پرویز صیاد

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده

 معرفی/ بیوگرافی:

پرویز صیّاد (به انگلیسی: Parviz Sayyad) هنرمند ، متولد 1318 در لاهیجان است.

آقای پرویز صیّاد یکی از مشهورترین هنرمندان سینمای ایران در قبل از انقلاب است که علاوه بر بازیگری نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی را نیز در کارنامهٔ هنری خود دارد.

صیاد در سال 1318 در لاهیجان به دنیا آمد و در رشتهٔ اقتصاد از دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. فعّالیت هنری خود را در سال 1336 با چاپ شعر و داستان کوتاه آغاز کرد و در سال 1337 به نمایشنامه‌نویسی نیز مشغول شد. صیاد فعّالیت در سینما را از سال 1338 با فیلم می‌میرم برای پول به عنوان نویسنده آغاز کرد. او خالق کاراکتر صمد بود و در نقش صمد بسیار معروف شد و فیلم‌های طنز انتقادی اجتماعی و بعضاً در این نقش بازی کرد. همچنین برای چند فیلم شعر، تدوین، نوازندگی، مشاور فیلمنامه و طرّاحی چهره‌پردازی را انجام داد. چند کتاب نیز نوشت. در سال 1358 در پی مهاجرت به اروپا نخستین فیلم خود پس از انقلاب را به نام فرستاده به همراه رضا آریا تهیه‌کنندگی کرد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا فعّالیتش را در تئاتر و تلویزیون ادامه داد.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت