رشته هنر اسلامی – دانشگاه هنر

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

رشته هنر اسلامی – دانشگاه هنر

هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق می‌شود که در جامعه مسلمانان (و نه لزوماً توسط مسلمانان) رواج داشته است. هرچند ممکن است این هنرها در مواردی با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته باشد، ولی تاثیر فرهنگ اسلامی و منطقه‌ای در آن به‌خوبی نمایان است.

هنر اسلامی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری، خوشنویسی، نقاشی، سرامیک و مانند آن‌ها می‌شود. هنر اسلامی اغلب بر خلق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف، متمرکز بوده است.

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی ضمن شناخت مبانی نظری و عملی این رشته، زمینه احیاء و تقویت و تحکیم هنر اسلامی را فراهم می­ سازند و در بررسی، تحلیل و شناخت طرح­ها و نقوش اصیل و نسبت آن‌ها با فرهنگ و تفکر اسلامی‌توانایی­های لازم را به دست می­ آورند.

رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی دارای گرایشهای نگارگری، سفال و سرامیک، حکمت هنر اسلامی، مطالعات تاریخی و تطبیقی هنر می‌باشد.

کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش نگارگری :

نگارگری یا نقاشی فرآیندی است که طی آن رنگ بر روی یک سطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش می‌کند و اثری خلق می‌شود. نگار ( نگاریدن و نگارشتن ) در فرهنگ‌ها با معانی متعددی چون نقش و نقاشی به کار رفته است.

در حقیقت نگارگری مفهوم عام دارد و روش‌ها و سبک‌های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می‌شود؛ چه آن‌ها که در کتاب و نسخه‌های خطی صورت گرفته شامل : تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول کشی، گل و مرغ و چه آن‌ها که بر دیواربناها و بوم‌های دیگر انجام شده است.

کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش سفالگری و سرامیک :

سفالگری ساختن ظروف با گل است و به ظرف ساخته شده از این طریق سفال می‌گویند. ساخت سفال در ایران دارای سابقه طولانی و درخشان است. در این گرایش با تاریخچه سفال، روش‌های ساخت سفال و کاشی و … آشنا می‌شوید.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه‌های دارای رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی، معرفی رشته‌های دکترای مجموعه پژوهش هنر (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی)،بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی ارایه می‌شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد هنر اسلامی (همه گرایشها) و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی و تخصصی : 18 واحد
دروس اختیاری : 8 واحد
پایان نامه : 6 واحد

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی پذیرش دانشجو دارند

(بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95)
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه شاهد
دانشگاه کاشان
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه هنر
دانشگاه غیر انتفاعی سوره
دانشگاه تهران
دانشگاه غیر انتفاعی ادیان و مذاهب

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی پذیرش دانشجو دارند
(بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه شاهد
دانشگاه کاشان
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه هنر تهران
دانشگاه غیر انتفاعی سوره
دانشگاه تهران
دانشگاه غیر انتفاعی ادیان و مذاهب (عنوان رشته حکمت هنر اسلامی)
رشته‌های دکترای مجموعه پژوهش هنر (بر اساس دفترچه کنکور دکترای 95):
پژوهش هنر
تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد هنر اسلامی :
فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی می‌توانند در سازمان‌هایی نظیر سازمان میراث فرهنگی‌، سازمان صنایع دستی ایران، اداره کل صنایع دستی در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، اداره کل موزه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارهای پژوهشی، تحقیقاتی بپردازند. همچنین می‌توانند با دایر کردن کارگاه‌های خانگی درآمد بهتری داشته باشند.

در ادامه بازارکار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی در قالب مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید.
استاد دانشگاه
پـژوهـــشــگـر


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت