منوچهر یکتایی

Manouchehr Yektai

منوچهر یکتایی

 تخصص/مهارت:

نقاش و شاعر

 معرفی/ بیوگرافی:

آقای منوچهر یکتایی (به انگلیسی: Manoucher Yektai) (متولد سال 1301 در تهران) نقاش و شاعر آمریکایی ایرانی‌تبار است. او از برجسته‌ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی و از پیشگامان نقاشی معاصر ایران شناخته می‌شود و شاعری توانا نیز هست. ویژگی اصلی آثار او بی‌تکلف بودن است.
یکتایی تا 22 سالگی در ایران زندگی کرده است. او تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا را نیمه تمام رها کرد و تحصیلات اش را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس و آمریکا به اتمام رساند. ابراهیم گلستان از دوستان اوست.
اولین نمایشگاه انفرادی او در سال 1330 در نیویورک بر پا شد و به زودی ثار او در محافل هنری نیویورک مورد توجه قرار گرفت. چند سال بعد آثار او در شهرهای دیگری چون واشینگتن، شیکاگو و بالتیمور به نمایش درآمد و موزه هنرهای مدرن نیویورک یک تابلو و دو طرح را از او خرید.
یکتایی جایگاه خود را به به عنوان یک هنرمند ایرانی در مکتب نقاشان نیویورک در کنار هنرمندانی چون جکسون پالک و ویلم دکونینگ تثبیت کرد. دربارهٔ آثار او نوشته شده‌است:
“منوچهر یکتایی نقاش خوشبختی‌ها و حالات خوش و ظریف جهان ماست و در حالی که با شیوه‌ای نو کار می‌کند رمانتیسم و شادی‌های زندگی را فراموش نکرده‌است، مثل این است که اصلاً به درد و رنج کاری ندارد و از این تأثری که بسیاری از افراد انسانی را می‌سوزاند و رنج می‌دهد باخبر نیست و در جهانی ورای عادی سیر می‌کند.”

شعری از منوچهر یکتایی:

عمر چه یک روزه/چه صد ساله نبوده آنِ من/ابتدا ز گذشته نباشد آنِ من/انتها زِنیامده من هیچ چیز ندارم که بایستی‌اَش بدارم به تواَم/فلانی تو بمان غرق در باورت و من/در باورم به بی‌باوری نیویورک 1956

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت