بهرام عالیوندی

Bahram Alivandi

بهرام عالیوندی

 تخصص/مهارت:

نقاش

 معرفی/ بیوگرافی:

بهرام عالیوندی یا عالی وندی، (1928 – 21 می‌2012) ایرانی الاصل، نقاش هنرمند سبک «مدرن» چند سال بعد از انقلاب اسلامی ایران را ترک نمود. او بقیه عمر خود را در شهر وین اتریش سپری کرد و همان‌جا در 1 خرداد سال 1391 فوت و خاکسپاری شد. کارهای هنری عالیوندی بیشتر روی ادبیات و افسانه‌های ادبیات فارسی و ایرانی و شرقی تکیه داشت. علاوه بر نقاشی، کارهای هنری روی پرده‌های نقش‌دار و کانواس نیز هنر عالیوندی را از بقیه جدا می‌نمود.

زندگی نامه
عالیوندی در استان فارس در جنوب ایران در سال 1928 زاده شد. او آموزش‌های هنری خود را در تهران و در ابتدا در مدرسه هنرهای زیبای تهران که به سبک مدرسه فرانسوی École des Beaux-Arts شکل گرفته بود قرار گرفت و با رتبه عالی از آن مدرسه فارغ‌التحصیل شد. او سپس موفق به گرفتن مدرک دیگری از کالج هنرهای دکور از یکی از کالج‌های تهران شد.
او در سال 1338 توسط وزیر آموزش وقت به درجه تدریس در کارگاه‌های آموزشی مؤسسه هنرهای ملی و کمال الملک برگزیده شد و به مدت 20 سال آن را ادامه داد. در طول این مدت، او به انجام و تمرین دامنه وسیعی از هنرهای پارسی از قبیل مینیاتورو سرامیک سازی روی آورد. در طول این مدت، عالیوندی یکی از پیشکسوتان هنرهای مدرن بود.
عالیوندی در سال 1373 به شورای ملی مقاومت ایران پیوست و تا زمان درگذشت در سال 1391 عضواین شورا بود. او در بین سالهای 1362 تا 1391 در وین زندگی و کار می‌کرد.
عالیوندی به نسلی از ایرانیان هنرمند تعلق دارد که چهره‌های شناخته شده و مهمی چون مسعود عربشاهی، ناصر اویسی، و پرویز تناولی جز آن‌ها بشمار می‌آیند. در میان آن‌ها عالیوندی چهره شناخته شده و معروفی می‌باشد.

سبک هنری
کارهای عالیوندی بسیار غنی در زمینه‌های سمبولیسم و سمبل‌های شرقی می‌باشد، مانند ماهی، فلس ماهی و اسب که از سمبل‌های مینیاتور پارسی می‌باشند.
نقاشی‌های آقای عالیوندی از فرهنگ پارسی تأثیر و الهام گرفته و به تصویر کشنده داستانها و افسانه‌های اسطوره ایی و شعرهای شعرای معروفی چون فردوسی و عطار نیشابوری هستند. کارهای برجسته او شامل یک سری نقاشی در مقیاس بزرگ که در دهه 1360 تولید شده‌اند می‌باشند. این شامل تصویر میترا، عیسی مسیح و فردوسی می‌باشد. برخی از کارهای او از زمان جنگ و سرکوب از کشور اصلی اش ایران الهام می‌گیرند و درد و رنج مردم خود را به تصویر می‌کشد.
از لحاظ تکنیکی، کارهای او در برخی اوقات بسیار سنتی و برخی اوقات بسیار خلاقانه و اصیل می‌باشند. نقاشی‌های اولیه عالیوندی شامل آن‌هایی که در دهه 1360 بودند معمولاً از رنگ و روغن سنتی روی کانواس می‌باشد که یادآور شیشه‌های رنگی و طرحهای کلیساهای قرون وسطی می‌باشد که کامل انشان دهنده خلاقیت‌های شخصی او می‌باشند. در طی سالهای دهه 1370 عالیوندی کارهای رنگ و روغنی را ادامه داد اما کنواس سنتی کنار گذاشته شد و او کارهای خود را مستقیماً به روی کاغذ متقل نمود، روشی که توسط کیوبیستها در سده 1900 بنیان‌گذاری شده بود.
کارهای عالیوندی نشان دهنده قدرت خلاقانه ترکیب هنری و قدرت دیداری اوست. بر اساس یک نظر، قدرت ماهرانه ترکیب رنگ‌ها به او لقب «جادوگر رنگ‌ها» را می‌دهد. اگر چه نقاشی‌های عالیوندی معمولاً در مقیاس‌های بزرگ می‌باشند، اما همواره بیان کننده قدرت بالای هنر او با جزییات بسیار دقیق می‌باشد.

نمایشگاه‌ها
کارهای عالیوندی همواره در اروپا و آسیابه نمایش در آماده‌است و همواره از بالاترین تحسینها بر خوردار بوده‌است.

نمایشگاه فردی
کارهای عالیوندی در مقر اصلی سازمان ملل در وین به نمایش درآمده‌است. «هنر در تبعد»، نمایشگاه فردی او در وین در جون 2007 میلادی شامل 73 کار آبرنگ، رنگ روغن روی کانواس و کاغذ می‌باشد.

نمایشگاه جمعی
در سال 2008 میلادی در وین، نمایشگاه عالی که توسط یونسکو بنیان‌گذاری شده شاهد کارهای عالیوندی بود از جمله تابلو فردوسی که یکی از مهمترین کارهای عالیوندی است و شاهنامه را به تصویر کشانده‌است. شاهنامه از مهمترین مجموعه شعرهایی است که توسط شاعر بزرگ فردوسی در حدود سال 1000 میلادی سروده شده‌است و یکی از اسطوره‌های ملی دنیای زبان فارسی می‌باشد.
در دسامبر 2007 میلادی در پاریس، عالیوندی همراه با دو هنرمند فرانسوی در گالری انت پرسنت نمایشگاهی برگزارکردند. محل نمایشگاه یکی از معروفترین گالری‌های پاریس در هنر مدرن می‌باشد. بدنبال این نمایشگاه یک فرانسوی مقاله‌ای با عنوان «یک نقاش بزرگ در تبعید» نوشت که «کارهای عالیوندی ترکیب آموزش‌های اروپا همراه با تجربه 60 ساله هنری می‌باشد که از دانش عمیق از هنر ایرانی و معنوی سر چشمه گرفته‌است و منجر به خلق اثار جدیدی شده‌است که منحصربفرد خود اوست. نقاشی‌های عالیوندی بیان کننده و نماینده یک بهشت نقطه‌ها می‌باشد.»

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت