مریم منصوری

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، خطاطی و نقاشی‌خط

 معرفی/ بیوگرافی:

مریم منصوری (به انگلیسی: Maryam Mansouri) هنرمند ایرانی، متولد 1356 در تهران است.

خانم مریم منصوری ، از هنرمندان موفق ایران می‌باشد، که موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی تیراژه نیز می‌باشد. تاکنون آثار مریم منصوری در کشورهای مختلف جهان در نمایش عموم قرار گرفته است.
مریم منصوری هنر طراحی و نقاشی و کالیگرافی (خطاطی و نقاشیخط) را در تکنیک‌های مختلف نظیر؛ سیاه قلم، رنگ روغن، اکریلیک، میکس مدیا، مدادرنگی، آبرنگ و… انجام می‌دهد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در ایران و دیگر کشورها، برگزاری کلاس‌های نقاشی در سبک‌های متفاوت، آموزش شاگردان هنرمند برجسته در تهران از فعالیت‌های دیگر ایشان می‌باشد و تاکنون توانسته سوابق درخشانی را در عرصهٔ هنر کسب نماید.

تحصیلات
مریم منصوری در رشته علوم تجربی در دبیرستان تحصیل کرد و در سال 1374 دیپلم علوم تجربی را اخذ نمود. وی در همان سال در دو رشته پرستاری تهران و مهندسی علوم و صنایع غذایی در دانشگاه پذیرفته شد. او در رشته مهندسی تحصیل کرد و در سال 1378 در رشته کارشناسی مهندسی صنایع غذایی فارغ التحصیل شد؛
همچنین ایشان دربارهٔ خود بیان داشته است:‌ «در طول دوران تحصیل و فارغ‌التحصیلی همچنان هنر و به‌خصوص نقاشی، جایگاه ویژه ای در ذهن او داشته است و در طول آن مدت، کلاس‌های آزاد هنری را در آموزشگاه‌های مختلف شرکت می‌کرد و به صورت جدی نقاشی و طراحی می‌کرد. بعد از اتمام رشته مهندسی، به هنر آکادمیک بازگشت و دانشجوی هنرهای تجسمی، در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران شد. در آن دوران از تجربه استادان زیادی بهره گرفت. از جمله استاد مصطفی حسینی، استاد داریوش حسینی، استاد محمد خلیلی استاد، استاد واهیک وارطانیان و دیگر اساتید بزرگ آن دوره. مریم منصوری در دوران دانشجویی و انجام پروژه ها، کم کم شروع به تدریس هنر نقاشی و برپایی نمایشگاه‌های هنری نمود.

سوابق هنری و برگزاری نمایشگاه‌های هنری
اولین نمایشگاه مریم منصوری در ایران و به صورت گروهی، در سال 1381 به مناسبت بزرگداشت روز زن و مادر توسط نقاشان خانم با جمعی از هنرمندان و اساتید در نگارخانه گلبرگ برگزار شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
پس از آن در بیش از ده ها نمایشگاه داخلی و خارجی آثار خود را در بازدید عموم قرار داد و مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفت.
اولین مصاحبه مریم منصوری نقاش در تلویزیون، با عنوان هنر و نقش آن در زندگی بانوان، در همان نمایشگاه صورت گرفت. بعد از آن نمایشگاه، نقاشی و هنر برای مریم‌منصوری شکل و شمایل بسیار جدی تری گرفت. چندین آموزشگاه از وی برای تدریس گروهی دعوت نمودند. منصوری که دانشجو بود به صورت همزمان تدریس هم می‌کرد. این دو کار هم‌زمان، کمک بسیار خوبی برای بالا بردن تجربه کاری وی بوده است و در سال 1383 دومین جشنواره هنری به عنوان استاد برتر تهران انتخاب گردیده است.
سال 1390 نمایشگاه انفرادی ایشان، در نگارخانه مانی بود. آن نمایشگاه، همراه با 40 اثر، با استقبال بسیاری از سوی علاقه‌مندان روبه‌رو شد. چندین اثر از آثار ایشان، توسط سفارت ایتالیا خریداری گردید.
در سال 2017 میلادی ، اولین نمایشگاه گروهی خارجی مریم منصوری در کشور ترکیه و شهر استانبول برگزار شد. آن نمایشگاه، با استقبال خوبی مواجه شد و باعث شد که راه برگزاری برای نمایشگاه‌های گروهی خارجی بیشتری برایش باز شود.
ایشان در سال 2018 میلادی آثار خود را به نمایشگاه گروهی سوئد ارسال کرد. در سال 2019 میلادی در کشور ترکیه، نمایشگاه گروهی دیگری را شرکت نمود. بعد از آن و در همان سال 2019 در نمایشگاه گروهی هنرمندان ایران در کشور ارمنستان نیز شرکت نمود. ایشان در طول این سال‌ها همچنان به آموزش‌های خصوصی و عمومی شاگردان خود می‌پرداخته و خود نیز درحال تمرین و یادگیری بیشتر بوده است. در سال 1398 نمایشگاه انفرادی خود را در نگارخانه ققنوس تهران برگزار کرد و در آن نمایشگاه آثار انتزاعی و سورئال ارائه نمود.
اواخر سال 1398 و با شیوع بیماری کرونا (کووید-19) و بسته شدن نگارخانه‌ها و سینماها و مراکز عمومی، نمایش هنر بصورت فیزیکی و حضوری نیز با مشکل مواجه شد. در این مدت از اوایل سال 1399 ایشان به یادگیری و بکارگیری مواد و تکنیک‌های جدیدتری روی آورد. استفاده از رزین بکارگیری فتوشاپ و دیجیتال آرت در هنر و در ادامهٔ آن بکارگیری کالیگرافی (‌نقاشی‌خط) و درحال حاضر نیز مشغول به فعالیت در رشته کالیگرافی و به کار بستن این هنر در تابلوهای نقاشی و آموزش مجازی به شاگردان خود است.

آموزشگاه هنرهای تجسمی تیراژه هنر
مریم‌منصوری در سال 1384 موفق به اخذ “درجه 2 هنری” گردیده و مجوز تاسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد ایران را دریافت نمود و تصمیم گرفت در آتلیه شخصی خود مشغول به کار شود و با استقبال هنرجویان همراه بوده است.
مریم منصوری، در سال 1385 با شاگردان خود، یک نمایشگاه گروهی واقع در نگارخانه آبی برگزار نمود. از آن پس هر ساله، معمولاً اوایل فصل تابستان، نمایشگاه‌های گروهی ایشان با شاگردان آموزشگاه تیراژه هنر، در نگارخانه‌های تهران برگزار می‌شود.
تاسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی تیراژه هنر توسط مریم منصوری
از نکاتی که میتوان دربارهٔ تحصیلات مریم منصوری بدان پرداخت، اساتید و اشخاص تاثیرگذار در زندگی هنری ایشان می‌باشد. استاد داریوش حسینی، یکی از اثر گذاران روش هنر آموزی منصوری مریم بوده است. بطوریکه به توصیه راهبردی ایشان، طراحی به تعداد زیاد و روزهای طولانی، حتی “یکصد طراحی”، فقط از یک سوژه، باعث گردید که ایشان قلم توانایی در طراحی داشته باشد.
منصوری به طراحی به عنوان فونداسیون و ریشه نقاشی، اهمیت داده و کماکان طراحی آزاد و تمرین و ممارست فراوان در طراحی، سرلوحه کار ایشان می‌باشد. به مرور، با گسترش فضای مجازی و راحت تر شدن دسترسی به علوم روز و به خصوص نقاشی ،شاخه‌های کاری منصوری مریم گسترش پیدا کرد. ایشان تا اوایل دهه 1390 ، با تکنیک‌های طراحی و سیاه قلم، رنگ روغن، آبرنگ و گاهی اکریلیک و مدادرنگی و پاستل فعالیت کرده است.

سبک و تکنیک آثار هنری
مریم منصوری نقاشی را در سبک‌های مختلف همچون رئالیسم (واقع‌گرایانه)، هایپررئالیسم، انتزاعی (آبستره)، کالیگرافی (نقاشیخط) و … انجام می‌دهد. کاربرد حرفه‌ای تکنیک‌هایی نظیر: سیاه قلم، رنگ روغن، تکسچر (بافت)، اکریلیک، ترکیب مواد و رزین و .. باعث خلق آثاری چشم‌نواز توسط ایشان شده است. مریم منصوری در طی سال‌های فعالیت خویش، بیش از ده ها اثر حرفه ای و منحصربفرد خلق نموده است، آثار هنری مریم منصوری در نمایشگاه‌های نقاشی ایران و کشورهای مختلف جهان نیز در نمایش عموم قرار گرفته است. مریم منصوری از اوایل دهه 1390 با دسترسی راحت‌تر به فضای مجازی و هنر مدرن، بیشتر به هنر مدرن و ترکیب مواد و متریال روی آورد. فضاهای کاری ایشان بیشتر از سبک انتزاعی و در یک سری از کارها و فضاهای سورئال با تکنیک ترکیبی از رنگ روغن و اکریلیک و انواع تکسچرها شد.

شروع سفرهای ویژه هنری مریم منصوری نقاش به اروپا
مریم منصوری از اوایل سال 2010 با هدف شناخت بازار نقاشی در اروپا ، و همچنین آشنایی نزدیک با هنر در اروپا ، شروع به سفرهای اروپایی نمود. در آن سفرها که به برخی شهرها و مراکز هنری اروپا صورت گرفته است؛ طی سفرهای متعدد ایشان به رم ، فلورانس، میلان، پاریس، ونیز، واتیکان، موناکو، بارسلون، مادرید و بسیاری از شهرهای اروپا، شروع به تحقیق و مشاهده آثار معروف نموده است و همچنین راجع به فروش نقاشی، از جمله گالری ها و افراد معمولی، شروع به مذاکره با خریداران نقاشی نموده است.
مریم منصوری در سفرهایش به اروپا علاوه بر تفریح، دقت ویژه‌ای به هنر نیز داشته است، که بطورکلی 2 هدف را دنبال می‌نموده است:
1- مشاهده نقاشی ها و آثار مدرن اروپا و بازدید از موزه‌های هنری معروف در اروپا
2- آشنایی با سلیقه خریداران نقاشی در سطح اروپا

بازاریابی و فروش آثار نقاشی
مریم منصوری علاوه بر آموزش، اجرای نقاشی را به صورت سفارشی نیز انجام می‌دهد و بیشتر تمرکزش قبول سفارش از کشورهای کانادا، اتریش و ترکیه می‌باشد. به گفته منصوری مریم این بازار فروش را مدیون سفرهای فراوان اکتشافی، شناخت مراکز هنری اروپا و همچنین دوستان فراوانی که در این کشورها یافته است، می‌باشد و معتقد است که شناختن سلیقه هنری در مردم ایران و اتریش و کانادا امری جدی و مهم است. وی با تجربیاتش دریافته که برخی نقاشی‌هایی که در ایران با اقبال خوبی روبرو شده بود، مایه توجه اروپاییان و مردم اتریش قرار نگرفته و بصورت برعکس بعضی از آثاری که ایرانیان دوست نداشتند، مورد توجه بسیار زیاد اروپاییان قرار گرفته است. به همین دلیل شناختن سلیقه هنری در مردم وین و اتریش و کانادا امری جدی و مهم می‌داند. وی امیدوار است با راه اندازی مسیرهای قبول سفارش و گسترش کار در حوزه اروپا و مخصوصاً کشور اتریش، با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک. تابلوهای بسیار زیادی را به این حوزه ارسال نماید تا مایه رقابت با هنرمندان اروپایی گردد.

راه اندازی وبلاگ هنری
مریم منصوری در زمینه طراحی، مبانی رنگ، رنگ شناسی و تاریخچه هنر و تکنیک‌های رنگ، پژوهش و مطالعه می‌کند.
با راه اندازی وبسایت رسمی مریم منصوری، مقالات آموزشی به صورت هفتگی در وبلاگ سایت، بارگزاری می گردد، اگر اهل مطالعه و علاقمند به آشنایی بیشتر با نقاشی هستید، مقالات وبلاگ مریم منصوری را از دست ندهید. سایت منصوری مریم با مقالات به روز، پذیرای شماست.
مریم منصوری آرزوی بهترین ها را برای دوستداران هنر دارد…»

“شما را به دیدن نمایشگاه آثار ایشان دعوت می‌نمائیم”

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
mansourimaryam.com

• اینستاگرام:
mansoury_mary.art

• ایمیل:
info@mansourimaryam.com

• رویدادهای جاری:

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت