شکوه ریاضی
طراح و نقاش

معرفی

شکوه ریاضی، (زاده 1300 خورشیدی – درگذشته 18 تیر 1341) از پیشگامان هنر و نقاشی مدرن در ایران بود. وی نوگراترین زن نقاش ایرانی بود. او به عنوان یکی از بهترین مدرسان هنرستان عالی هنرستان تزئینی و منتقدان نقاشی سنتی راهگشای بسیاری از شاگردان و هنرجویان خود بود، شاگردانی که امروز جزو مطرح‌ترین هنرمندان نقاشی معاصر ایران به شمار می‌آیند.

زندگی‌نامه
خانم شکوه‌الملوک ریاضی در سال 1300 خورشیدی در تهران در یک خانواده فرهنگی-نظامی به‌دنیا آمد. والدین وی بتول دولتشاهی دختر شاهزاده بدیع‌الملک میرزا عمادالدوله، و سرلشکر علی ریاضی بودند او تا چهارده‌سالگی به‌خاطر شغل پدرش، سرلشکر ریاضی در پاریس زندگی کرد و بعد از قطع روابط ایران و فرانسه و بازگشت خانواده‌اش به ایران ساکن شیراز شد و خود را برای ورود به دانشکده پزشکی آماده کرد، اما بعد از چند سال این رشته را نیمه‌تمام رها کرد.
شکوه ریاضی جزو اولین شاگردان هنرکده هنرهای زیبا، در سال 1325 از این هنرکده فارغ‌التحصیل شد و برای اتمام تحصیلات خود دوباره به پاریس بازگشت. پدر وی در فروردین 1326 درگذشت. شکوه در سال 1333 (1955) توانست از «مدرسه بوزار» با کسب رتبه عالی و مدال طلا دانشنامه بگیرد. او پس از آن بیشتر از هر چیز خود را وقف تدریس و آموختن به شاگردانش کرد، نحوه تدریس و شیوه نگاه کردن به جهان پیرامونش مشخصه اصلی کارهای اوست.
وی بعد از فارغ‌التحصیل شدن از هنرکده هنرهای زیبا دوباره به فرانسه رفت و در بوزار زیر نظر آندره لوت تعلیم دید و در سال 1336 دوباره به ایران بازگشت و به مدت دو سال در هنرستان عالی هنرهای تزئینی به تدریس پرداخت.”
شکوه ریاضی بر اثر بیماری سرطان در روز دوشنبه 18 تیر 1341 در سن 41 سالگی درگذشت.

شاگردان
از جمله شاگردان شکوه ریاضی، می‌توان آقایان حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام و مسعود عربشاهی را نام برد.

تحصیلات
تحصیل نیمه کاره پزشکی
دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای تهران 1325
دانش‌آموخته از بوزار فرانسه با رتبه عالی و مدال طلا 1955

آثار
از شکوه ریاضی تعداد محدودی پرتره، مجسمه، نقاشی منظره با رنگ و طراحی‌های با مرکب و زغال به جا مانده است که بیشتر آن‌ها در خانه دوستان و اقوام او در پاریس هستند. یکی از معروف‌ترین کارهای که از او به جامانده «پرتره صادق هدایت» است که با خطوط خیلی نرم، دلپذیر و روشن کشیده است.

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• آدرس:

• تلفن:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت