علی اصغر معصومی

Ali Asghar Masoumi

علی اصغر معصومی

 تخصص/مهارت:

نقاش و طراح گرافیک

 معرفی/ بیوگرافی:

علی اصغر معصومی (زاده 1312 کنگاور، درگذشت 1394 مونترال کانادا) نقاش و طراح گرافیک ایرانی است.
او از نسل نقاش‌های نوگرای ایرانی بود که در دهه چهل شمسی با اندوخته هنر ایرانی و آموزش هنر غربی، پایه‌گذار جنبشی با مولفه‌های هنری ملی و ویژگی‌های جهانی در هنرهای تجسمی شناخته می‌شد. به گفته عزیز معتضدی نویسنده و منتقد هنری، مکتب سقاخانه محصول این جنبش هنری است.

زندگی
او در سال 1312 در شهر کنگاور، استان کرمانشاه به دنیا آمد. معصومی در نوجوانی به تهران سفر کرد و در سال 1334 از هنرستان نقاشی کمال‌الملک فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در هنرستان هنرهای تزئینی ایران ادامه تحصیل داد.
وی در سال 1362 به اسپانیا رفت و بعد از پنج سال راهی کانادا شد و در مونترال اقامت گزید.

فعالیت‌های حرفه‌ای
آقای علی اصغر معصومی اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری «هنر جدید» به سال 1343 برپا کرد. حضور در حیطه فعالیت‌های مربوط به گرافیک، او را به جمع زیادی از حاضران و فعالان عرصه گرافیک آشنا کرد. این آشنایی‌ها بعد از مدتی به همکاری نزدیکی‌تری منجر شد.
معصومی مدتی همراه مرتضی ممیز به پاریس رفت و پس از بازگشت در سال 1342 همراه با فرشید مثقالی، مرتضی ممیز و فرهاد بشارت شرکتی تبلیغاتی تأسیس کرد. وی که دستی در فیلمسازی داشت، شش فیلم انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت ملی گاز ایران، شرکت خوراک، کفش ملی و سون‌آپ تولید کرد.
معصومی در سال 1346 در یک کار گروهی بزرگ با دیگر هنرمندان صاحب‌نام برای انتشار کتاب شاهنامه فردوسی به‌عنوان تصویرساز مشارکت کرد.
فعالیت در عرصه کارهای گرافیک باعث شد تا دومین نمایش انفرادی آثار وی، دوازده سال بعد، ابتدا در گالری سیحون و سپس در نگارخانه تهران اتفاق بیفتد.
بعد از مهاجرت به کانادا هم یک‌بار در سال 1374 به تهران رفت و پس از بیست سال نمایشگاه‌های شایانی در گالری‌های سیحون و دی برپا کرد. چند سال زندگی و رفت‌آمد به کالیفرنیا و برگزاری نمایشگاه‌های موفق از دستاوردهای او در سال‌های مهاجرت بود.
«کفترباز» فیلم داستانی به سفارش مرکز تحقیق تلویزیون، از مهمترین آثار این نقاش است. وی در تصویر سازی کتاب‌های درسی همکاری کرد و در زمینه تصویرسازی و گرافیک با انتشارات فرانکلین فعالیت داشت.
معصومی پس از انقلاب و پیش از سفرش به اروپا، با تکیه بر اسلوب خود به نقاشی از موضوعات مربوط به آن سال‌ها پرداخت. مهمترین اثر او در بحبوحه جنگ، تابلویی با ابعاد 180× 130 سانتی‌متر با رنگ روغن با نام «فتح‌المبین» – اولین پیروزی بزرگ ایران در جنگ با ارتش عراق- است که بی‌شباهت به پرده‌نگاری‌های نقاشان قهوه‌خانه نیست.

درگذشت
علی اصغر معصومی روز یکشنبه، 24 ژانویه 2016 (4 بهمن 1394) در 82 سالگی در بیمارستانی در شهر مونترال کانادا بر اثر عارضه سرطان خون درگذشت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت