چگونه یک نمایشگاه آثار هنری برگزار کنیم؟ گروهی یا انفرادی کدام بهتر است؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چگونه یک نمایشگاه آثار هنری برگزار کنیم؟ گروهی یا انفرادی کدام بهتر است؟
چگونه یک نمایشگاه آثار هنری برگزار کنیم؟ گروهی یا انفرادی کدام بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال جواب‌های زیادی می‌توان پیدا کرد اما در ادامه مواردی به صورت تیتر وار آورده شده است که هنرمندان گرامی را با شرایط برگزاری نمایشگاه در گالری لیلیت بیشتر آشنا خواهد کرد.

الف) تولید آثار نمایشگاهی و مناسب ، ب) ارائه مناسب.

تولید آثار نمایشگاهی و مناسب با آموزش طراحی و مبانی هنرهای تجسمی و همچنین مطالعه تاریخ هنر و آشنایی با هنرمندان حاصل خواهد شد. اما در ادامه فقط گزینه “ارائه مناسب” توضیح داده می‌شود و چگونگی برگزاری نمایشگاه، استیتمنت نویسی، قاب گرفتن آثار و شیوه تبلیغات آورده شده است.

برگزاری نمایشگاه:
برگزاری نمایشگاه در گالری به دو شیوه انفرادی و گروهی انجام می‌شود. اما هر کدام از این دو شیوه، شرایط و محاسن متفاوت دارند.

1- هزینه: در گالری لیلیت هزینه برگزاری نمایشگاه گروهی (برای هر اثر) بالاتر از نمایشگاه انفرادی می‌باشد. از آنجهت که نمایشگاه گروهی هنرمندان با تعداد آثار کمتر می‌توانند شرکت نمایند و از مزایا و ویژگی‌های آن برخوردار شوند و در نمایشگاه انفرادی حداقل 5 اثر می‌باشد. لذا این تفاوت هزینه، شرایطی برابر را برای نمایش آثار هنرمندان گروهی یا انفرادی ایجاد می‌نماید.

2- زمان: در گالری لیلیت فراهم کردن تدارک لازم برای برگزاری نمایشگاه زمان‌بر است و البته زمان زیادی را از هنرمند نمی‌گیرد. مراحل طراحی و راه اندازی برای نمایشگاه انفرادی حدود 2 الی 3 روز کاری می‌باشد و برای نمایشگاه گروهی حدود 10 الی 15 روز (به تعداد شرکت کنندگان و آثار شرکت‌کنندگان) بستگی دارد.

3- مخاطب: در گالری لیلیت نمایشگاه‌های برگزار شده، برای تمامی بازدیدکنندگان قابل بازدید خواهد بود، اما بطور میانگین اگر نمایشگاه گروهی باشد امکان اینکه آن نمایشگاه مخاطب بیشتری داشته باشد بیشتر است.

4- کیفیت: کیفیت آثار وقتی که نمایشگاه گروهی باشد بالاتر است زیرا افراد به دلیل محدودیت در تعداد ارائه اثر، بهترین آثار خود را انتخاب می‌کنند. البته نمایشگاه انفرادی خوب نیز وجود دارد که از ده‌ها نمایشگاه گروهی کیفیت بالاتری داشته باشد.

5- امکانات: در گالری لیلیت امکانات برگزاری نمایشگاه انفرادی نسبت به نمایشگاه گروهی بالاتر است، چراکه در نمایشگاه انفرادی هنرمند اختیار انتخاب سالن نمایشگاه دلخواه و موزیک بی‌کلام دلخواه و قاب مجازی دلخواهش را دارد، ولیکن در نمایشگاه گروهی تمامی این موارد توسط کیوریتور انتخاب می‌شود و آثار هنرمندان در قالب یک نمایشگاه واحد نمایش داده می‌شود.

6-روابط: ایجاد ارتباط بین هنرمندان و همچنین ارتباط با مخاطبین دیگر هنرمندان در نمایشگاه گروهی بیشتر اتفاق می‌افتد. به فرض مثال: اگر 6 نفر در نمایشگاه گروهی شرکت داشته باشند و هر هنرمند 50 نفر مخاطب داشته باشد (علاوه بر مخاطبانی که گالری لیلیت دارد) مخاطبان این هنرمندان 300 نفر خواهند بود و برقراری چنین روابطی در نمایشگاه‌های گروهی بیشتر حاصل می‌شود.

7- تنوع: در نمایشگاه گروهی به دلیل تعدد آثار از هنرمندان گوناگون، تنوع بیشتری در کارها دیده می‌شود و برای مخاطبین نیز متنوع است.

8- برخورداری از ویژگی‌ها: در نمایشگاه گروهی همانند نمایشگاه انفرادی، برای هرکدام از اعضای نمایشگاه به عنوان هدیه، یک کارت معرفی دیجیتالی طراحی و در بخش هنرمندان مربوطه به ثبت خواهد رسید و برای هرکدام از هنرمندان گواهی نیز آماده خواهد شد.

9- درنمایشگاه انفرادی حداقل تعداد اثر برای هر هنرمند 2 اثر و در نمایشگاه انفرادی حداقل تعداد اثر برای هر هنرمند 3 اثر است.

جمع بندی و مقایسه:

هزینه (گروهی = بیشتر) / (انفرادی = کمتر)

زمان برای تدارکات (گروهی = بیشتر) / (انفرادی = کمتر)

مخاطب نمایشگاه (گروهی = بیشتر) / (انفرادی = کمتر)

تنوع آثار (گروهی = بیشتر) / (انفرادی = بالاتر)

امکانات (گروهی = کمتر) / (انفرادی = بالاتر)

روابط (گروهی = بیشتر ) / (انفرادی = کمتر)

استیتمنت مناسب برای نمایشگاه بنویسید.

تبلیغات:
در گالری لیلیت بنر دعوت اختصاصی به نمایشگاه طراحی می‌گردد و در شبکه‌های اجتماعی گالری لیلیت اشتراک گذاری می‌گردد، که هنرمندان می‌توانند آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند و دیگران را به بازدید از نمایشگاهشان دعوت نمایند. هنرمندان می‌تواند دو دسته افراد را دعوت کند:

دسته اول: پیشکسوتان این رشته، اساتید دانشگاه، پژوهشگران، منتقدین، عکاسان و خبرنگاران.

دسته دوم: عامه مردم مخصوصاً خانواده، اقوام و افرادی که ارتباطی به این رشته ندارند. این کار برای افزایش فروش و همچنین تاثیرگذاری بیشتر و بالاتر بردن سطح هنری جامعه بسیار اهمیت دارد.

■ بازدید از نمایشگاه‌های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود