و یا از بین بردنشان تقریبا از محالات مینماید. هنگام بدست گرفتن برگه کاغذ و بردن آن از محلی به محل دیگر، باید بسیار با ملایمت رفتار نمود. طوری که کاغذ لابلای انگشتانتان دچار کمترین تا خوردگی و یا تغییر حالت نگردد. رعایت نکردن این نکته باعث ایجاد شکستگیهای کوچک و نیمدایره مانندی در جاهای مختلف کاغذ میگردد که جای آن‌ها تا آخر بروی طراحیتان مانده و هیچ راهکاری برای برطرف نمودن و یا پنهان کردن آن‌ها وجود ندارد.


دیدن منابع مطالب

مجله هنر مطالب آموزشی راهنمای نتخاب لوازم هنر هنر خطاطی هنر دکوراسیون هنر صنایع دستی هنر نقاشی هنر عکاسی
💎 بنر تبلیغ
اپلیکیشن
💎 بنر روزنامه هنر
💎 بنر نمایشگاه
💎 بنر تماشاخانه
💎 بنر کتابهای صوتی
💎 بنر مجله هنر
💎 بنر موزیکهای بیکلام
💎 بنر هنرآموز
تلگرام
دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

سیمرغ ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

سیمرغ ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

جغله ¦ نمایشگاه آثار احسان میرزائی فراهانی

جغله ¦ نمایشگاه آثار احسان میرزائی فراهانی

نمایش آثار دومین جشنواره هنرهای تجسمی ¦ گروه هنری هفت

نمایش آثار دومین جشنواره هنرهای تجسمی ¦ گروه هنری هفت

روان سرگردان ¦ نمایشگاه آثار فاطمه اصغری قره شیران

روان سرگردان ¦ نمایشگاه آثار فاطمه اصغری قره شیران

روح دریا ¦ نمایشگاه آثار زهرا استادعباس

روح دریا ¦ نمایشگاه آثار زهرا استادعباس

اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم