نقاشی‌هایی از جنس نرم افزارهای کامپیوتری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نقاشی‌هایی از جنس نرم افزارهای کامپیوتری
نقاشی‌هایی که توسط کامپیوتر و با استفاده از ابزارهای موجود در برنامه‌های کامپیوتری طراحی می‌شود را digital painting یا نقاشی‌های دیجیتالی می‌گویند.

به جز نقاشی‌هایی که در بسترهای دیجیتالی یا کامپیوتر طراحی می‌شود، می‌توان از ابزارهای کامپیوتری برای ترسیم نقاشی در سایر بسترها نیز استفاده کرد. از جمله اینها می‌توان به بسترهای نقاشی‌های سنتی اشاره کرد. نقاشی‌های سنتی معمولاً در سه بستر عمده به تصویر کشیده می‌شود:

یک) صفحات کاغذی
دو) بومهای پارچه ای
سه) پلی استر

می‌توان نقاشی دیجیتالی طراحی شده را با دستگاه چاپ بر روی هر یک از این سطوح چاپ کرد. ولی در نقاشی‌های دیجیتالی معمولاً یک محیط یا بوم مجازی استفاده می‌شود و ابزارهای استفاده شده در آن مانند رنگ‌ها نیز مجازی هستند. از آنجا که این زمینه و ابزارها با آنچه در واقعیت و دنیای بیرونی وجود دارد متفاوت است پس می‌توان گفت یک فضا و حس متفاوتی را ایجاد می‌کند و در جایگاه خودشان جذابیتهای بصری خاص خود را دارند.

با توجه به اینکه از چه ابزاری استفاده می‌شود، ویژگیهای بصری متفاوتی در نقاشی‌های دیجیتالی می‌توان دید. به تصویر کشیدن نقاشی با استفاده از کامپیوتر و ابزارهای کامپیوتری از جمله مزیتهای بزرگی که دارد این است که به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به راحتی تصویر کشیده شده را اصلاح کنید یا به مراحل قبلی برگردید. در حالی که چنین امکانی در نقاشی‌های کشیده شده بر روی بوم‌ها وجود ندارد به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به ترسیم نقاشی بپردازند.

نقاشی که با استفاده از کامپیوتر طراحی و کشیده می‌شود دقیقاً با همان تکنیکهایی است که در نقاشی استفاده می‌شود ولی این تکنیکها را با ابزارهای کامپیوتری اجرا می‌کنند. به عنوان مثال در این نقاشی‌ها از قلم موهای نقاشی استفاده می‌شود که به صورت دیجیتالی طراحی شده اند. به همین دلیل بسیاری از افراد معتقد هستند که افرادی که به ترسیم نقاشی با استفاده از کامپیوترها و نرم افزارهای طراحی شده برای این منظور اقدام می‌کنند باید دانش کافی و اولیه از نقاشی را داشته باشند. بهتر است افرادی که به نقاشی‌های فیزیکی و غیر مجازی وارد هستند و در این زمینه دانش و مهارت کافی را دارند به ترسیم نقاشی‌های کامپیوتری نیز اقدام کنند. سایر افرادی هم که در این زمینه دانش و تجربه ندارند بهتر است دوره‌های آموزشی در زمینه سایه زدن، چهره، طراحی طبیعت و آناتومی بدن را فرا گیرند. انواع گالری نقاشی رنگ روغن، اکریلیک و غیره نیز قابلیت طراحی توسط کامپیوتر را دارند. یک نقاش و هنرمند قادر است که قلم موی دیجیتالی را با ترکیب کردن شکلها و رنگ‌هایی که در بافت وجود دارد تصاویر نابی را ترسیم کند. همگی این موارد را می‌توان جزو برجستگی‌ها و مزیتهای نقاشی دیجیتالی به شمار آورد. برخی تبلتها هستند که به منظور طراحی‌های گرافیکی ساخته شده اند و توسط یک قلم مو می‌توان به راحتی با آن‌ها به خلق آثار نقاشی پرداخت.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود