پروین خیربخش (فروزان)

Parvin Kheyr'Bakhsh (Forouzan)

پروین خیربخش (فروزان)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، دوبلور

 معرفی/ بیوگرافی:

پروین خیربخش با نام هنری فروزان (به انگلیسی: Forouzan) هنرمند ، زاده 4 شهریور 1316 – درگذشتهٔ 4 بهمن 1394 بود.

فیلم دایره مینا (1357) به کارگردانی داریوش مهرجویی تنها فیلم فروزان در سینمای موسوم به موج نو است اما او در فیلم‌های کارگردانان صاحب‌نامی مانند علی حاتمی، فریدون گله، شاپور قریب نیز حضور داشت. فیلم‌های گنج قارون، دالاهو، گوهر شب چراغ، خاطرخواه، دشنه، باباشمل و هاشم خان از فیلم‌های مشهور و پرفروش او بودند.

خانم پروین خیربخش (فروزان) در 4 شهریور 1316 در بندر انزلی متولد شد. از سال 1341 با دوبله و گویندگی در نقش‌های دوم و سوم فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 1344 ادامه داد. از سال 1342 با بازی در فیلم ساحل انتظار به کارگردانی سیامک یاسمی به عنوان بازیگر شروع به کار کرد و تا سال 1356 در سینما فعال بود.

او نزدیک به 15 سال در سینمای حرفه‌ای فعالیت کرد که عمدتاً به نقش‌آفرینی در سینمای تجاری محدود بود. وی همراه با محمدعلی فردین، از ستارگان آثار موسوم به فیلم فارسی بود. حضور فروزان در این‌گونه فیلم‌ها تضمینی برای موفقیت مالی فیلم ارزیابی می‌شد. با این حال در کارنامه فروزان چند فیلم متفاوت از بقیه نیز به چشم می‌خورد که حاصل همکاری او با کارگردانانی چون داریوش مهرجویی و علی حاتمی است.
در سال 1348 در نخستین جشنواره سپاس برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم تنگه اژدها (1347) ساخته سیامک یاسمی شد.
او در دهه 50 مسیر متفاوتی را در انتخاب‌هایش پیش گرفت و گزیده کارتر از دهه 40 به فعالیت پرداخت. فروزان در سال 1350 در فیلم باباشمل ساخته علی حاتمی حضور یافت که حاصل این همکاری، دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سپاس بود.

او پس از انقلاب دیگر بر پرده سینما دیده نشد، وی به خواست خودش هیچگاه در جمع هنرمندان و دوستدارانش ظاهر نشد و حاضر به انجام مصاحبه با هیچ‌یک از کانال‌های تلویزیونی و انتشار تصویری جدید از خودش نشد.

درگذشت
در سال‌های آخر زندگی کمتر خبری از او در رسانه‌ها منتشر می‌شد. فروزان پس از 37 سال انزوا فوت کرد. وی چهار روز قبل از مرگش به دلیل کمر درد شدید به بیمارستان پارس تهران مراجعه می‌کند و سپس به منزل منتقل می‌شود و سرانجام یکشنبه 4 بهمن 1394 در سن 78 سالگی در منزلش در تهران درگذشت و سپس روز 5 بهمن، در قطعه 73، ردیف 166 و شماره 41 بهشت زهرای تهران، به خاک سپرده شد.

جوایز
جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم تنگه اژدها در سال 1348 در نخستین جشنواره سپاس
جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم بابا شمل در سال 1351 در چهارمین جشنواره سپاس

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود