بنیاد سینمای فارابی

Farabi Cinema Foundation

بنیاد سینمای فارابی
تهران/ منطقه 12/ خیابان سی تیر

 درباره/معرفی:

بنیاد سینمایی فارابی بر طبق اساسنامه سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه در زمینهٔ سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند.
این بنیاد علاوه بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی تولید، خدمات فنی (از جمله لابراتوار، تدوین، استودیوی صدا، دوبله و…) نیز ارائه می‌کند. به گزارش لشگری‌پور، معاون بنیاد فارابی، حدود 30 درصد از تولیدات سالانهٔ سینمای ایران محصول این بنیاد است.
دفتر امور جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی برگزارکنندهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و به طور کلی هر جشنوارهٔ فیلم حرفه‌ای است که زیر نظر وزارت ارشاد در ایران برگزار می‌شود.
انتشارات فارابی که زیرمجموعهٔ این بنیاد است، کتاب‌هایی با موضوع فیلم و سینما و نشریات دوره‌ای نظیر فصلنامه سینمایی فارابی (از 1367)، ماهنامه گزارش فارابی (که قبل از 1377 با نام صنعت تصویر منتشر می‌شد)، نشریه مردم و سینما (از 1377) و… را منتشر می‌کند.

تاریخچه شکل‌گیری
در خردادماه سال 1362 و در زمان فعالیت فخرالدین انوار در سمت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد بهشتی، محمدمهدی دادگو، محمدآقاجانی که هر سه از برنامه‌ریزان صدا و سیما بودند و با حضور مهدی مسعودشاهی، مدیر کل وقت اداره نظارت و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان نماینده وزارتخانه گروه مشاوره‌ای برای رسیدگی به وضعیت سینمای کشور تشکیل دادند. این گروه به منظور جهت‌دهی به محصولات سینمایی و اجرای سیاست‌های وزارت ارشاد در زمینهٔ سینما، تصمیم گرفتند نهادی مجزا از وزارتخانه را تأسیس کند. به این منظور باشگاه فارابی را که در سال 1356 با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب‌های نمایش فیلم تأسیس شده بود، برگزیدند. باشگاه فارابی به بنیاد فارابی تغییر نام داد و مسئولیت‌ها میان این سه نفر تقسیم شد: محمد بهشتی مدیر عامل، محمدمهدی دادگو مدیر تولید و مسئول اجرایی و محمد آقاجانی قائم‌مقام مدیر عامل.

اهداف
از همان آغاز فعالیت بنیاد سینمایی فارابی یکی از نکاتی که مسئولان آن مورد تأکید قرار دادند وظیفه هدایتی و حمایتی آن بود. بنیاد تشکیل شد تا رسالت فرهنگی خود را در دوران انتقالی سینمای ایران از دوره «فیلمفارسی سازی» به دوره سینمای انقلاب را به انجام رساند و در این میان مهمترین نقش بنیاد در دو زمینه فرهنگی و اقتصادی بود. بنابراین این نهاد همان‌گونه که در اساسنامه آن آمده بازوی اجرایی معاونت سینمایی در طرح و اجرای سیاست‌ها بود. بنیاد سینمایی فارابی در برنامه اول خود، برای ارتقای سینمای ایران دو عامل اساسی را در نظر گرفت:
1- دگرگونی و سازماندهی دوباره صنعت سینما که شامل واحدهای خدماتی، وسایل و تجهیزات و مواد خام بود تا به لحاظ تکنیکی سینمای ایران را ارتقا دهد.
2- وجه نیروی انسانی که علاوه بر هدایت اذهان هنرمندان سینمای گذشته لازم بو د راه ورود نیروهای قبلی و جدید به عرصه نوین سینمایی شکسته شود.
در راستای همین دو عامل، سیاست‌های هدایتی و حمایتی خود را اعلام کرد.

سیاست‌ها
سیاست‌های هدایتی
در بحث هدایتی بنیاد سه شاخه به عنوان محور مد نظر بوده است:
1ـ مردم: سیاست‌های هدایتی می‌بایست در ارتقا ذائقه و سلیقه مردم نسبت به امور فرهنگی، آن‌ها را به سوی مطلوبیت و مشکل‌پسندی سوق دهد.
2ـ فیلم‌ساز: که می‌توانست مخاطب (مردم) را به اندیشیدن وادار کند همان‌گونه که خود اندیشیده است.
3ـ میدان سوژه‌ها: این سیاست به شکستن محدودیت‌های تحمیلی و تقلیدی در انتخاب سوژه‌ها منجر شد و در واقع پایان استفاده از سوژه‌های تکراری قبل از انقلاب بود.
سیاست‌های حمایتی
به طور خلاصه فعالیت‌های عمده جهت حمایت که حاصل پیگیری و تلاش مسئولین بوده است را در سرفصل‌های زیر می‌توان خلاصه کرد:
1ـ کاهش عوارض شهرداری از فروش بلیط‌ها که از 25 درصد به 5 درصد تقلیل یافت.
2ـ اخذ معافیت سود بازرگانی از روی بسیاری اقلام و تجهیزات فیلمسازی جهت تقلیل قیمت تمام شده.
3ـ به رسمیت نشناختن واردکنندگان فیلم‌های خارجی از طریق بنیاد به عنوان اهرمی جهت حمایت از تولیدات داخلی.
4ـ برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر
5ـ شرکت دادن آثار سینمایی در جشنواره‌های جهانی، بازارهای فیلم و سینما تک‌ها به عنوان حمایت از فیلمسازان ایرانی و طرح فعال سینمای متحول شده پس از انقلاب، در مجامع جهانی.

تاریخچه ساختمان
بنیاد سینمایی فارابی از بدو تأسیس در عمارت تاریخی قوام‌السلطنه استقرار یافت. این بنا که جزو آثار ثبت شده در فهرست ملی میراث فرهنگی است، به عنوان نماد و برند فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی محسوب می‌شود.
یک ساختمان آجری قدیمی دیگر (تاریخ ساخت آن همزمان با ساخت بنای اصلی است) نیز به صورت قرینه در جوار ساختمان اصلی موزه آبگینه و سفالینه ایران وجود دارد که نزدیک به نود سال پیش برای یکی از صاحبان منصب دوره قاجار به نام احمد قوام (قوام‏السلطنه) ساخته شد که محل اقامت خانواده وی بوده ولی بعدها به فرهنگسرای نوبهار مشهور شده و امروزه نیز کاربری فرهنگی دارد. در سال 1332 به سفارت مصر فروخته شد و هفت سال بعد بانک بازرگانی این ساختمان را خریداری کرد. عملیات بازسازی مجموعه با پیروزی انقلاب اسلامی مدتی متوقف شد و سرانجام ساختمان موزه و فرهنگسرای نوبهار در 22 بهمن 1359 افتتاح شدند.

• آدرس:
تهران/ منطقه 12/ خیابان سی تیر/ پلاک 59
کد پستی: 1135817113

• تلفن:
تلفن‌خانه: 66723293 الی 96
مدیریت (نمابر): 66720750
روابط عمومی: 66721857 – 66721858
امور بین‌الملل: 66747826 – 66728758

• وبسایت:
fcf.ir

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

درباره

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت