شهره آغداشلو

تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، صداپیشه

معرفی/ بیوگرافی:

شهره وزیری‌تبار با نام هنری شهره آغداشلو (به انگلیسی: Shohreh Aghdashloo) هنرمند امریکایی ایرانی، زادهٔ 21 اردیبهشت 1331 در تهران است.

خانم شهره آغداشلو پیش از انقلاب ایران، در سه فیلم مطرح آن زمان بازی کرد و با سه کارگردان بزرگ سینمای ایران، عباس کیارستمی، علی حاتمی و محمدرضا اصلانی همکاری داشت. او همسر «هوشنگ توزیع» هنرپیشه سرشناس ایرانی است.

شهره وزیری‌تبار نام خانوادگی «آغداشلو» را به خاطر مخالفت خانوادهٔ پدری‌اش با داشتن نام خانوادگی آنان و پس از ازدواج با «آیدین آغداشلو» هنرمند سرشناس نقاش انتخاب کرد. وی پس از جدایی از آیدین آغداشلو نام فامیل خود را تغییر نداد و از آن به بعد با همین نام شناخته شده است.

خانم شهره آغداشلو در سال 2003 میلادی، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم خانه‌ای از شن و مه شد. شهره آغداشلو هم‌چنین در سال 2009 میلادی، برای بازی در نقش مکمل زن در مجموعهٔ تلویزیونی خانهٔ صدام، موفق به دریافت جایزهٔ معتبر اِمی شد.

به جرات می‌توان گفت شهره آغداشلو یکی از موفق‌ترین و مشهورترین بازیگران زن ایرانی در سطح بین‌المللی است، او تاکنون در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های معروف هالیوودی نظیر (سینمایی مردان ایکس، سریال قانون و نظم، سریال گریم، سریال 24، سریال استخوان‌ها و…) به ایفای نقش پرداخته است. شهره آغداشلو در مصاحبه‌ای گفته است که با حضور در فیلم‌ها و ارتباط با هنرمندان و مردم سراسر جهان به تبلیغ از کشور ایران و فرهنگ غنی اصیل ایرانی می‌پردازد.

فیلم راز بهشت
در سال 2000 میلادی شهره آغداشلو برای نخستین بار پس از مدت‌ها دوری از سینما در فیلم سینمایی راز بهشت بر پرده سینماهای آمریکا رفت. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی کامشاد کوشان نخستین فیلم سینمایی ایرانی به زبان انگلیسی بود که در سینماهای کشور آمریکا نمایش همگانی می‌شد. فیلم راز بهشت به جشنواره‌های بین‌المللی پرشماری دعوت شد؛ از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره که در آن به عنوان یکی از 10 فیلم برگزیده و دعوت شده از کشور آمریکا، در کنار فیلم‌هایی چون پسران گریه نمی‌کنند و بسیج‌شده اثر برناردو برتولوچی رقابت کرد.

فیلم خانه‌ای از شن و مه
در سال 2003، شهره آغداشلو کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «خانه‌ای از شن و مه» شد افزون بر آن، چهار جایزه منتخب انجمن منتقدین لوس آنجلس، نیویورک، سین سیناتی و آن‌لایم را از آن خود کرد. او در فیلم خانه‌ای از شن و مه اولین ساخته وادیم پرلمان در کنار بازیگران معروفی چون بن کینگزلی برنده اسکار برای بازی در فیلم «گاندی» در سال 1982 و جنیفر کانلی برنده اسکار برای بازی در فیلم یک ذهن زیبا در سال 2001 نقش آفرینی کرد. آغداشلو در این فیلم در نقش «نادی» زنی ایرانی و افسرده را بازی می‌کند که به اتفاق همسرش، سرهنگ مهاجر ایرانی (با بازی بن کینگزلی)، در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کنند و بر سر تصاحب خانه‌ای با صاحب قبلی خانه (جنیفر کانلی) درگیر می‌شوند.

خانم شهره آغداشلو کارنامهٔ هنری پرباری در سینمای هالیوود دارد.

جوایز
جایزه دستاورد شغلی آرپا 2007
جایزه دستاورد جشنواره فیلم ایرانی نور 1392
و…

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت