تکنیک سایه زنی لغزشی در مدادرنگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تکنیک سایه زنی لغزشی در مدادرنگی
این نوع سایه زنی بیشتر برای کارهایی استفاده می‌شود که نیاز است نوسانات لطیف سایه روشن در آن‌ها بازنمایی شود.

لغزش ملایم و یا چرخش دایره شکل ریز مداد، امکان کنترل و تمرکز را زیاد می‌کند و تنظیم فشار مدادرنگی باعث سایه‌های لطیف تا پررنگ می‌شود.هر چه سایه زنی لغزشی بیشتر باشد رنگ‌ها نیز پررنگ‌تر به دست می‌آیند.

در این روش، اثر را می‌توان تا حد عکس، پرداخت نمود.همچنین می‌توان از پودر رنگی یا سایش گچ پاستلی به وسیلهٔ مالش پنبه یا دستمال کاغذی (برای زمینه‌هایی که کار با مدادرنگی بر آن‌ها وقت گیر است و برای سایه‌های نرم تر)استفاده کرد.

مراحل کار
1-انتخاب یک ترکیب بندی ساده و بررسی موقعیت اجسام و نیروها
2-در شیوه لغزشی، پس از ترکیب بندی و نور و سایه و طراحی اولیه ابتدا از زیر رنگ(رنگ‌های روشن تر)شروع نموده، به تدریج تنوع و تیرگی رنگ‌ها را به کار می‌گیریم.دقت داشته باشید که فشار مداد متناسب باشد، تا بافت کاغذ از رنگ اشباع نشود.
3-سعی کنید کار را از بالا به پایین تکمیل کنید تا از کشیده شدن دست بر روی کار جلوگیری شود.هر از چندی، از مدل فاصله گرفته و کار را با مدل مقایسه کنید.تنوع رنگ، جنسیت و جهت نور را در نظر داشته باشید.
4-دقت کنید که بیش از حد برای نشان دادن سایه‌ها، از رنگ‌های مکمل استفاده نکنید و رنگ‌های سرد و جایگزین را نیز به کار ببرید.برای محافظت از مدادرنگ پس از اتمام کار می‌توانید روی ان کاغذ پوستی بکشید یا بر روی آن فیکساتیو(ثابت کننده) بپاشید(این ثابت کننده باید مخصوص مدادرنگی باشد).در غیر این دو صورت می‌توانید آن را قاب کنید.
5-برای نرم کردن و محو کردن رنگ‌ها روی بافت کاغذ از مدادرنگ سفید استفاده کنید.مدادهای سخت برای رنگ‌های لطیف‌تر و مدادرنگی‌های نرم برای رنگ‌های قوی‌تر استفاده می‌شوند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود