رشته موسیقی شناسی (آتنوموزیکولوژی) – دانشگاه هنر

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

رشته موسیقی شناسی (آتنوموزیکولوژی) – دانشگاه هنر

موسیقی همواره و از جهات مختلف مورد توجه انسان بوده است. در واقع موسیقی با روح انسان عجین شده و ابزاری آرام بخش برای او به حساب می‌آید، لذا توجه به آن در زندگی بسیار ضروری است.

موسیقی شناسی شاخه‌ای ازدانش است که به پژوهش در زمینه سیستم‌ها و فرهنگ‌های موسیقیایی و مطالعه موسیقی در بستر فرهنگی – اجتماعی آن می‌پردازد. هدف از رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی رشد و گسترش پژوهش در زمینه‌های مختلف موسیقی ایرانی و فرهنگ‌های هم خانواده با آن در جهان از زوایای تاریخی، فرهنگی – اجتماعی، فنی و ساختار شناختی است.

اتنوموزیکولوژی یا موسیقی شناسی، مطالعهٔ موسیقی جوامع (قومیت ها)، در زمینه اجتماعی و فرهنگی خود است. در این معنا، این دانش ترکیبی از انسان شناسی و موسیقی شناسی است و بسیاری از تاثیرات شکل گرفته و تحول یافته را از یک سو با انسان شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و فرهنگ عامه و از سوی دیگر با موسیقی شناسی، نظریه موسیقی، تاریخ هنر و نقد ادبی به اشتراک می‌گذارد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد موسیقی شناسی، معرفی سایر رشته‌های کارشناسی ارشد موسیقی، دانشگاه‌های دارای رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی ارایه می‌شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد موسیقی شناسی(آتنوموزیکولوژی) و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 18 واحد
دروس انتخابی : 8 واحد
پایان نامه : 6 واحد

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی پذیرش دانشجو دارند
(بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95)
دانشگاه تهران
دانشگاه هنر

سایر رشته‌های کارشناسی ارشد موسیقی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
آهنگسازی
نوازندگی ساز ایرانی
نوازندگی ساز جهانی

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد موسیقی شناسی :
بازار کار رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی ارتباط مستقیم با بستر فرهنگی جامعه ما دارد. ایجاد تمایل و علاقه در مردم نسبت به موسیقی نیازی به برنامه ریزی ندارد، چون انسان‌ها به طور فطری از موسیقی استقبال می‌کنند. اما برای رونق این بازار نیازمند مسائلی فراتر از علائق درونی افرادهستیم. ارتباط بین کشورها، برپایی کنسرت‌ها، تقویت مراکز و مدارس موسیقی ،روشمند کردن این هنر اصیل بستر کاری مناسب را برای فارغ التحصیلان این رشته در دو جهت تدریس و اجرا فراهم می‌سازد.

در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد موسیقی شناسی در قالب مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید.
اسـتاد دانشـگاه
پـژوهـــشــگـر
نوازنده
آهنگساز

تحقیق و گردآوری : گروه آموزش و دانشگاه مسیر ایرانی


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت