حسین ماهر

 تخصص/مهارت:

نقاشی، تصویرگری

 معرفی/ بیوگرافی:

محمد حسین ماهر سال 1336 در آبادان به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی تهران است. او از چهره‌های شناخته شده و صاحب سبک نقاشی امروز ایران است و سال‌هاست مشغول تدریس به دانشجویان و هنرجویان نقاشی است.
حسین ماهر از آن دسته نقاشانی است که منابع فرهنگی را به عنوان دست‌مایه اثر هنری مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. در دو دهه گذشته نگاه او به تدریج به درون و خلوت گرایید و به جای اقلیم و سرزمین با تنوع و جذابیتش، به خیره شدن و نفوذ در دنیای ذهنی و اقلیم‌های خیال تغییر جهت داد.
نقاشی هستم که می‌خواهد بغض گیر کرده در گلو را فریاد کند.

زندگی
آقای محمدحسین ماهر، متولد 1336 آبادان است و از کودکی نقاشی می‌کرده. در 13 سالگی، محمود دولت‌آبادی برایش کتاب‌های نقاشی هدیه می‌دهد، و برای تعلیم نقاشی او را پیش دوست نقاشش می‌برد. کار در کارگاهِ شهاب موسوی‌زاده و شاگردانش در خیابان سی‌متری ادامه پیدا می‌کند. حسین در دانشکدهٔ هنرهای تزیینی، در رشتهٔ نقاشی قبول می‌شود تا از استادانِ دانشگاه هم نقاشی و طراحی فرابگیرد. استادانی مثل حسین کاظمی، بهمن بروجنی، غلامحسین نامی و ابراهیم جعفری. هم‌زمان با پرکاری‌های سال‌های 54 تا 57 در دانشکده، سفرهایی را با دوست نقاشش حسن صفا شروع می‌کند. سفرهایی که به گفتهٔ خودش نقش بزرگی در شکل‌گیری شخصیت کاری‌اش دارد. در همان سال با عربعلی شروه آشنا می‌شود. آشنایی‌ای که به گفتهٔ خودش نگاهش را گسترش می‌دهد. هم‌زمان با انقلاب، پروژهٔ لیسانسش را با موضوعِ کار و محیط‌های کارگری در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مکان‌های کارگری پیش می‌برد. سال 58 است که طبیعتِ سخت‌کوشش را روی موضوعِ کارگرانِ معدن‌چی متمرکز می‌کند تا 6 ماهِ تمام در معادنِ ذغال‌سنگ طراحی کند. همان سال پروژهٔ فارغ‌التحصیلی‌اش را با 10 پرده کمپوزیسیون و 100 پرترهٔ رنگی تحویل می‌دهد. بلافاصله در همان دانشکده تا تعطیلی دانشگاه‌ها برای انقلابِ فرهنگی، مشغولِ درس‌دادن می‌شود. سربازی‌اش را در جنگ می‌گذراند. بعدش به فرانسه می‌رود. بازگشت از فرانسه، یعنی آغازِ مجموعه نقاشی‌های جنوب. حسین به جنوب می‌رود تا تبارِ جنوبی‌اش، به همراه پرکاری و آغشتگی با فرهنگ منطقه، روحِ جنوبیِ نقاشی‌هایش را شکل‌دهد. محمود دولت‌آبادی دربارهٔ این دورهٔ کاری حسین ماهر می‌نویسد: «ماهر، رام‌کردن و خُنک‌کردنِ بادهای گرم را در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن منطقه ترسیم‌کرده، و هم‌راهی دیرینهٔ بز و انسان در محیط‌های سخت و طاقت‌فرسا را، به‌همراه موسیقی رنگینِ منطقه به‌تصویرکشیده‌است.» سفرهای ماهر ادامه‌می‌یابد تا با فرهنگ و معماریِ مناطقِ دیگر ایران هم آشناشود. در آن سال‌ها، کارهایی را در گالری آریا به‌نمایش‌می‌گذارد که روحِ جنگاوری هنرمند را بازمی‌تاباند: جنگِ پَلشتی و پاکی، خیر و شر، مترسک‌ها، آدم‌های نشئهٔ موسیقی، عروس و داماد، آدم و حوا، و انسان‌های ماسک بر چهره. این‌ها اما -به گفتهٔ خودش- آخرین تلاش‌های بی‌سرانجامِ هنرمند است برای هم‌سو ماندن با هویتِ چیرهٔ آن روزگار.

نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای دیگرِ جهان، تدریس و برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلفِ ایران، آموزش به جوانان، و سفرهای فراوان، از تجربیاتِ این هنرمندِ پرکار است.

کتاب‌ها
گیاهان، نام کتاب حسین ماهر است که توسط نشر روشنان در تاریخ: 1389/2/28 در تهران چاپ شده‌است، این کتاب به دو زبان فارسی/انگلیسی است.
این کتاب و نمایشگاه آثار چند سال اخیر حسین ماهر و مطالعات او را در شیوه پرداختن نگارگران و هنرمندان ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی به گیاهان را شامل می‌شود، کتاب با طراحی و ارائه‌ای متفاوت و با مقدمه‌ای از آریاسب دادبه منتشر شده‌است.
در زیر نوشته‌ای را می‌خوانید از هنرمند دربارهٔ این مجموعه:
مجموعه حاضر نتیجه مطالعه و درنگی است از نگاه و شیوه پرداخت آثار هنرمندان و نگارگران ایرانی دردوره‌های مختلف تاریخی، همچنین تأمل در درک زیبایی شناسی نقاشان و تصویرگران کتب دارویی قدیم که به شناسایی و ثبت خواص آن‌ها می‌پرداختند.
هنگامی که قصد کردم نقاشی‌هایی متأثر از آثار نقاشان قرن 5–8 (ه. ق) را شروع کنم، به مطالعه روی عناصر تصویریی که برای کارم نیاز داشتم متمرکز شدم، از میان جستجوها و مشاهدات، حضور مؤثر و پیوسته گیاهان در آثار نگارگری و نقش برجسته‌ها و اصولاً هرکاری که به نقش وتصویر مرتبط بود، نظرم را جلب کرد؛ و با تمرکز روی دست بافته‌ها، حجاری‌ها وآثار مفرغی به ریتم پنهان و درک زیبایی آن‌ها نزدیک شدم و دریچه دیگری به رویم گشوده شد که از آن طریق بتوا نم به تصویر کردن گیاهان پیرامونم بپردازم.
البته دغدغه من در پرداخت به گیاهان بازنمایی صرف آن‌ها و مشابهت سازی نبود، بلکه نزدیک شدن به جوهره زیبایی و رموز پنهان در آن‌ها بود که در روند شکل پذیری کار با تغییرات در ابعاد و ساده شدن برخی از فرم‌ها وفاداری به شکل گیاهان حفظ شد وسعی کردم از رنگ‌ها و ترکیب بندی و درک ریتم، از آثار گذشتگان استفاده کنم.
در تداوم مشاهداتم سعی کردم تمرکزم را پیرامون چگونگی نقوش برگرفته از گیاه و نقش بستنش بر روی ادوات جنگی، زیورآلات، نقوش لباس، زیراندازها و… معطوف کنم و از سوی دیگر مطالعه بر روی عملکرد گیاهان در دوران کهن و حال و جنبه‌های تقدسی آن و سحر و جادو همچنین بازتابش در اسطوره بپردازم؛ و همه و همه باعث شد این مجموعه شکل گیرد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
hossein-maher.com

• ایمیل:
hossein_maher@ymail.com

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود