ابزارهای مورد نیاز نقاشی دیجیتالی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ابزارهای مورد نیاز نقاشی دیجیتالی
لازم است بدانید برای نقاشی و اتود زنی در کامپیوتر روش‌هایی وجود دارد که برای هرکدام از روش‌ها ابزارهای مخصوص به خود استفاده می‌شود که د این مطلب به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

قلم نوری یا تبلت یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای طراحی دیجیتال بوده که به بیان دیگر شبیه ساز طراحی روی کاغذ برای کامپیوتر است. با قلم نوری می‌توانید مدل را اتود زده، سایه بزنید و اشکالات را رفع کنید.
یکی از مشکلات افرادی که قصد دنبال کردن این حرفه را دارند، انتخاب تبلتی مناسب و سازگار با هدفیست که دارند. تبلت‌ها را عموماً بر اساس ابعاد و میزان حساسیتی که دارند مقایسه می‌کنند در نتیجه هر چه میزان حساسیت به فشار و ابعاد صفحه بزرگتر باشد، قیمت آن بیشتر و صد البته کارایی آن نیز افزایش خواهد یافت.
در بازار سه نوع تبلت به صورت : با حساسیت پایین ولی بزرگ ابعاد به منظور نقشه کشی، با حساسیت‌های متوسط و بالا برای دیجیتال پینتینگ و تبلت‌هایی مجهز به صفحهٔ نمایش سرخود به منظور خلق نقاشی‌های دیجیتالی به صورت حرفه‌ای و با تمرکز بیشتر، وجود دارند، که من برای شروع دسته بندی دوم را پیشنهاد می‌کنم که هم قیمتی مناسب‌تر داشته و هم از حساسیت قابل قبولی برخوردار هستند.
از حساسیت گفتیم، ببینیم این آپشن چیست و چرا به این اندازه روی کار شما تاثیر دارد. حساسیت تبلت به فشار دست یعنی با افزایش یا کاهش فشار قلم روی صفحه رنگ آمیزی در نرم افزار کمرنگ و پررنگ‌تر شود. پس هر چه میزان این حساسیت بیشتر باشد نقاشی ساده‌تر بوده و نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.
تعدادی از تبلت‌هایی که در بازار هستند علاوه بر حساسیت بالای خود، به زاویهٔ قرارگیری قلم روی صفحه نیز حساسیت نشان می‌دهند. یعنی هر قدر قلم را با زاویه‌ای بیشتر نسبت به صفحه روی آن بکشید روی پروژهٔ شما تاثیر خواهد گذاشت و کار را به نقاشی بر روی کاغذ بیشتر نزدیک خواهد کرد.
در بالا اشاره کردیم که تبلت‌هایی با حساسیت متوسط ( حدوداً 500 حالت فشار ) برای شروع به کار کاملاً مناسب بوده و نیازهای شما را تامین می‌کنند. همچنین مجهز بودن تبلت به زاویهٔ دست نیز گزینه‌ای ضروری برای شخص مبتدی نیست. پس در بند این ویژگی نباشید.

روش دوم برای دیجیتال پینتینگ استفاده از ماوس و طراحی و اتودزنی با ماوس است که هر چند سخت ولی من و خیلی دیگر از دوستان طراح این روش را بیشتر می‌پسندیم.
برای این سبک طراحی، شما باید ابتدا با ماوس اتود اولیه کار خود را با نرم افزارهای طراحی برداری مثل Adobe Illustrator یا Corel Draw کشیده و سپس آن را وارد نرم افزارهای طراحی پیکسلی کرده و به آن رنگ دهید.
و در آخر سبک دیگر دیجیتال پینتینگ، روشی است که طی آن ابتدا اتود را روی کاغذی سفید و بی خط کشیده و آن را اسکن می‌گیرند سپس با استفاده از قلم نوری یا ماوس آن را در نرم افزارهای مختلف رنگ آمیزی می‌کنند.

نرم افزارهای نقاشی دیجیتالی :
برای این شاخهٔ گرافیک نیز به مانند سایر شاخه‌ها، Adobe Photoshop شناخته شده‌ترین و پرآوازه‌ترین نرم افزار به شمار می‌رود و اکثر نقاش‌های دیجیتالی از این نرم افزار برای خلق آثار خود استفاده می‌کنند.
نرم افزار دیگری که به نظر من از قوت بیشتری برای طراحی برخوردار بوده و صرفاً به منظور طراحی دیجیتال ساخته شده، نرم افزار Corel Painter است. این نرم افزار با در اختیار گذاشتن قابلیت‌هایی بی‌شمار نظیر پالت رنگ مجازی با امکان مخلوط کردن رنگ‌ها به صورت دستی، محیطی ساده و شبیه ساز ابزارهای نقاشی مثل پاستل، مداد رنگی، آب رنگ و غیره طراحی شما را زیباتر و واقعی‌تر خواهد کرد.
برای اتود زنی با ماوس هم همانطور که در بالا اشاره شد، نرم افزارهای Corel Draw، Adobe Illustrator، MacroMedia Free Hand به شما پیشنهاد می‌شود. البته لازم به ذکر است که در محیط نرم افزار فتوشاپ و با ابزار Pen نیز می‌توان اتود زد.شما به راحتی می‌توانید با خلاقیت و فرصت دادن به ذهنتان برای خلق طرح‌های زیبا و بدیع یک نقاش بزرگ شده و آثاری جاودانه خلق کنید فقط در این راه نترسید و ذهن خود را باز کرده و از مدل‌های نقاشی بزرگان ایده بگیرید از نقاشی کردن لذت ببرید و راحت اتود بزنید.

مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیجیتالی پرتره (کلیک نمائید)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود