نقش کروماکی در عکاسی و فیلم‌برداری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نقش کروماکی در عکاسی و فیلم‌برداری
با بهره‌گیری از اعجاز اکترونیک ،‌می‌توانید ( به عنوان یک ترفند یا جلوه ویژه ) تصویر اصلی را به اصطلاح سوراخ یا نقاب گذاری کنید و به طور دقیق به اندازه همان ناحیه سوراخ یا نقاب گذاری شده ،‌تصویر زمینه زیر آن را نمایان سازید.

میانگذاری ثابت
دستگاه مولد جلوه‌های ویژه الکترونیک( special effects generator(SEG) ) بخشی از امکانات میز اتاق فرمان استودیو است. این بخش از میز استودیو، به طور خودکار، تصاویر خاصی رابرای تولید موارد زیر به یکدیگر برش می‌دهد:
– الگوهای روبش شده پنهان( uncover wipe patterns ) : از یک تصویر اصلی بخشی حذف می‌گردد تا بخشی از تصویر زیرین ظاهر و از ترکیب این دو تصویر، نمایی دیگر ساخته شود.
– صفحه نصف شده ( split screen ): قاب تصویر دو قسمت می‌شود تا بخشهایی از دو نما نمایش داده شود.
– میانگذاری( insert/inset ): بخشی از یک تصویر دیگر را میان تصویر اصلی و در ترکیب با آن نمایش می‌دهند.
می‌توان شکلهای هندسی قابل تنظیمی را برای این میانگذاری برگزید و با لبه‌های تیز یا نرم، آن‌ها را درهر بخشی از تصویر اصلی در صفحه تلویزیون جای داد. در نوعی دیگر از این روش، یک تصور گرافیک ضدنور را در مقابل دوربین دوم قرار می‌دهند و یک قالب کار برای شکل دادن به این جلوه ویژه تهیه می‌کنند. با زوم کردن لنز به جلو یا عقب، امکان بزرگ یا کوچک کردن، یا گسترش دادن تصویر قالب یادشده وجود دارد.

کروماکی
در این روش، هرجا که رنگ آبی در نمای صحنه اصلی ظاهر گردد،‌سیستم به طور خودکار تصور زمینه‌ای را که توسط منبع ویدئویی دیگر گرفته شده است، به جای آن جایگزین خواهدکرد. بنابراین ،‌شخصی که در مقابل یک پرده آبی رنگ قرار دارد،‌ هنگام استفاده از روش کروماکی ،‌ مانند این است که روی زمینه دیگری منتقل شده است. زمینه می‌تواند هر رنگی داشته باشد. با استفاده از این تصویر ترکیب شده ،‌ می‌توان ترکیبهای ماهرانه دیگری ساخت که پایه تشکیل آن‌ها همین تصویر مرکب باشد.

مواظب باشید
اگر دقت نکنید جلوه‌های عجیبی ظاهر خواهد شد:
– محدودیتها: هرچیزی که خراج از محدوده زمینه کروماکی حرکت کند ،‌بریده یا حذف خواهد شد. در نماهای کروماکی، سوژه‌ها معمولا د رجلو پرده زمینه حرکت می‌کنند.
– نقطه نفوذ زمینه تصویر: زمانی اتفاق می‌افتد که از رنگی که برای انتقال تصویر استفاده می‌کنید ( که معمولا آبی است) در لباس یا ظاهر سوژه هم استفاده کنید.
– ناهمخوانی، ابعاد و اندازه‌های نادرست: نسبتهای نادرست،‌ پرسپکتیو نادرست وموقعیت مضحک و خنده‌آور( مثلا شخصی در فضا ایستاده باشد)
– آثار اتفاقی: تصاویر دوربینهای پیش زمینه و پس زمینه، هر دو باید ایستا و ساکن باشند. حرکات افقی وعمودی سر دوربین باعث می‌شوند سوژه پرواز کند. زوم به داخل یا به خارج باعث بزرگ و کوچک شدن سوژه می‌گردد.
– برخی سیستمهای کروماکی سایه مختصری دور سوژه ایجاد می‌کنند. در حالتهای دیگر ،‌ سایه اجسام نقطه‌های نفوذ ساختگی به وجود می‌آورند.
شرح تصویر
1) دوربین1 سوژه را در برابر پرده آبی می‌بیند. هرجا که تقویت کننده سیگنالهای جلوه‌های ویژه، رنگ آبی در تصویر ببیند،‌ بلافاصله آن را با تصویر زمینه‌ای که توسط دوربین2 گرفته شده است،‌ تعویض می‌کند. در نتیجه،‌ زمینه آبی تصویری که شخص درآن حرکت می‌کند به زمینه منظره تبدیل می‌گردد.
2) بخشی از یک میان‌نما را می‌توان با استفاده از میانگذاری ساده،‌ با لبه‌های تیز یا نرم،‌ در گوشه‌ای از تصویری دیگر جای داد.

کاربردهای مرسوم و معمول
– میانگذاری یک نمای درشت در قاب یک تصویر اصلی.
– تجسم یک دیوار یا یک پنجره در دکور.
– جای دادن یک شخص در میانه یک ماکت یا زمینه تصویری
– بهره‌گیری از عکسها،‌کارهای هنری،‌ماکتها به عنوان زمینه بازی و حرکت، به جای صحنه پردازی و ساخت زمینه
– جهت تغییر اندازه‌ها. مثل نمایش حیوانات غول‌ پیکر، انسانهای کوچک و بزرگ و کوچک کردن سوژه‌ها
– برای ایجاد حالات جادویی و سحرآمیز،‌مثل آشکار و ناپدیدشدن تمام یا بخشی از موجودات؛‌ پرواز اشخاص یا افتادن آن‌ها از ارتفاع .
– برای شکل گیری نقاشیهای زنده که روی یک بوم نقاشی با رنگ مناسب( مثلا آبی)، قلم می‌زنیدو موضوع اصلی در صحنه طاهر می‌گردد.
– برای میانگذاری عناوین در متن تصاویر زمینه از مدارهای تولیدکننده جلوه‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنیم که نمای مرجع را از یک منبع ویدئوی خارجی ( مثل دوربین ) دریافت کرده است


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود