رشته ارتباط تصویری – دانشگاه هنر

ایجاد ارتباط از سال های نخستین پیدایش بشر جزء اولویت های او بوده است. این ارتباط امروزه بسیار پیشرفت کرده و به شکل های مختلف وجود دارد. یکی از این روش ها ایجاد ارتباط از طریق تصاویر می باشد.

شما وقتی در خیابان حرکت می کنید تابلوهای زیادی از جمله تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تابلوی رستوران ها، سوپرمارکت ها و… می بینید که با یک تصویر پیام خود را به شما منتقل می کنند. شاید بتوان گفت در بسیاری موارد یک تصویر می تواند بهتر و سریعتر از هر راه دیگری، پیام مورد نظر را به همه اقشار جامعه انتقال دهد.

رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری با کمک ابزار و امکانات مختلف، پیام را از طریق تصویر به مخاطب انتقال می دهد. به بیان دیگر کلیه طرح هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می باشند، یعنی یک طرح گرافیکی آمادگی انتشار وسیع به منظور انتقال پیام خویش را دارد.

رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری به منظور آموزش در این حوزه در دانشگاه ها شکل گرفت و در دنیا نیز به آن اهمیت خاصی داده می شود. در واقع هدف رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری آموزش هنر گرافیک به دانشجویان و ارتقای توانایی های آنها در امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری می باشد.

تبلیغات فرهنگی شامل تصویرسازی کتب، ساخت پوستر، تبلیغات برای نشریه ها و جراید مانند صفحه آرایی و آگهی های مطبوعاتی می شود و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغات نمایشگاههای بازرگانی مانند غرفه سازی و غرفه آرایی و یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است.

یک کارشناس ارتباط تصویری یا گرافیست باید در طراحی قوی بوده و عاشق این کار باشد. او باید با سایر رشته های هنر مانند عکاسی، چاپ، نقاشی، خوشنویسی، طراحی صنعتی و صنایع دستی آشنایی داشته باشد تا بتواند در کارهای خود از آنها استفاده کند. همچنین گرافیست باید علاوه بر رشته های هنری با علومی مثل جامعه شناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود. یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواسته ها و علایق در چه سطحی است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد ارتباط تصویری،معرفی رشته های کارشناسی ارشد هنرهای تصویری و طراحی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد ارتباط تصویری و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی و تخصصی : 20 واحد
دروس انتخابی : 12 واحد
پایان نامه : 6 واحد

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری پذیرش دانشجو دارند
(بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95)
دانشگاه الزهرا
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه تهران
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه سمنان
دانشگاه هنر
دانشگاه شاهد
دانشگاه غیر انتفاعی سوره
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ
دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر

دانشگاههایی که در رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری پذیرش دانشجو دارند
(بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94)
دانشگاه الزهرا
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه تهران
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه سمنان
دانشگاه هنر تهران
دانشگاه شاهد
دانشگاه غیر انتفاعی سوره
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ
دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر

سایر رشته های کارشناسی ارشد مجموعه هنرهای تصویری و طراحی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
تصویر متحرک (انیمیشن)
تصویرسازی
نقاشی
عکاسی
مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری :
بازارکار و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری در قالب مشاغل مرتبط با این رشته معرفی شده اند. برای اطلاع از توضیحات کامل مربوط به هر شغل می توانید روی آنها کلیک کنید.
گرافیست
طراح صحنه
عکاس
استاد دانشگاه
پـژوهـــشــگـر
طراح مد و لباس

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:

مدیر انتشارات

تحقیق و گردآوری : گروه آموزش و دانشگاه مسیر ایرانی

مرتبط: