بهرام زند

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، صداپیشه، دوبلور، گوینده، مدیر دوبلاژ و مجری

 معرفی/ بیوگرافی:

بهرام زند (به انگلیسی: Bahram Zand) هنرمند ایرانی، متولد 6 شهریور 1328 در تبریز و درگذشتهٔ 18 فروردین 1397 در تهران است.

آقای بهرام زند، از هنرمندان بازیگر و صداپیشه سرشناس ایران می‌باشد.

او سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی از جمله «امام علی»، «مردان آنجلس»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «مسافر»، «بشارت منجی» و «مدار صفر درجه»، و مجموعه‌های خارجی پرمخاطبی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز»، «ناوارو» و «24» بر عهده داشته است. دوبلاژ دو سریال شرلوک هولمز و ناوارو با تکنیک و مهارت بالای او توأم با جذابیت و صلابت صدای بهرام زند وی را پرچمدار و یکه‌تاز هنر دوبلاژ در دو دهۀ 70 و 80 شمسی ساخت و بیش از همه آثارش این دو اثر باعث ماندگاری ابدی صدای او در اذهان فارسی زبانان شدند. او حدود هشت سال با بیماری سرطان مبارزه می‌کرد و سرانجام در صبح روز شنبه 18 فروردین 1397، در منزل خود در اثر ایست قلبی درگذشت.

بهرام زند در سال 1328 در تبریز متولد شد. او فعالیت دوبله را از سال 1344 آغاز کرد. به‌دلیل اشتغال به شغل معلمی مدتی از کار فاصله گرفت و سپس مجدداً از سال 1348 وارد دوبله شد. او از سال 1358، به‌عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت نمود.

در سال 1360 با بازی در مجموعه‌ای تلویزیونی به نام «سینما تئاتر» (تئاتر ولایت) و سپس در سال 1362 با بازی در فیلم میرزا کوچک خان، بازیگری را هم تجربه کرد.

همچنین در سال 1375 در مسابقه «حافظه برتر» به‌عنوان مجری فعالیت نمود.

فعالیت
بهرام زند، ابتدا به انجمن گویندگان رفت، ولی به او اعلام کردند که ورود تو به این عرصه خیلی طول می‌کشد؛ برای همین، در سال 1348 توسط یکی از آشنایان در تلویزیون به محمد خواجوی‌ها (مانی) معرفی شد و به عنوان کارآموز در «استودیو تلویزیون فیلم» مشغول فراگیری دوبله گشت او مدتی بعد برای همکاری به خسرو خسروشاهی معرفی شد.

زند در فیلمهای بسیاری به جای شخصیت‌های گوناگون سخن گفت و سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی ازجمله امام علی، روشن‌تر از خاموشی و مدار صفر درجه بر عهده داشت. او همچنین مدیر دوبلاژ مجموعه‌های خارجی پرمخاطبی مانند جنگجویان کوهستان، شرلوک هلمز، ناوارو و سریال 24 بود. وی گفتار متن فصل‌هایی از مستند ایران را نیز انجام داد (هفت قسمت مربوط به مشهد و شش قسمت مربوط به کویر لوت).

دقت نظر در دوبله سریال شرلوک هلمز موجب شد که از طرف انجمن دوستداران شرلوک هلمز در انگلیس، با ارسال دو کتاب به عنوان هدیه، از دوبلهٔ این اثر تقدیر کنند.

از جمله موفقیتهای ایشان در عرصه دوبله می‌توان به کسب عنوان «بهترین مدیر دوبلاژ سیما» در سال 1389 اشاره نمود.

آخرین فعالیت بهرام زند، صداپیشگی در پویانمایی فیلشاه (1396) در نقش شخصیت «پافیل» بود.

درگذشت
وی که سال‌ها با بیماری سرطان معده مبارزه می‌کرد ،صبح روز شنبه 18 فروردین 1397 در منزل خود در اثر ایست قلبی در 68 سالگی درگذشت. و در روز 19 فروردین در آرامگاه خانوادگی در امامزاده عبدالله روستای قاسم‌آباد قندیشاد واقع در صباشهر شهرستان شهریار به خاک سپرده شد.

آثار
دوبلاژ
مقالهٔ اصلی: دوبله‌شناسی بهرام زند

بازیگر
بازی در مجموعه «سینما تئاتر» (1360)
میرزا کوچک خان (1362)

اجرا
مجری مسابقه «حافظه برتر» (1375)

مستند
مستند ایران–مشهد (حمید مجتهدی) (1390)
مستند سفره‌های بهشتی – (مهدی شایقی حق) (1393)
مستند مطبخ سرکار فیض آثار – (مهدی شایقی حق) (1393)

به‌عنوان داور
مسابقه تلویزیونی:
جادوی صدا

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
bahram__zand

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت