منظور از نقاشی‌های حجم گرا چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

منظور از نقاشی‌های حجم گرا چیست؟
آیا میدانید منظور از نقاشی‌های حجم گرا چیست؟
زمانی که به گالری یا نمایشگاه‌های نقاشی سر می‌زنید با نقاشی‌های متفاوتی آشنا می‌شوید که نام سبک بسیاری از آن‌ها را تا کنون نشنیده اید.

اگر قصد خرید یا بازدید از آثار هنری را داریم ،در صورتی که اطلاعاتی نیز در آن زمینه‌ها داشته باشیم اولاً به ما کمک خواهد کرد تا لذت بیشتری از آن آثار ببریم و در ثانی در صورتی که قصد خرید این آثار را داشته باشیم داشتن یکسری اطلاعات کلی در انتخاب بهتر ما را کمک خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با یکی از سبکهای جدید نقاشی آشنا شویم. نقاشی‌های حجم گرا، از جمله نقاشی‌هایی هستند که زمینه ساز جنبش‌های زیادی در دنیای هنر امروزی یا هنر مدرن شده اند. این سبک، اشاره به استفاده از اشکال هندسی در نقاشی‌ها دارد. حتماً با نقاشی‌هایی مواجه شده اید که در سرتاسر نقاشی از اشکال هندسی استفاده شده است و شاید برای شما جای سوال باشد که جنبه زیبایی شناسی این آثار کجاست؟ یا شاید درک درستی از به کار گیری این اشکال در آثار را نداشته باشیم. در مورد گالری مجسمه و مجسمه‌سازی هم همین طور است.

در این سبک، اشکال هندسی به اثر نقاشی کمک می‌کند تا حسی از حجم یا فضا در نقاشی‌ها ایجاد شود. طرحهایی که مسطح هستند از طریق اشکال هندسی شکسته می‌شوند و به شکلهایی که در مجاورت آن‌ها هستند اثر گذاشته و فضایی از حجم را ایجاد می‌کنند. این گونه ایجاد فضا در واقع در بینندگان یک نوع توهم فضا را ایجاد خواهد کرد، در حالی که هیچ فضای واقعی در میان نیست. از جمله ویژگی‌های مهم دیگری که نقاشی‌های حجم گرا دارند، ابهامی است که برای بیننده ایجاد می‌کنند. معمولاً با دیدن کل تصویر در نقاشی شما به مفهوم خاصی پی نخواهید برد. ممکن است فضایی را مملو از تصاویر هندسی ببینید که مفهوم خاصی را به ذهن شما تداعی نمی‌کند. همین ویژگی ممکن است یکی از دلایلی باشد که شما از دیدن این تصاویر سریع خسته شده و دنبال دید گالری نقاشی‌های دیگر بروید. گاهی نیز ممکن است ذهن شما بیشتر از نقاشی‌های دیگر بر این نقاشی‌ها متمرکز شود و به دنبال یافتن معنا یا ارتباطی در آن‌ها باشد. همین ویژگیی‌های ابهام زایی در این نقاشی‌ها یکی از مشخصه‌های آثار حجم گراست.

اما برخی از صاحب نظران به این نقاشی‌ها انتقاد می‌کنند و این سبک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و منتقد هستند که یکی از کاستی‌ها یا نقدهایی که به این سبک وارد است جنبه نور در این تصاویر است. منتقدان، معتقد هستند که در این آثار زاویه تابش نور وجود ندارد. آن‌ها مطرح می‌کنند که می‌توان برای ایجاد حجم و فضا در تصویر به خوبی از وِیژگی نور استفاده کرد در حالی که در آثار حجم گرا از طریق ایجاد حجم و شکستن سطوح مسطح قصد دارند بعد یا زاویه ایجاد کنند.

برای بسیاری از افرادی که به دیدن آثار نقاشی علاقه مند هستند یا اینکه خودشان نیز تا حدودی در این زمینه فعالیت دارند، دیدن این آثار جذابیتهای خاص خود را دارد و به این سبک از نقاشی‌ها علاقه نشان می‌دهند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود